Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Sociaal rechercheur

Gemeente Zwolle

Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 36 Overijssel

Begindatum:

13 jun 2022

Einddatum:

12 jun 2023

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

13 mei 2022
Functie: Sociaal rechercheur 

Werkomgeving (afdeling Inkomensondersteuning)
Binnen het Sociaal Domein van de gemeente Zwolle is de afdeling inkomensondersteuning verantwoordelijk voor de bijstand – en schulddienstverlening.
De afdeling bestaat uit Team Inkomen, Team Schulddienstverlening en Team Handhaving.
Wij doen dit samen met onze partners in de stad op een slagvaardige en respectvolle wijze.
De vacature is ontstaan binnen het team Handhaving.

Team Handhaving
Houdt zich bezig met handhaving van wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheidsfraude.
Voor het team Handhaving zoeken wij een sociaal rechercheur. Bij team Handhaving werken 20 medewerkers: teamleider, toezichthouders Wmo, consulenten Handhaving, administratief medewerker, digitaal rechercheur en sociaal rechercheurs.
De sociale recherche werkt voor een samenwerkingsverband van 10 gemeenten, waarvan Zwolle centrumgemeente is. De kerntaak van de sociaal rechercheur bestaat uit het in opdracht van de deelnemende gemeenten instellen van bestuursrechtelijke en strafrechtelijke onderzoeken naar bijstandsfraude, en het adviseren en ondersteunen van deze gemeenten.
Functieomschrijving
  • Je verricht, zelfstandig en in teamverband, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke onderzoeken naar uitkeringsfraude.
  • Je vordert ten onrechte ontvangen uitkering terug.
  • Ter verificatie van de woon- en leefsituatie en in het kader van re-integratie leg je huisbezoeken af.
  • Je beoordeelt in hoeverre risicosignalen aanleiding geven tot fraude-onderzoek.
  • Je adviseert en ondersteunt de consulenten bij de beoordeling van de rechtmatigheid van uitkeringen en bij de handhaving op re-integratie.
  • Je legt bestuursrechtelijke boetes op.
  • Je neemt deel aan themacontroles en projecten.
Persoonlijk profiel
  • Je beschikt over een HBO diploma en geldige opsporingsbevoegdheid in de hoedanigheid van algemeen of bijzonder opsporingsambtenaar en beschikt bij voorkeur kennis op sociaal en juridisch gebied, met name op het gebied van het sociaal zekerheidsrecht en (de uitvoering van) de Participatie Wet en Algemene Wet Bestuursrecht.
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als  (sociaal) rechercheur met controle onderzoeken en/of handhaving van regelgeving.
  • Je hebt ervaring met het werken met geautomatiseerde systemen en internet.
  • Je bent een zelfverzekerde persoonlijkheid die door passende communicatie weet te overtuigen en vertrouwen te winnen.
  • Je beschikt ook over een goede schriftelijke vaardigheid en kunt zakelijk en objectief rapporteren.
  • Je bent collegiaal en kunt goed in teamverband werken.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.