Logo van Werkorganisatie BUCH
Logo van Werkorganisatie BUCH

Enterprise / informatie architect

Middelweg 28, 1911 EG Uitgeest, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 aug 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

11 nov 2025
Opdracht tarief 140Opdracht uren 24 - 32

Omschrijving

Opdracht

Om deze opgaven mogelijk te maken heeft de BUCH behoefte grip te krijgen op de architectuur, van ICT infrastructuur tot processen, en het verder inrichten en organiseren van “Werken onder architectuur”. Om dit te realiseren is beleid op architectuur nodig en werken met en aan de architectuur voor de gehele organisatie.

De Enterprise / informatie architect is onderdeel van de formatie van de afdeling Informatisering. In 2024 hebben we de eerste stappen gezet in het inrichten van de architectuurfunctie. Om meer grip te krijgen op de ontwikkeling van het ICT landschap is een volwassenheidsmeting uitgevoerd van het werken met architectuur binnen de Buch. Het resultaat was een roadmap met activiteiten en uit te werken architectuurproducten. Daarnaast hebben we in deze periode de componenten van het ICT landschap geactualiseerd in de applicatie Blue Dolphin. Vervolgens is invulling gegeven aan het uitwerken en borgen van een aantal architectuurproducten.

Inmiddels is er een aantal belangrijke programma’s en projecten, zoals het Dienstverleningsconcept en de digitale verzending van post, waarvoor het uitwerken van de ICT architectuur cruciaal is om grip te houden en veranderingen toekomstbestendig door te voeren.

Op dit moment is er een vacature voor de architectuurfunctie. Om de genomen stappen en opgeleverde resultaten te continueren en te borgen, zoeken we een architect die tijdelijk invulling kan geven aan deze functie.

Als architect binnen de Buch werk je zowel op organisatieniveau als op project/programmaniveau. Je communiceert op de verschillende lagen in de organisatie en zoekt de samenwerking. Je hebt een resultaatgerichte houding, bent nauwkeurig en proactief. Analytisch vermogen en organisatiesensitiviteit zijn je op het lijf geschreven.

De werkzaamheden van deze architect zijn o.a:

  • Adviseren en ondersteunen van directie, CIO, management I&A, team Informatisering en team ICT bij complexe I&A-vraagstukken met betrekking tot de totale ICT-architectuur.

  • Ontwikkelen en opstellen van architecturen, inclusief documentatie, en het onderhoud hiervan.

  • Ontwikkelen en opstellen van beleidsdocumenten.

  • Uitwerken van een realistische koers voor de doorontwikkeling naar een ICT enterprise-architectuur.

  • Opstellen van modellen, richtlijnen en architectuurprincipes t.b.v. strategische ICT-keuzes op en zorgen voor borging in de organisatie.

  • Richting geven aan complexe ICT-vraagstukken en het opstellen van project start architecturen

  • Aanjagen van innovatie, verder digitalisering, data-gedreven werken, en een moderne werkplek en de relatie leggen met Common Ground

  • Het uitdragen en betrekken van collega’s in het toepassen van de architectuur

  • Het coachen en overdragen van de architectuurwerkzaamheden aan de (nog te werven) interne architect.

  • Het begeleiden van het modelleren van processen in Blue Dolphin.

Eisen

  • Een afgeronde HBO+ opleiding.

  • 2 jaar ervaring met ICT-architectuur methoden, systemen, informatiemodellen en procesmodellen.

  • 2 jaar ervaring als Enterprise / informatiearchitect bij een gemeentelijke organisatie.

  • Aantoonbare ervaring met Gemeentelijke Model Architectuur, GGM en Common Ground.

  • 2 jaar ervaring met modelleren in Blue Dolphin en bekend met het modelleren van processen in de nieuwe BPMN module van BlueDolphin.

  • Ervaring om al het bovenstaande uit te werken en te vertalen naar een compacte ICT-architectuur en deze te borgen in de organisatie d.m.v. toepasbaarheid en beleid.

  • Jij bent voor De BUCH beschikbaar per 1 januari 2026.

  • Je hanteert een concurrerend uurtarief, inclusief thuiswerk-, reis- en verblijfkosten.

Wensen en competenties

Niet bekend.

Organisatie en team

Onze organisatie

De BUCH werkt voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Vier zelfstandige gemeenten, met één gezamenlijke ambtelijke organisatie. De vier gemeenten hebben opgeteld zo’n 101.000 inwoners. We willen bij de beste dienstverleners van Nederland horen: snel, deskundig en betrouwbaar.

Domeinen

De werkorganisatie BUCH is georganiseerd in vier domeinen, namelijk: Bedrijfsvoering, Beheer Openbare Ruimte, Dienstverlening en Samenleving en Ruimtelijke Ontwikkeling. Elk domein bestaat uit verschillende teams die binnen én buiten het domein, nauw samenwerken om de missie “samen werken aan morgen” te bereiken.

Gespreksinformatie

Interview
Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Bergen de datum genoemd in de planning. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Reden inhuur
Vacatureruimte

Invulling ZZP’er
Deze opdracht is niet geschikt voor invulling door een ZZP’er
Let op: De huidige leverancier heeft, net als andere partijen, de mogelijkheid om in te schrijven.

Looptijd
De onderstaande termijnen en uren zijn indicatief, exacte uitvoering in overleg:

  • Startdatum : 1 januari 2026

  • Einddatum : 1 augustus 2026

  • Optie verlenging t/m : 2 x 12 maanden

  • Aantal uur per week : 24-32 met de mogelijkheid tot uitbreiding van de uren

Inschaling bij werkorganisatie BUCH
De functie is ingeschaald in schaal 11.
Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl

Plafondtarief / all-in uurtarief: €140,-
Inschrijvingen boven het uurtarief worden uitgesloten van verdere deelname aan de aanbesteding en kunnen niet meer in aanmerking voor gunning van de opdracht.

VOG Screeningsprofiel
Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-22-41-53

Gebruik van eigen devices
De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr