Consulent Burgerlijke Stand en Naturalisatie (BZ25-1499)

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 3 dagen
90 32 Noord-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

14 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Deze opdracht is conform Wet DBA toetsingskader beoordeeld. Het betreft het uitvoeren van alle voorkomende lijnactiviteiten behorende bij de lijnfunctie. Dit is geen zzp opdracht en uitgesloten voor ZZP'ers. Indien bij het aanbieden van het profiel onduidelijk is of er sprake is van een dienstverband wordt de inschrijving uitgesloten. De opdrachtgever neemt geen enkel fiscaal of arbeidsrechtelijk risico.

De afdeling Burgerzaken is het visitekaartje van de gemeente Amstelveen en Aalsmeer. Het eerste klantcontact begint meestal bij een consulent van deze afdeling. De Consulent burgelijke stand en Naturalisatie is verantwoordelijk voor een juiste registratie en het bijhouden van alle Burgerlijke Stand processen: o.a. geboorte, overlijden, huwelijken/partnerschapsregistratie, echtscheiding. Daarnaast verantwoordelijk voor het proces Nederlander worden door naturalisatie/optie.

Opdracht:

Informatie en advies geven over o.a.:

  • naamskeuze

  • ouderlijk gezag

  • adoptie

  • gerechtelijke vaststelling vaderschap

  • geslachtsnaamwijziging

  • voornaamswijziging

  • inschrijving akten in Den Haag

  • huwelijk/geregistreerd partnerschap

  • omzetting geregistreerd partnerschap in huwelijk

  • echtscheidingsprocedure

  • verkrijgen, verlenen, vaststellen en het verlies van het Nederlanderschap.

Aanvragen verwerken en afhandelen van o.a.:

  • melding huwelijk of geregistreerd partnerschap

  • omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • in behandeling nemen van verzoeken tot naturalisatie en optie

  • in ontvangst, in behandeling nemen en controleren van (buitenlandse) stukken i.v.m. huwelijk of geregistreerd partnerschap en naturalisatie en optie.

  • onderzoeken huwelijksbevoegdheid

  • vaststellen nationaliteitsrechtelijke gevolgen verbonden aan een geboorte en afstamming, op grond van de nationaliteitswetgeving

  • afgifte van verloven/uitstel/bespoedigen tot lijkbezorging

  • afnemen verklaring onder ede

  • in behandeling nemen van verzoeken tot naamswijziging

  • maken van akten en verklaringen van huwelijksbevoegdheid

  • brieven Officier van Justitie voor akteverbetering

  • opmaken van akten en latere vermeldingen

  • IND onderzoek m.b.t. buitenlandse brondocumenten

  • uitzoeken en toevoegen nationaliteit t.b.v. BRP

  • afschriften en uittreksels uit de registers van de Burgerlijke stand

  • naamgebruik

  • afstand van Nederlandse nationaliteit

De opdracht loopt t/m 1 april 2026. 

We hebben in deze uitvraag verlengingsopties opgenomen, zoals toegestaan onder de Aanbestedingswet via een herzieningsclausule. Maar let op: dat betekent niet dat er automatisch aanspraak op gemaakt kan worden. Het is een optie, geen recht.

Kandidaatomschrijving

  • Een afgeronde HBO opleiding.

  • Afgeronde opleidingen op het gebied van Burgerzaken/Burgerlijke stand.

  • Ruime ervaring als Consulent Burgerzaken met taakgebied Burgerlijke Stand, waaronder huwelijken, overlijden, geboorte erkenningen, echtscheidingen en naturalisatie aanvragen.

  • Kennis van IPR (internationaal privaatrecht) en nationaliteitswetgeving.

  • B1a + B1b.

  • Ervaring met Key2burgerzaken.

Eisen

  • Op cv aantoonbaar HBO werk- en denkniveau of minimaal een afgeronde vakopleiding in de richting van Burgerzaken

  • Op cv aantoonbaar minimaal 3 jaar allround werkervaring als Consulent Burgerlijke Stand, waaronder aanvragen naturalisatie, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

  • Op cv aantoonbaar minimaal 2 jaar werkervaring met key2burgerzaken van Centric, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. (Duidelijk aangegeven waar en wanner deze ervaring is opgedaan

Wensen en competenties

Wensen

  • Op cv aantoonbaar een afgeronde vakopleiding in de richting van Burgerlijke Stand.

  • Op cv aantoonbaar een afgeronde aanvullende cursus internationaal privaatrecht.

  • Op cv aantoonbaar een afgeronde aanvullende opleiding Identiteit en identiteitsdocumenten B1a en MB1b.

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn

  • Inlevingsvermogen

  • Accuraat

  • Zorgvuldig

  • Lef

  • Communicatief zeer vaardig

Organisatie en team

De afdeling Burgerzaken is het visitekaartje van de gemeente Amstelveen en Aalsmeer. Het eerste klantcontact begint meestal bij een consulent van deze afdeling.

Gespreksinformatie

De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. De gesprekken vinden plaats op donderdag 23 juli tussen 9.00 en 13.00 uur. De gesprekken vinden op locatie plaats. De kandidaat dient op deze datum en tijdsblok beschikbaar te zijn.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

De opdracht loopt t/m 1 april 2026. We hebben in deze uitvraag verlengingsopties opgenomen, zoals toegestaan onder de Aanbestedingswet via een herzieningsclausule. Maar let op: dat betekent niet dat er automatisch aanspraak op gemaakt kan worden. Het is een optie, geen recht.

Dienstencategorie Diensten voor plaatsing van personeel en personeelsverschaffing CPV code 79500000-9 - Ondersteuning voor kantoorwerk

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur