Kwartiermaker doorontwikkeling datagedreven werken en Geo

Middelweg 28, 1911 EG Uitgeest, Nederland

Sluit over 17 dagen
150

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

6 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De organisatie wil de stap zetten van ad-hoc initiatieven naar een meer procesmatige, projectmatige en opdrachtgerichte werkwijze, ondersteund door duidelijke architectuurprincipes. Een belangrijk onderdeel hiervan is de implementatie van één gegevensmodel: het Gemeentelijk Gegevensmodel (GGM). Dit model vormt het fundament voor een uniforme en betrouwbare omgang met data.

Binnen het team Informatisering is het van belang om de samenwerking tussen disciplines te optimaliseren en werkwijzen beter op elkaar af te stemmen, om silo’s te voorkomen. De juiste positionering van kennis, kunde, rollen en verantwoordelijkheden van specialisten is hierin essentieel.

Uit een recent uitgevoerde volwassenheidsscan met focus op datagedreven werken en GEO is een stappenplan geadviseerd waarmee de organisatie kan doorgroeien naar een hoger volwassenheidsniveau. Onderdeel van dit advies is ook een richting voor de ontwikkeling van een digitale tweeling (meer data op de kaart).

Rol en verantwoordelijkheden van de kwartiermaker
Datagedreven werken en datakwaliteit zijn essentieel voor moderne, effectieve en transparante gemeentelijke dienstverlening. Daarnaast wordt het gebruik van actuele en geografisch gepositioneerde data (GEO) steeds belangrijker.

De kwartiermaker ondersteunt het datateam en het team GEO/Basisregistraties & Gegevensbeheer bij het professioneel en toekomstbestendig vormgeven van deze ontwikkeling. Dit gebeurt niet alleen via projecten en advisering, maar ook door het borgen van standaarden zoals het GGM en het versterken van de informatiearchitectuur.

Om deze beweging in goede banen te leiden, zoekt De BUCH een kwartiermaker “Doorontwikkeling Datagedreven Werken en GEO/Basisregistraties & Gegevensbeheer” die richting geeft, verbindt en bouwt aan een solide basis. De ideale kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met vergelijkbare trajecten en blinkt zowel technisch als organisatorisch uit.

De kwartiermaker brengt methodologische en architectonische kennis in, stimuleert de doorontwikkeling van het datateam en het team GEO/Basisregistraties & Gegevensbeheer, en weet collega’s binnen het team Informatisering effectief met elkaar te verbinden en werkwijzen op elkaar af te stemmen.

In deze rol wordt nauw samengewerkt met specialisten binnen de teams Informatisering, ICT en Informatiebeheer. Afstemming en draagvlak met stakeholders in de vakdomeinen (de business) is essentieel. De teammanager Informatisering en de CIO zijn de belangrijkste opdrachtgevers.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Binnen de scope van de opdracht is de kwartiermaker verantwoordelijk voor:

  • Het behalen van de resultaten zoals benoemd in deze opdrachtbeschrijving.

  • Het rapporteren aan de opdrachtgever over voortgang, risico’s en resultaten.

Takenpakket / eindresultaat

De kwartiermaker is verantwoordelijk voor het realiseren van de volgende resultaten:

  • Vertaling van de adviezen uit de volwassenheidsscan naar een realistische ambitie en een haalbaar meerjarig stappenplan voor datagedreven werken.

  • Grip op nieuwe data-initiatieven binnen de organisatie.

  • Succesvolle transitie naar werken met één Gemeentelijk Gegevensmodel, verankerd in de architectuur.

  • Een helder kader voor de inzet van datagedreven werken binnen kritische en niet-kritische bedrijfsprocessen.

  • Duidelijke scheiding tussen regulier werk, grote projecten en ad-hoc werkzaamheden, waarbij ad-hoc werk wordt geminimaliseerd.

  • Jaarlijkse opname van projecten binnen het datateam en GEO in het jaarplan I&A.

  • Een proces van intake tot oplevering en beheer van producten, conform projectmatig werken binnen het team Informatisering.

  • Versterkte samenwerking tussen het datateam, GEO/Basisregistraties & Gegevensbeheer en andere vakgroepen binnen het team Informatisering, met verankering in de praktijk.

  • Ontwikkeling richting een digitale tweeling (meer data op de kaart).

  • Een geborgde werkwijze en ambitie, vastgelegd in een gedragen roadmap/plan van aanpak waarmee de opdrachtgever, in het bijzonder de teammanager Informatisering, zelfstandig verder kan ontwikkelen na afronding van de opdracht

Eisen

  • Minimaal HBO-opleiding, werk- en denkniveau.

  • Ruime ervaring in het aanjagen van datagedreven werken en informatiemanagement binnen overheden.

  • Aantoonbare ervaring met het aansturen en begeleiden van teams in verander- of ontwikkeltrajecten.

  • Ervaring met het werken binnen architectuurkaders (zoals GGM) en datagovernance.

  • Kennis van GEO-informatie, basisregistraties en business intelligence-oplossingen

  • Ervaring met projectmatig en procesgericht werken

Wensen en competenties

  • Een Agile Mindset en kan projectleden hierin meenemen.

  • Effectief omgaan met onzekerheden en onverwachte complicaties.

  • Vermogen om silo’s te doorbreken en samenwerking te stimuleren.

  • Kennis van relevante gemeentelijke, wettelijke en landelijke ontwikkelingen die de informatievoorziening beïnvloeden.

Competenties

  • Verbindend en resultaatgericht; schakelt moeiteloos tussen strategie en operatie.

  • Organisatiesensitief, weet draagvlak te creëren en mensen mee te nemen in verandering.

  • Helder communicator, besluitvaardig en procesmatig sterk.

  • Kan structuur brengen in complexe (samenwerkings)opgaven.

  • Werk zelfstandig op basis van opdrachten zonder hiërarchische aansturing.

  • Stimuleert eigenaarschap en kennisdeling in teams.

Organisatie en team

De BUCH heeft de afgelopen jaren de eerste stappen gezet op het gebied van datagedreven werken. Er zijn waardevolle initiatieven ontstaan, ervaring opgedaan en er is zichtbaar geworden hoe data kan bijdragen aan beter en gerichter sturen. Tot op heden ligt de focus voornamelijk op data-dashboards en het beheer van basisregistraties.

Tegelijkertijd is duidelijk geworden dat datagedreven werken geen geïsoleerde ontwikkeling meer is binnen het datateam. Het vraagt om een integrale, organisatie brede aanpak waarin processen, structuur, samenwerking en organisatiedoelen met elkaar in balans zijn.

Het team Informatisering bestaat uit de volgende vakgroepen:

  • Informatiemanagement en Informatieadvies

  • Assetmanagement & Financiële IT-expertise

  • IT Enterprise Architectuur

  • Security & Privacy

  • Datateam / Data-analisten

  • GEO/Basisregistraties & Gegevensbeheer

Gespreksinformatie

Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Bergen, in de week van 1 t/m 5 september. Definitieve datum wordt opgenomen in de planning. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Inschaling bij werkorganisatie BUCH
De functie is ingeschaald in schaal 12
Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl

Plafondtarief / all-in uurtarief: 150,-

Inschrijvingen boven het uurtarief worden uitgesloten van verdere deelname aan de aanbesteding en kunnen niet meer in aanmerking voor gunning van de opdracht.

VOG Screeningsprofiel

Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-22-41-53

Gebruik van eigen devices

De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur