Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Full stack GEO data devops

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 13 dagen
90 32 Zuid-Holland

Begindatum:

14 jul 2025

Einddatum:

13 jul 2028

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

17 jun 2025

Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Kenniscentrum Data & Monitoring
Het kenniscentrum Data & Monitoring helpt gemeenten met datagedreven werken en sturen: beter beleid, gebaseerd op gegevens en innovatieve toepassingen, gebaseerd op algoritmes. Daarvoor ontwikkelen we datatoepassingen en monitors, creëren we landelijke standaarden en ondersteunen we gemeenten bij het nakomen van wettelijke verplichtingen, zoals de Wet Open Overheid. Onderdelen van het basisteam zijn onder meer het gemeentelijk dataplatform Waarstaatjegemeente, het Data Science team, het team Open Data en Datagedreven Werken en het Kennisnetwerk Data en Samenleving.

Omschrijving van de opdracht
Voor maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie en de bestrijding van ondermijning werk je vanuit een team aan een stack bestaande uit een Golang-backend met een PostGis-database, die via API's en vector-tiling interactieve JavaScript-webapplicaties levert. Hierbij worden tientallen bronnen van data benut; voor Geo data gebruiken we QGIS om data te verkennen en analyseren alvorens deze op te nemen in de ETL pipelining.

Binnen het kenniscentrum Data en Monitoring zorgt de Full Stack GEO Data devops er primair voor dat data (in de backend) via de ontwikkelde toepassingen goed aansluit op de behoeften van de gebruikers van die toepassingen. Secundair is deze op termijn achtervang voor backendwerkzaamheden in Golang en wordt er meegewerkt aan het beheer van de applicaties in Kubernetes.

Er wordt gewerkt vanuit een team met de productowners van DEGO en DOOK, een Lead ontwikkelaar, een externe kubernetes specialist als vraagbaak en twee beheerders. Het team werkt aan opdrachten van VNG beleid. Je werkt dus samen met beleidscollega’s die vanuit de rol van gedelegeerd opdrachtgever opereren. Het team is zichtbaar binnen de VNG organisatie in Den Haag en werkt regelmatig samen met andere afdelingen van VNG Realisatie.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Het verzamelen, transformeren en inladen van data

  • Ontsluiten en ontwikkelen van vector tiles

  • Geo/GIS data ontsluiting op basis van automatische ETL principes

  • Door ontwikkelen van GIS front-end componenten met gebruikmaking van een design system;

  • Documenteren van je werkzaamheden en broncodes

  • Werkzaamheden in de stack: Van Golang of Python, SQL tot en met React en HTML

  • Inrichting en onderhoud van applicaties in Kubernetes

Als ontwikkelaar:

  • Op verzoek research naar software architectuur en componenten. Op verzoek sparring over de softwarearchitectuur.

  • Participeren in processen die de kwaliteit en veiligheid waarborgen.

  • Je zorgt dat taken en verantwoordelijkheden binnen het technische team onderling overdraagbaar zijn met het oog op verlof of uitval. Je bent bereid tijdelijk werkzaamheden van collega’s over te nemen bij verlof of uitval.

Resultaat van de opdracht  
De werkzaamheden van de Full stack GEO data devops moeten leiden tot een geïntegreerde stack die effectief en flexibel kan worden ingezet door gemeenten voor diverse maatschappelijke opgaven, zoals de energietransitie en de aanpak van ondermijning. Ook bij teamwisselingen en leveranciersveranderingen kan de doorontwikkeling snel doorgang vinden. De architectuur is zodanig dat deze ook ingezet kan worden voor andere maatschappelijke vraagstukken en nieuwe projecten.

Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief:  € 90,- Geef het door u aangeboden uurtarief weer in afgeronde hele euro’s, exclusief BTW en inclusief reis- en verblijfskosten, dienstreizen en andere opslagen;

  2. Minimaal 4 jaar ervaring op HBO werk- en denkniveau in de richting van informatiekunde;

  3. Minimaal de afgelopen 2 jaar werkervaring met het werken en beheren vanuit Git en CI/CD, bash en Docker of Kubernetes omgevingen;

  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met iteratief ontwikkelen van software (bijvoorbeeld met scrum of kanban) vanuit een softwareteam, blijkend uit CV.

Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Samenwerkingsgericht

  • Kwaliteitsgericht

Documenten bij gunning
Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

  • Persoonsgegevens;

  • Ondertekende geheimhoudingsverklaring.

Gunningscriteria

  1. Aantoonbare ervaring met het bouwen van (geo tiling) backends, met bijvoorbeeld met Golang (of Python), Postgres, node.JS Aantoonbaar in cv en motivatiebrief

    • Geen ervaring of minder dan 1 jaar = 0 punten

    • Tussen 1 en 2 jaar = 20 punten

    • Tussen 2 en 3 jaar = 40 punten

    • Tussen 3 en 4 jaar = 60 punten

    • Tussen 4 en 5 jaar = 80 punten

    • 5 Jaar of meer = = 90 punten

  2. De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald:
    De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:

    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling: 
    Den Haag, Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen: 
    Eerste contract is tot 31-12-2025

    Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.

    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week: 
    Gemiddeld 32 uren per week. Dat is maximaal 1504 uur voor de initiële contractperiode. De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 4512 uur over een periode van 36 maanden.

  • Geplande datum eerste gesprek: 
    Woensdag 9 juli 2025, van 09.00 tot 12.00 uur
    De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Let op!:
De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZP-inschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring met bijlage, bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur