Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
14 jun 2025Organisatie
Rijnvicus is het sociaal ontwikkelbedrijf van de gemeente Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop. Wij bieden wegen naar werk voor mensen voor wie de arbeidsmarkt (nog) niet gemakkelijk te bereiken is. Onze kracht is het begeleiden naar werk door werk. Omdat we erin geloven dat je kennis en ervaring het beste leert, door het te doen.
Meer informatie over ons kun je vinden op: https://www.rijnvicus.nl/over-ons/
Omschrijving van de opdracht
In deze opdracht gaat het specifiek om het ontwikkelen, toetsen en implementeren van een groepsaanpak voor Statushouders binnen de Participatiewet en Inburgeringswet. De groepsaanpak bestaat concreet uit interactieve voorlichtingsbijeenkomsten die cultuur sensitief zijn ingericht. Uiteindelijk moet de groepsaanpak bijdragen aan het verlagen van de werkdruk van consulenten én het vergroten van het begrip bij statushouders over hun rechten, plichten en mogelijkheden.
Je inventariseert en analyseert het huidige proces rondom intake en begeleiding. Je zorgt ervoor dat deze voorlichtingsbijeenkomst inhoudelijk aansluit op ons dienstverleningsconcept; de klantroute bij Rijnvicus en maakt zoveel mogelijk gebruik van bestaand presentatiemateriaal. De voorlichtingen worden gegeven in het Nederlands, maar vertaling in diverse talen is zeer gewenst. Daarom wordt in deze opdracht ook gevraagd om de bestaande instrumenten (zoals inzet vrijwillige tolken, vertaalapps en videomateriaal) te toetsen en de meest effectieve werkwijze te adviseren.
Je gaat zelf de voorlichtingsbijeenkomsten (pilot) geven en toets hiermee de voorlichting in de praktijk. Je past de inhoud hier direct aan waar nodig. Je evalueert de pilot op effectiviteit (werkdrukverlaging en klantbegrip). De duur van deze opdracht is 6 maanden.
De opdracht start met een inventarisatie van de huidige werkwijze inclusief een nulmeting. Vervolgens maak je een plan van aanpak en toets je de inhoud van de voorlichtingsbijeenkomsten in de praktijk. Na 4 maanden lever je een concreet voorstel op inclusief conclusie en aanbevelingen.
Na akkoord van de opdrachtgever implementeer je de gekozen werkwijze met daarbij een overdraagbaar draaiboek en training voor consulenten.
Kandidaat omschrijving
Je hebt HBO-werk en denkniveau en je bent inhoudelijk deskundig op het gebied van de Participatiewet en de Oude Wet inburgering. Je bent initiatiefrijk, scherp op het resultaat en scherp op de relatie. Je bent klantgericht en denkt vanuit mogelijkheden. Je staat sterk voor een groep en weet informatie helder en laagdrempelig over te brengen. Sensitiviteit, nieuwsgierigheid en zelfreflectie zijn voor ons belangrijke eigenschappen. Je bent gericht op samenwerking en voelt je thuis in een veranderende omgeving.
Competenties
Scherp op de relatie (verdiepen in wat ander beweegt, nodig heeft);
Scherp op resultaat;
Creatief;
Communicatief (zowel mondeling als schriftelijk);
Eigenaarschap;
Besluitvaardig.
Vereisten / knock-outcriteria
Aantoonbare werkervaring met arbeidsparticipatie en re-integratie van Statushouders;
Aantoonbare werkervaring van de Wet Inburgering;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als consulent werk en/of consulent inburgering bij een gemeentelijke instelling;
Kandidaat is minimaal 3 dagen beschikbaar op kantoor;
Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Aantoonbare werkervaring met de Participatiewet, (20 punten);
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het geven van MAP voorlichting (module arbeidsmarkt participatie (30 punten);
Aantoonbare werkervaring met Suite (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met Werkstap (25 punten);
Uiterlijk beschikbaar 7 juli 2025 voor minimaal 32 uur per week. (5 punten)
Competenties
Scherp op de relatie (verdiepen in wat ander beweegt, nodig heeft);
Scherp op resultaat;
Scherp op de zaak (waar gaat het over, wat zijn relevante partijen, processen en systemen);
Communicatief (zowel mondeling als schriftelijk);
Eigenaarschap.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9 en betreft de HR21-functie medewerker beleidsuitvoering II.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk? Ja, maar minimaal 3 dagen op kantoor aanwezig voor fysieke klantcontacten.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 25 juni 2025, tussen 09.00 en 12.30 uur, online. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 24 juni2 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. .
Voor de ZZP'er
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).