Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Schagen
Logo van Gemeente Schagen

Operationeel leidinggevende

Laan 19, 1741 EA Schagen, Nederland

Sluit over 26 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

31 jan 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

13 dec 2025
Opdracht tarief 128Opdracht uren 36

Omschrijving

Als operationeel leidinggevende geef je sturing aan een aantal taakvelden binnen de teams Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) en Ruimtelijk Beheer (RB). In beide teams ligt een ontwikkelopgave. Hierdoor is er behoefte aan tijdelijke extra operationele aansturing.

De functie van Operationeel leidinggevende is een pilotproject voor één jaar.

Als Operationeel leidinggevende geef je leiding aan circa 30 medewerkers van de taakvelden Vastgoed & Grondzaken (team RO) en Beleid & Beheer (RB). Als eerste aanspreekpunt stuur je op de assets in de openbare ruimte, vastgoed en grondzaken. De eindverantwoordelijkheid blijft liggen bij de teamleiders.

Tot eind 2026 ga je inzetten op de doorontwikkeling van de taakvelden; hoe kunnen de werkprocessen worden geoptimaliseerd, hoe versterken we de inhoudelijke expertise, hoe verbeteren we de teamcultuur en hoe de samenwerking met andere taakvelden/teams en onze externe omgeving?
Bij team RB zal de opdracht zich specifiek richten op de beheeropgave en alles wat daarbij doorontwikkeld dient te worden.

In Q4 2026 presenteer je jouw advies voor een toekomstbestendige inrichting van de betreffende taakvelden binnen team RO en RB. Dit doe je in samenwerking met de teamleiders RO en RB en de domeinmanager Ruimte. 

Eisen

  • Aantoonbare ervaring als leidinggevende bij een gemeente
  • Organisatiebewustzijn en politiek/bestuurlijke sensitiviteit
  • Een coachende leiderschapsstijl: je verbindt, motiveert en stelt duidelijke kaders richting de taakvelden
  • Kennis van ruimtelijk beheer, grondzaken en vastgoed.
  • Kandidaat heeft academisch werk- en denkniveau. Dit blijkt uit een diploma of de werkzaamheden genoemd in het CV.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare relevante werkervaring in een leidinggevende functie waarvan 3 jaar bij een gemeente. Dit blijkt uit het meegezonden CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft > 7 jaar aantoonbare relevante werkervaring in een leidinggevende functie waarvan > 5 jaar bij een gemeente. Dit blijkt uit het meegezonden CV.
  • Kandidaat heeft aantoonbare relevante werkervaring op het gebied van ruimtelijk beheer, grondzaken en/of vastgoed. Dit wordt toegelicht in het meegezonden CV.
  • Kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met het opzetten, verbeteren en professionaliseren van taakvelden, processen en/of methodes. En kan een vertaling maken naar de concrete ontwikkelstappen voor de taakvelden en het ontwikkelen van eigenaarschap binnen de taakvelden. Dit wordt toegelicht in het meegezonden CV.

Competenties

  • Verbinder
  • Samenwerking
  • Resultaat- en ontwikkelingsgericht
  • Analytisch
  • Situationeel leiderschap
  • Bestuurlijk sensitief
  • Communicatieve vaardigheden

Organisatie en team

Als operationeel leidinggevende geef je sturing aan een aantal taakvelden binnen de teams Ruimtelijke Ontwikkeling (RO) en Ruimtelijk Beheer (RB). In beide teams ligt een ontwikkelopgave. De eindverantwoordelijkheid blijft liggen bij de teamleiders.

Gespreksinformatie

De interviews worden gehouden in week 2.
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Tijdens het interview wordt de kandidaat onder andere getoetst op de gewenste competenties en de mate van geschiktheid voor de uit te voeren werkzaamheden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Niets over bekend.

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen: Niet bekend

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur