Senior juridisch adviseur omgevingsrecht en handhaving

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 3 dagen
110 24 Drenthe

Begindatum:

3 nov 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

21 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

In verband met zwangerschaps-/bevallingsverlof zoeken we een collega voor 6 maanden voor 24 uur per week.

Het onderdeel handhavingsjuristen is onderdeel van het team Juridische, Verzekeringen en Inkoop (JVI) behorend bij het netwerk Concern van de Samenwerkingsorganisatie (SWO). Voor zowel gemeente Hoogeveen als voor gemeente De Wolden leveren we maatwerk op het gebied van juridisch advies rondom het omgevingsrecht. Werken bij de SWO is een prachtige kans om je werkveld te verbreden en ervaring op te doen bij zowel een stedelijke als een landelijke gemeente. Je komt te werken in het team JVI. In het team JVI zijn ca 30 collegas werkzaam binnen de onderdelen Juridisch, Verzekeringen en Inkoop. Je functie vervul je binnen het onderdeel handhaving- en omgevingsjuristen waarbij dit onderdeel bestaat uit 5 personen. We zijn een jong team, met veel energie. De lijntjes zijn kort zowel tussen collega's als ook met het management en college.

Werkzaamheden:

  • Je vertegenwoordigt de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders in bezwaar- en beroepszaken. Hiervoor stel je verweerschriften en pleitnota's op, verzorgt de correspondentie met de bezwaarschriftencommissie/rechtbank/Raad van State en voert ter zitting het woord namens het college;

  • Als senior juridisch adviseur ben je verantwoordelijk voor de zwaardere zaken bijvoorbeeld met politieke gevoeligheid en/of grote belangen, het bestuurlijk en collegiaal adviseren op het terrein van omgevingsrecht behoort dan ook tot je takenpakket;

  • Je bent een vraagbaak voor collega's uit je team en adviseert hen bij juridische vragen op het gebied van omgevingsrecht;

  • Je levert een juridische bijdrage in projecten op het gebied van omgevingsrecht;

  • Het opstellen van beslissingen op bezwaar, (vooraankondigingen) lasten onder dwangsom en bestuursdwang en akkoordverklaringen (beëindiging overtreding);

  • Het behandelen van verzoeken om handhaving en gedoogverzoeken;

  • Het behandelen van ingebrekestellingen bij niet-tijdig beslissen door bestuursorgaan;

  • Het toetsen en opstellen van invorderingsbeschikkingen;

  • Je werkt samen met andere juridische adviseurs in de organisatie.

Kandidaat omschrijving

Je bent een stevige persoonlijkheid die zich makkelijk begeeft in situaties met diverse partijen die tegenstrijdige belangen hebben. Verder beschik je over goede communicatieve vaardigheden (mondeling én schriftelijk) en heb je een praktische, probleemoplossende instelling. Je bent initiatiefrijk en beschikt over overtuigingskracht.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Een afgeronde juridische opleiding op wo-niveau;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van omgevingsrecht en bestuursrecht binnen een gemeente;

  • Een maximum uurtarief van 110,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten (inclusief of exclusief fee).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van omgevingsrecht en bestuursrecht;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de omgevingswet;
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het behandelen van politiek gevoelige handhavingsdossiers (geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV).

Competenties

  • Analytisch vermogen;
  • Mondeling communicatie;
  • Schriftelijke communicatie;
  • Samenwerken;
  • Stressbestendigheid;
  • Politieke sensitiviteit.

Organisatie en team

Organisatie

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op een na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

Het onderdeel handhavingsjuristen is onderdeel van het team Juridische, Verzekeringen en Inkoop (JVI) behorend bij het netwerk Concern van de Samenwerkingsorganisatie (SWO). Je komt te werken in het team JVI. In het team JVI zijn ca 30 collega's werkzaam binnen de onderdelen Juridisch, Verzekeringen en Inkoop. Je functie vervul je binnen het onderdeel handhaving- en omgevingsjuristen waarbij dit onderdeel bestaat uit 5 personen. We zijn een jong team, met veel energie. De lijntjes zijn kort zowel tussen collega's als ook met het management en college.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 30 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 28 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Nee

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen Nvt 

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 

  • Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
    Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).

  • Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur