Tooling specialist

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 14 dagen
90 Zuid-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 dec 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

25 jul 2025

Omschrijving

Binnen Common Ground (CG) zijn al diverse communities actief, langs verschillende lijnen samengesteld. Er zijn groepen gemeenten die samen een CG-landschap ontwikkelen/gebruiken, maar ook groepen die specifieke componenten of toepassingen beheren. Er is veel verschil tussen de gemeenten die al (grote) stappen hebben gemaakt (G4, Dimpact en OWC) en gemeenten die afwachtend zijn.

De wens bestaat om communities meer volgens een uniforme wijze te laten samenwerken en versnippering te voorkomen. Op dit moment hebben de meeste tools verschillende eigenaren en vindt het beheer ad-hoc plaats. Door meer eenduidigheid in de tools en het beheer kan CG niet alleen daadwerkelijk faciliteren, maar kan het ook beter zicht houden op de ontwikkelingen binnen en tussen communities.

Er wordt nu gewerkt in diverse omgevingen. Een paar voorbeelden: Pleio voor een breed scala aan toepassingen (non-dev), Microsoft Teams voor samenwerkingsdocumenten, GitHub en GitLab voor development, Notion voor het uitwisselen van documentatie, Slack voor communicatie en het delen van informatie. Deze versnippering belemmert kennisdeling en efficiënte samenwerking tussen communities.

De opdracht is tijdelijk van aard en resultaatgericht, waarbij specifieke resultaten worden opgeleverd.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De ingezette professional zal vanuit zelfstandigheid advies uitbrengen en de begeleiding oppakken van het selecteren van een geschikte tooling en het inrichten van effectieve beheerprocessen. Het doel is om hiermee de ontwikkeling van standaarden, applicaties en de samenwerking binnen de CG-communities optimaal te faciliteren. Hiervoor zoeken wij een professional die:

  • Ervaring heeft met vergelijkbare trajecten, bij voorkeur in een overheidscontext of binnen (open source) samenwerkingsverbanden;

  • Kennis heeft van moderne (samenwerkings)tooling, zoals versiebeheer,
    documentatieplatforms, CI/CD, API-ontwikkeling en beheer, en standaardisatieprocessen;

  • Een bewezen aanpak hanteert voor het begeleiden van organisaties bij toolingselectie en procesinrichting, inclusief stakeholderbetrokkenheid en adoptie;

  • Kan adviseren over governance-structuren, eigenaarschap, en duurzame inbedding van beheerprocessen;

  • Proactief meedenkt over het bredere ecosysteem, inclusief integratie met bestaande platformen, en het bevorderen van hergebruik en samenwerking;

  • In staat is om wensen vanuit verschillende doelgroepen (technisch én niet-technisch) te vertalen naar heldere keuzes in tooling en procesinrichting

Resultaat van de opdracht
Het project biedt veel ruimte voor eigen inbreng, strategisch denken en het vertalen van analyses naar concrete adviezen en plannen.
De volgende resultaten moeten worden opgeleverd:

  • Inventarisatie van het huidige toolgebruik (in samenwerking met CG)

  • Identificatie van knelpunten en verbeterkansen

  • Een helder en onderbouwd adviesrapport met daarin:

  • Aanbevelingen voor tooling en integratie

    • Spelregels voor het gebruik van verschillende omgevingen

    • Beheerrollen en verantwoordelijkheden

  • Een implementatieplan, inclusief planning

Een stappenplan voor invoering, eveneens met planning

De eindoplevering is gepland voor eind 2027, maar eerdere afronding is mogelijk indien de resultaten opgeleverd én geborgd zijn binnen de organisatie. Het uiteindelijke doel is dat de regie op deze taken structureel wordt ondergebracht binnen de organisatie.

Eisen

  • Afgeronde HBO opleiding

  • Minimaal 3 jaar ervaring met het faciliteren van samenwerking binnen de principes van softwareontwikkeling in open samenwerking (community-based development, open source)

  • Minimaal 3 jaar evaring met het inrichten en beheren van ontwikkelomgevingen (bijv. GitLab, GitHub of vergelijkbaar)

  • Minimaal 3 jaar ervaring met het beheren van toegangsrechten, repositories, en tooling

  • Minimaal 3 jaar ervaring met het ophalen van requirements bij gebruikers en kan deze vertalen naar een passende toolset en inrichting

  • Aantoonbare ervaring in een multi-stakeholder omgeving, zoals overheid of publieke sector

Wensen en competenties

  • Affiniteit met verandermanagement en het stimuleren van adoptie van nieuwe werkwijzen/tools

  • Draagt bij aan of heeft ervaring met open source projecten

  • Kennis van de Common Ground architectuur

Organisatie en team

De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst

Over Common Ground

Gemeenten hebben een nieuwe, moderne, gezamenlijke informatievoorziening nodig voor het uitwisselen van gegevens. Het huidige stelsel voor gegevensuitwisseling maakt het lastig om snel en flexibel te vernieuwen, te voldoen aan privacywetgeving en efficiënt om te gaan met data. Dat staat de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening in de weg. Vanuit die behoefte is Common Ground ontstaan. In de kern gaat het bij Common Ground hierom: een hervorming van de gemeentelijke informatievoorziening, door op een andere manier om te gaan met gegevens. Zo koppelen we data los van werkprocessen en applicaties. En we bevragen data bij de bron, in plaats van ze veelvuldig te kopiëren en op te slaan.

Een aantal jaar bestond Common Ground uit het organisch groeien en uitproberen van een diversiteit aan initiatieven op verschillende onderdelen van het vijflagenmodel van Common Ground. Vanaf maart 2023 is een transitieprogramma gestart. De brede blik van eerst verandert naar een gefocuste blik op een strak en gedragen programma met transparante doelen, voortgang en resultaten.

Gespreksinformatie

Na evaluatie (inschrijvingsvereisten/minimale eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Mercell S2C één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.

In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.

Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde
datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.

Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Mercell S2C), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur