Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Waternet
Logo van Waternet

Projectmanager

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht tarief OnbekendOpdracht uren 36

Aanvraag Interim (verander)manager Ontwerp & Realisatie

Wat ga je doen en waar draag je aan bij?

Als Interim (verander)manager Ontwerp & Realisatie speel je een sleutelrol in het verder vormgeven, herijken en verbeteren van de werkwijze, bedrijfsvoering en veranderopgave binnen de afdeling Ontwerp & Realisatie. Deze afdeling is verantwoordelijk voor multidisciplinaire onderhouds-, renovatie- en nieuwbouwprojecten voor assets die nodig zijn voor de productie en het transport van drinkwater.

Waternet is recent gereorganiseerd met als doel de organisatie toekomstbestendig te maken. Daarbij zijn de gemeentelijke watertaken ondergebracht in twee nieuwe onderdelen binnen de stichting Amsterdam Water. Voor Drinkwater betekent dit dat in 2026 de veranderingen geconsolideerd moeten worden en verder moet worden gebouwd aan een robuuste drinkwaterorganisatie.

Binnen deze context begeleid jij de afdeling in het herijken van lopende ontwikkelingen zoals IPM-werken, BIM, SE, portfoliomanagement en samenwerking met de markt. De afdeling is kleiner geworden door ontvlechting, terwijl de investeringsopgave groeit. Een uitbreiding naar circa 40 vaste formatieplaatsen is reeds voorzien. Met het nieuwe team bepaal jij wat nodig is om het voorbrengend vermogen te vergroten binnen de beschikbare middelen.

Samen met de teamleider en coördinator geef je richting aan de veranderopgave en borg je rust, vertrouwen en focus. Jij voert regie in de uitvoering, zet duidelijke lijnen neer en zorgt dat processen, samenwerking en bedrijfsvoering op een hoger niveau komen.

Focusgebieden en te leveren resultaten:

  • Herijken van het verbeterprogramma (werknaam INvolve) en ontwikkelen van een bijbehorende visie en aanpak.

  • Sturing geven aan aangepaste speerpunten, samen met de Managers Beleid & Planvorming, Bronbeheer & Productie en Bedrijfsvoering.

  • Sturing en invulling geven aan het capaciteitsvraagstuk (bemensing) door duurzame en doelmatige inzet: werving & selectie én het afsluiten van verschillende contractvormen.

  • Voorbereiden en afsluiten van (raam)contracten met advies- en ingenieursbureaus om meer taken slim uit te besteden.

  • De afdeling gereedmaken (proces, werkwijze, cultuur) om het voorbrengend vermogen te vergroten binnen de kaders van de beschikbare middelen.

  • Implementeren van uniforme, digitaal ondersteunde processen.

  • Resultaatgericht en transparant sturen op kwaliteit van het werk.

  • Invullen van de rol van proceseigenaar, o.a. door het voorzitten van procesoverleg gericht op beheren en verbeteren van uniforme werkprocessen.

  • (Door)ontwikkelen van contractmanagement.

  • Verbinding en samenwerking stimuleren binnen en buiten de afdeling en binnen het MT.

Het team

Je geeft leiding aan het MT Ontwerp & Realisatie en maakt deel uit van het MT Drinkwater. De afdeling bestaat uit 26 vaste formatieplaatsen en circa 10 externe medewerkers, met een geplande groei naar ongeveer 40 vaste medewerkers. De afdeling werkt aan het gehele projecttraject: planvorming, ontwerpvoorbereiding, realisatie, oplevering en nazorg. Door de ontvlechting is een kleinere afdeling ontstaan, waarin nieuwe werkwijzen, processen en rollen opnieuw moeten worden ingericht en geborgd.

Je standplaats is het hoofdkantoor in Amsterdam, waar je minimaal vier dagen per week aanwezig bent. Incidenteel bezoek je projecten of andere vestigingen van Waternet.

Wat breng je mee?

Eisen (knock-out):

  1. Je hebt minimaal een afgeronde WO-opleiding in een relevante richting (bijv. bedrijfskunde of technische opleiding).

  2. Je hebt minimaal 7 jaar ervaring als hiërarchisch leidinggevende in een complexe projectorganisatie van kapitaalintensieve, infrastructurele assets.

  3. Je hebt aantoonbare ervaring met complexe organisatie- en cultuurveranderingen en kunt hiervoor een passende visie en aanpak ontwikkelen.

  4. Je beheerst de Nederlandse taal uitstekend in woord en geschrift.

Wensen (kwaliteit):

  1. Ervaring met het structureren van bedrijfsvoering waar capaciteitsmanagement (bemensing) essentieel is.

  2. Ruime kennis en ervaring met werken in een complexe assetmanagementomgeving

  3. Ervaring en actuele kennis van het aanbesteden van externe capaciteit (personeel/diensten) en contractstrategieën.


Wens is dat de gesprekken voor de kerst zijn, dit kan echter ook in het nieuwe jaar worden.
Aanvraag is enkel geschikt voor Detachering!
CV's langer dan 5 pagina's worden niet in behandeling genomen.
Tarief gaat mee in de beoordeling!

 
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur