Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

senior juridisch planoloog

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 17 dagen

Begindatum:

16 feb 2026

Einddatum:

15 feb 2027

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief 135Opdracht uren 24 - 36

Omschrijving

Als senior juridisch planoloog heb je een sleutelrol in juridische advisering en het creeren van hoogwaardige juridische producten binnen het Omgevingsrecht. Je werkt aan ruimtelijke onderbouwingen, investeringsnota's, wijzigingsplannen en beoordeelt (complexe) vergunningsaanvragen die afwijken van het Omgevingsplan. Amsterdam is een stad waar ruimte schaars is, maar waar we tegelijkertijd volop bouwen. Hierdoor werk je aan innovatieve en vooruitstrevende projecten die een grote ruimtelijke impact hebben. Dit betekent dat je betrokken bent bij zowel grote als kleinschalige initiatieven.
Jij helpt bij het bijhouden van de hoogkwalitatieve stedenbouwkundige structuren. Je speelt een belangrijke rol in de juridische planologische advisering over bouw-ontwikkelprojecten en transformaties op perceelniveau. Met jouw expertise lever je maatwerk dat bijdraagt aan een duurzame en toekomstbestendige inrichting van Amsterdam. Je brengt vernieuwing en oplossingen die de toekomst van onze stad vormgeven.

Werkzaamheden
Je beoordeelt binnengekomen complexe bouwaanvragen die afwijken van het Omgevingsplan. Voor deze aanvragen stel je het ruimtelijk advies op, incl. heldere motivatie. Met een scherp oog voor ruimtelijke kwaliteit en voor het maken van een zorgvuldige ruimtelijke beleidsafweging beoordeel je deze aanvragen en spar je met collega's erover;
Je adviseert over ontwikkelingsprojecten in de verschillende fases van het project (investeringsnota, voorbereiding vergunningsfase, etc.). Je bent het vaste aanspreekpunt voor het project vanuit juridische planologie en geeft o.a. aan welke ruimtelijke procedure er gevolgd moet worden.

Eisen

  • Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam? (KO indien Ja)
  • U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over een WO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring als juridisch planoloog bij een grote gemeente. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring in het juridisch planologisch adviseren over complexe bouwaanvragen die afwijken van het Omgevingsplan. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring in het juridisch planologisch adviseren voor ontwikkelingsprojecten in diverse fases van het project. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring in een G4-gemeente. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
De directie Ruimte en Duurzaamheid (R&D) richt zich op de duurzame ruimtelijke ontwikkeling en kwaliteit van Amsterdam. Dit doen zij elke dag met bijna 700 professionals. Een geweldige opgave in deze dynamische stad, want Amsterdam staat qua ruimtelijk beleid voor een ongekende transitie. Binnen een snel veranderende context worden grote ruimtelijke veranderopgaven aangepakt in een dichtbebouwde omgeving.
R&D is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en kaderstelling op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en duurzaamheid. Zij werkt in opdracht voor stad en stadsdelen. Werken bij R&D betekent werken in een dynamsiche en multidisciplinaire omgeving. Je werkt samen met verschillende disciplines zoals (juridische) planologen, openbare ruimte ontwerpers en stedenbouwers. Ook onderhoud je contacten met de stadsdeelcollega's, het bestuur, bewoners en ondernemers. Je gaat werken in het Team Juristen van de afdeling Ontwerp & Ontwikkeling. Je komt te werken voor verschillende opgaves in de stad (Centrum, Zuidoost/Weesp, Noord, Zuid en West, Nieuw-West).

Gespreksinformatie

Aantal kandidaten op interview: 10
Planning interviews: z.s.m. na sluiting
Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optioneel tot verlenging conform duur werkzaamheden: ja

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen: De gemeente Amsterdam nodigt u uit om een offerte aan te bieden op deze offerteaanvraag. Deze uitvraag betreft een opdracht op een voor de gemeente cruciale en moeilijk vervulbare positie.
De gemeente is van mening dat de opdracht voor deze positie door een zzp'er kan worden uitgevoerd en stelt deze aanvraag daarom ook open voor zzp'ers.
Met onderstaande kenmerken willen wij u een snelle eerste indruk geven over de offerteaanvraag. Hiermee kunt u direct bepalen of deze offerteaanvraag interessant is voor u en u wilt overgaan tot het opmaken van een offerte.
Aantal kandidaten dat u mag aanbieden: 5
Voor uitgebreidere opdrachtomschrijving verwijzen wij u naar de vragenlijst 'informatie en criteria kandidaat'.
De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt. De wervingsadviseur kan besluiten om een vraag eerder te beantwoorden.
Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag. Op deze offerteaanvraag zijn de door u eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.
Informatie Kandidaat
Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld. Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon.Indienen extra inschrijvingen
Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 5 kandidaten aan te bieden.Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Attentie: u dient iedere inschrijving apart in te dienen. Indienen doet u door middel van de button 'Indienen'. Ter controle vraagt het systeem om uw wachtwoord. Heeft u hier vragen over dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van de administratieve partner.
Beschikbaarheid en tarief kandidaat
Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender. Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).
Informatie leverancier
Wij willen van u als leverancier onderstaande gegevens ontvangen. Indien de gegevens hetzelfde zijn als die van de kandidaat, vult u ze hier weer in. De gegevens die u verstrekt worden onder andere gebruikt om contact met u op te nemen bij vragen of voor het opstellen van de overeenkomst indien de opdracht aan u wordt gegund. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging.
Van toepassing zijnde overeenkomst
De bij deze vraag toegevoegde overeenkomst(en) zijn van toepassing op uw inschrijving op deze opdracht. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomsten van toepassing. Let op. U geeft als leverancier aan welke overeenkomst van toepassing is op deze aanvraag. De gemeente Amsterdam verifieert uw keuze en behoudt zich het recht voor om (gemotiveerd) af te wijken.
Reeds aangeleverde documenten
Alle in het administratieve partner ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. Voor meer informatie zie Hoofdstuk 2.4, lid 11 van de Leidraad. De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden. U heeft bovenstaande tekst gelezen en gaat akkoord met de inhoud.
Wet Waadi
Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Leverancier bevestigt hier naar te handelen.
Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel.
Referentie
U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn.
Vragen over een aangeboden zzp'er
Amsterdam heeft beheersmaatregelen genomen om te voldoen aan de wet DBA. Deze houden onder meer in dat overeenkomsten van opdracht met een zzp'er in beginsel worden gesloten voor maximaal 12 maanden en dat deze zzp'er vervolgens 6 maanden na einde van de laatste overeenkomst van opdracht niet in aanmerking kan komen voor een nieuwe vergelijkbare opdracht.
Biedt u een zzp'er aan voor deze opdracht, al dan niet als intermediair?
Vragen over aangeboden kandidaat
Amsterdam heeft beheersmaatregelen genomen om te voldoen aan de wet DBA. Er geldt een tussenpauze van 6 maanden (na maximale inzet van 24 maanden) voor elke zzp-er tussen een volgende opdracht (alle inhuurduur opeenvolgend bij elkaar opgeteld binnen de Gemeente Amsterdam ongeacht welke opdracht of directie). Let op antwoordmogelijkheden: Nee, ik bied geen zzp'er aan. Nee, De zzp'er heeft de afgelopen 6 maanden geen opdracht voor de gemeente Amsterdam uitgevoerd. Nee, de zzper heeft de afgelopen 6 maanden wel een of meerdere opdrachten uitgevoerd voor de gemeente Amsterdam maar heeft maximale inhuurduur van 24 maanden nog niet bereikt. Uit het ingediende cv dient duidelijk, geel gemarkeerd te blijken in welke periode deze opdracht(en) zijn uitgevoerd. Ja. De zzp'er heeft korter dan 6 maanden geleden wel aan een of meerdere opdracht (en) voor de gemeente Amsterdam gewerkt met een totale duur van 24 maanden. (KO)
Toelichting Maximumtarief
Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN- De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo