Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

VNG - 25.080 Projectsecretaris Verbindingsteam VTH

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 21 dagen
90 Zuid-Holland

Begindatum:

15 nov 2025

Einddatum:

14 nov 2026

Uren per week:

14

Publicatiedatum:

16 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

De afgelopen twee jaar hebben de VNG, lenW, JenV, BZK, IPO en Omgevingsdienst NL samengewerkt om het VTH-stelsel te versterken via het Interbestuurlijk Programma Versterking VTH (IBP VTH). Aanleiding hiervoor was het rapport van de commissie Van Aartsen uit 2021 die constateerde dat het stelsel te vrijblijvend en versnipperd is.

Het IBP VTH heeft de afgelopen twee jaar vele producten opgeleverd en de beweging “van ik naar wij" in gang gezet binnen het VTH-stelsel. Het IBP VTH is per 1 oktober 2024 afgelopen, maar de betrokken partijen vinden het noodzakelijk en wenselijk dat de samenwerking wordt vervolgd en de producten daadwerkelijk geïmplementeerd worden. In januari 2025 zijn daarom de samenwerkingsafspraken Versterking VTH door alle partijen ondertekend. We gaan daarmee de implementatiefase van alles wat het IBP-VTH opgeleverd in. Alle partijen pakken daarin hun verantwoordelijkheid en we gaan verder met de interbestuurlijke samenwerking.
Concreet betekent dit dat de verschillende implementatietrajecten van de producten verdeeld zijn over de partijen. Om zorg te dragen dat de verbinding tussen de trajecten en de partijen niet verloren gaat, heeft de VNG aangeboden om het verbindingsteam te hosten. De VNG heeft veel ervaring met het bieden van uitvoeringsondersteuning en het belang van een goede implementatie voor gemeenten. Op deze manier delen wij die ervaring en kennis met onze medeoverheden.

Jij gaat aan de slag als projectsecretaris bij het verbindingsteam. Jij bent daarmee de steun en toeverlaat van de coördinator en de projectmedewerker. Je bewaart het overzicht van de netwerken, verstuurd mails en andere communicatie namens het verbindingsteam en denkt mee over hoe in praktische zin de verschillende partijen te bereiken en betrekken bij de trajecten. Je haalt een belangrijk deel van de praktische uitvoering van jouw teamgenoten uit handen. Jij verzorgt de verslaglegging van netwerkbijeenkomsten van ambtenaren maar ook van bestuurders. Voor deze bijeenkomst heb je al voor gezorgd dat de juiste mensen de uitnodiging hebben ontvangen en meegedacht over hoe de bijeenkomst in te richten. Je werkt zorgvuldig en levert een stevige bijdrage aan transparante besluitvorming. Je ontzorgt jouw teamgenoten bij de verwerking van de administratieve taken.

Over het verbindingsteam Versterking VTH

In deze opdracht zorg je in het verlengde van de samenwerkingsafspraken voor het behalen van gezamenlijke doelen gericht op een versterkt VTH-stelsel en robuuste omgevingsdiensten. Je doet dit door de coördinator en projectmedewerker te ondersteunen. Op die manier behalen we onze doelen richting gemeenten, provincies en omgevingsdiensten op ambtelijk en bestuurlijk niveau.

De verschillende inhoudelijke implementatietrajecten zijn verdeeld over de deelnemende partijen. In deze opdracht speel je een belangrijke rol om het overzicht te bewaren tussen de verschillende implementatietrajecten op landelijk niveau, maar ook decentraal. Vanuit de verbinding sta je in nauw contact met de vertegenwoordigers van de partijen die de implementatie van de verschillende producten in beheer hebben. Hierbij schakel je tussen de VNG, het IPO, Omgevingsdienst NL, het Rijk, maar ook gemeenten, provincies en omgevingsdiensten.

Het verbindingsteam opereert dan ook zelfstandig buiten de organisatie.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De taken en verantwoordelijkheden zijn als volgt en kunnen gedurende het traject wijzigen i.o.v. met de coördinator en de projectmedewerker:

  • Voorbereiden en mede organiseren van ambtelijke en bestuurlijke netwerkbijeenkomsten: jij stuurt de uitnodiging en houdt een overzicht bij van de leden van de netwerken. Jij verzorgt het proces van uitnodigingen tot de nazorg voor de netwerkbijeenkomsten.
  • Je werkt verslagen uit en stelt agenda's op bij overleggen waar een collega van het verbindingsteam de voorzitter van is.
  • Ondersteuning bij de projecten middels het (mede)opstellen van voortgangsrapportages en het signaleren van knelpunten en risico's.
  • Je ondersteunt het verbindingsteam bij beleidsinhoudelijke vraagstukken en het inrichten van de procesmatige kant.
  • Je schrijft in samenwerking met de coördinator en de projectmedewerker de communicatie-uitingen. De communicatie is gericht intern en extern op gemeenten, provincies, omgevingsdiensten, waterschappen, het Rijk etc.
  • Jij houdt het overzicht van bestuurlijke en ambtelijke overleggen en andere relevante zaken zoals kamerbrieven.
  • Dossierbeheer: jij verzorgt en onderhoudt het overzicht aan stukken en documenten op deze vakgebieden.
  • Agendabeheer van de coördinator.
  • Je bent scherp op belangrijke deadlines, zoals voor het besluitvormingsproces.
  • Je draagt bij aan het overzicht en de samenhang tussen de dossiers en de verschillende projecten waar het verbindingsteam deel van uitmaakt.
  • Jij neemt een gedeelte van de administratie over van het verbindingsteam.
  • Je houdt het financieel overzicht van de verschillende (deel)projecten.

Resultaat van de opdracht

  • (Twee)wekelijks afstemmomenten ingepland en de agenda verzorgt.
  • Een aantal bestuurlijke en ambtelijke bijeenkomsten die jij onder verantwoordelijkheid en gezamenlijk met jouw coördinator en de projectmedewerker hebt georganiseerd. Jij hebt de organisatorische handelingen verricht.
  • Voorgangsrapportages van de projecten die jij (mede) hebt opgesteld met de verantwoordelijke coördinator of projectmedewerker.
  • De afspraken van de coördinator met de verschillende regio's zijn ingepland en goed voorbereid.
  • In kaart brengen van mogelijke gremia en overlegstructuren waar bij aangesloten kan worden door de implementatiemanagers (i.s.m. projectmedewerker en coördinator verbindingsteam).
  • Goede archivering en naslagwerk van wat het verbindingsteam heeft gedaan.
  • Er is door jouw bijdrage een grotere samenhang tussen de trajecten en binnen het team.

Eisen

  • Minimaal afgeronde Mbo-opleiding, bij voorkeur in de richting van bestuurskunde of fysieke domein.
  • Minimaal 3 jaar werkervaring als (project)secretaris, projectondersteuner, PMO of soortgelijk of heeft kennis van programmatisch werken aantoonbaar door opleiding.
  • Werkervaring bij een publieke organisatie en/of koepelorganisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare ervaring in de rol van project medewerker, project ondersteuning, (project)secretaris en/of PMO, via werkervaring of de opleiding.
  • Aantoonbare werkervaring bij een publieke organisatie en/of koepelorganisatie.
  • Aantoonbare werkervaring binnen het fysieke domein.
  • Ervaring met het (mede) organiseren van netwerkbijeenkomsten.

Competenties

  • Samenwerken
  • Nauwkeurig
  • Hands-on mentaliteit
  • Proactief
  • Flexibel
  • Communicatievaardigheden

Organisatie en team

Over VNG

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Gespreksinformatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: donderdag 16 oktober 2025
  • Uiterste datum stellen vragen: donderdag 23 oktober 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum indienen offertes: donderdag 30 oktober 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: donderdag 6 november 2025, van 10:00 tot 12:00 uur

De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur