Logo van Waternet
Logo van Waternet

Nautisch Adviseur

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

2 jan 2026

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

14

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 14

Omschrijving

Vanaf 1 januari 2026 wordt een deel van de nautische taken binnen de gemeente Amsterdam uitgevoerd door de aangepaste stichting ARW (Amsterdamse Riool- en Watertaken). Binnen ARW valt het nautisch beheer onder het team Brug- en sluisbediening, dat verantwoordelijk is voor een veilig en vlot scheepvaartverkeer op deze Amsterdamse vaarwegen. Na de ontvlechting van Waternet zoeken wij een ervaren nautisch adviseur die tijdelijk het team versterkt en bijdraagt aan een soepele overgang naar de nieuwe organisatie.

Als nautisch adviseur zorg je ervoor dat het scheepvaartverkeer op een aantal aangewezen Amsterdamse vaarwegen veilig en ordelijk verloopt. Je beoordeelt aanvragen van derden, vertaalt wet- en regelgeving naar heldere adviezen, en bent een verbindende schakel tussen bestuur, marktpartijen, vaarweggebruikers en interne afdelingen. Je opereert op het snijvlak van beleid, vergunningverlening, nautische veiligheid en operationeel vaarwegbeheer.

Werkzaamheden:

  • Beoordelen van interne en externe aanvragen voor werkzaamheden of evenementen op het vaarwater in beheer van de organisatie.

  • Vertalen van de Scheepvaartverkeerswet en belangen van vlot en veilig scheepvaartverkeer naar praktische adviezen en toestemmingen.

  • Adviseren over verkeersmaatregelen bij werkzaamheden, evenementen (zoals SAIL, Pride en ZuidasDok) en calamiteiten.

  • Afstemmen met collega-vaarwegbeheerders (intern en extern) over stremmingen, werkzaamheden en regionale doorvaarbaarheid.

  • Opstellen en publiceren van berichten aan de scheepvaart (BAS) over stremmingen en bedieningsonderbrekingen.

  • Overleggen met belangenorganisaties voor beroeps- en recreatievaart.

  • Adviseren van gemeentelijke afdelingen over nautische aspecten bij ruimtelijke plannen op en boven het openbaar vaarwater.

  • Fungeren als intern aanspreekpunt en regisseur voor nautische vraagstukken.

  • Onderhouden van netwerkrelaties met vaarwegbeheerders, provincies, gemeenten en gebruikers.

  • Volgen van ontwikkelingen in nautische wet- en regelgeving en vertalen naar beleid en werkwijze.

  • Adviseren van assetmanagers en bestuurders over complexe nautische vraagstukken.

  • Samenwerken met afdelingen VTH AGV en Amsterdam, THOR Nautisch Amsterdam, brug- en sluisbediening en V&OR.

Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal 8 jaar relevante werkervaring binnen nautisch of vaarwegbeheer;

  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding;

  • Kandidaat heeft Aantoonbare kennis van de Scheepvaartverkeerswet en nautisch beleid. Daarnaast heeft kandidaat ervaring met beleids- en advieswerk op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling of mobiliteit.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van nautische ruimtelijke ordening en nautische veiligheid (25 punten);

  • Kandidaat heeft ervaring binnen de publieke sector (25 punten);

  • Kandidaat heeft ervaring met advisering rond nautische evenementen of infrastructurele projecten (25 punten);

  • Kandidaat is bekend met Amsterdamse vaarwegen en nautische netwerken (25 punten).

Organisatie en team

De teams zijn momenteel in ontwikkeling. Zodra hier meer duidelijkheid over is, informeren we je over de samenstelling en jouw rol binnen het team.

Gespreksinformatie

Er worden 2 kandidaten uitgenodigd voor een matchgesprek. Het matchgesprek wordt gehouden op basis van de aangeleverde gegevens en competenties van de kandidaat (CV) in combinatie met de behoefte uit deze aanvraag.

De datum voor het matchgesprek is 02-01-2026.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: Ja, voor een maximale verlengingsperiode van 12 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 fte

Overig algemeen:

  • Deze functie is wel geschikt voor een zzp'er of zzp via intermediair.

  • Waternet hanteert de WNT norm.

  • Na de maximale inhuurperiode, zoals beschreven op pagina 1, dient er een minimale onderbreking van 6 maanden te zijn, voor er opnieuw werkzaamheden voor Waternet uitgevoerd mogen worden.

  • De totale opdrachtwaarde, inclusief verlengingen, is maximaal €500.000,-

  • Het is mogelijk meerdere offertes aan te leveren, maximaal 5 per leverancier.

  • Offertes waar meer persoonsgegevens in staan dan alleen de voornaam en eerste letter achternaam worden terzijde gelegd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo