Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Interim-Manager Afdeling Crisisbeheersing

Eusebiusbuitensingel 43, 6828 HZ Arnhem, Nederland

Sluit over 14 dagen
Geen maximum 24 uur per week, bij voorkeur flexibel te verdelen Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

15 jul 2025

Omschrijving

Opdracht Crisisbeheersing in ontwikkelingDe maatschappij en de wereld om ons heen verandert. Hedendaagse crises zijn in toenemende mate complex, meer dan alleen plaats- en grensgebonden . VGGM werkt daarom steeds vaker en langer opgeschaald aan acute crises. Zeker in deze tijd van geopolitieke spanningen met de noodzaak tot verhoging van onze weerbaarheid. Dit doen wij samen met onze vaste veiligheidspartners zoals de gemeenten, Politie, naastliggende regios, partijen in de zorg, Defensie en het Openbaar Ministerie, maar ook breder. Deze inzet vraagt veel van onze mensen en organisaties in termen van capaciteit, aandacht en financien. Kortom, er is werk aan de winkel! Om het nationale stelsel van crisisbeheersing goed opgewassen te laten zijn tegen deze ontwikkelingen wordt landelijk ingezet op een versterking van crisisbeheersing en de weerbaarheid. Aansluitend zet ook VGGM in op een regionale versterking van crisisbeheersing en weerbaarheid.

Reden van de inhuurIn 2022 hebben we de eerste stappen gezet in het opzetten van een sterke multidisciplinaire afdeling crisisbeheersing. De ontwikkeling van de afdeling is nu in een fase dat extra aandacht en inzet nodig is op interne bedrijfsvoering. Daarom zoeken we een tijdelijke manager die leiding en sturing geeft aan de afdeling en vooral gericht is op dit aandachtsgebied. De afdeling krijgt, in samenspraak met jou en uiteraard de medewerkers verder vorm.

Wat ga je voor ons doen?
Je geeft tijdelijk leiding aan de afdeling crisisbeheersing. Je zorgt hierbij voor een stabiele, effectieve en efficiente aansturing van de afdeling. Je adviseert de directie over de inrichting van de afdeling en de benodigde aansturing. Je stimuleert de eigen verantwoordelijkheid en taakvolwassenheid van medewerkers. Je coacht en ondersteunt de medewerkers bij hun ontwikkeling en functioneren. Je draagt zorg voor een werkklimaat waarin medewerkers zich erkend en gewaardeerd voelen. Je draagt bij aan beleidsontwikkeling op het gebied van crisisbeheersing. Je anticipeert op landelijke ontwikkelingen en draagt bij aan de visie en het beleid van de afdeling. Je hebt een signalerende rol ten aanzien van te verwachten vakinhoudelijke bestuurlijke risicos of gevoeligheden. Je bent adviseur van de directie over operationele, tactische, strategische en bestuurlijke vraagstukken.

Resultaten
In afstemming met de directie lever je de volgende resultaten:
- Een voorstel voor de inrichting en aansturing van de afdeling
- Een ontwikkelplan voor de cultuur en samenwerking binnen de afdeling, waar je zelf in de eerste fase uitvoering aan geeft.
- Voor medewerkers verzorg je de dagelijkse aansturing tot de beoogde nieuwe situatie is bereikt.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo niveau, op het gebied van verandermanagement en/of crisismanagement;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als leidinggevende bij een overheidsorganisatie;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager binnen een veiligheidsregio of organisatie in het domein van crisisbeheersing.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met netwerkpartners die binnen het vakgebied crisisbeheersing een rol spelen;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar het vormgeven en begeleiden van organisatieontwikkelingen en veranderprocessen;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het vertalen van strategisch en tactisch beleid naar de beleidsvelden binnen het taakveld crisisbeheersing;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met budgettering en financiele vraagstukken;
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf

Wensen en competenties

Wensen

  • 24 uur per week, bij voorkeur flexibel te verdelen

Competenties

  • Mens- en samenwerkingsgericht - coachend en verbindend;
  • Besluitvaardig;
  • Aanpassingsvermogen;
  • Analytisch en oplossings-/resultaatgericht;
  • Betrouwbaar en integer;
  • Klantgericht en representatief;
  • Vooruitstrevend, optimistisch en vasthoudend;
  • Bestuurlijk- en organisatorisch sensitief.

Organisatie en team

OpdrachtgeverVGGMVeiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) werkt 24 uur per dag, 7 dagen per week aan publieke veiligheid en gezondheid. Wij zijn de Brandweer, GGD, Ambulancezorg, GHOR en Veilig Thuis in Gelderland-Midden en staan klaar voor de ruim 700.000 inwoners uit 15 gemeenten.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 7 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 1 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

VGGM zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht niet van toepassing. Indien bij de eisen en/of de gunningcriteria kwaliteit gevraagd wordt naar afgeronde opleidingen, dan dient de kandidaat, indien VGGM hierom vraagt, een kopie diploma en/of certificaat aan te leveren. Kan Inschrijver dit niet aanleveren, dan is definitieve afwijzing het gevolg. VGGM behoudt zich het recht voor om tot het moment van definitieve gunning de offerteprocedure tijdelijk op te schorten en geheel of gedeeltelijk in te trekken. Het geheel of gedeeltelijk intrekken van de offerteprocedure leidt niet tot enige aansprakelijkheid van VGGM jegens deelnemers. VGGM zal de door kandidaten (reeds) gemaakte kosten c.q. geleden schade dan ook niet vergoeden. VGGM heeft de mogelijkheid om met kandidaten een dienstverband aan te gaan na afronding van de eerste termijn van de opdracht, zonder dat VGGM daarbij verplichtingen heeft naar de externe leverancier.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur