Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland
Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor twee heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Opdracht
Binnen de gemeenten Hoogeveen en De Wolden is wonen benoemd als topprioriteit. Naast het versnellen van woningbouw ligt de focus op twee urgente opgaven:
Specifiek aandachtspunt In Hoogeveen is de huisvesting in de sector middenhuur t.b.v. starters en doorstromers welke nu tussen wal- en schip belanden. Ze verdienen teveel voor sociale huur en te weinig om te kunnen kopen. Ook de huisvesting van internationale werknemers is een belangrijk thema. Er is beleid opgesteld voor de huisvesting van deze doelgroep, hier is de afgelopen anderhalfjaar ook een uitvoeringsplan voor ontwikkeld. Voor dit uitvoeringsplan dienen nog enkele elementen te worden uitgewerkt. Tegelijkertijd is er een locatie in beeld voor de huisvesting van internationale werknemers in De Wolden.
Bij beide gemeenten spelen dus een aantal aspecten waar huisvesting van deze doelgroepen wordt nagestreefd o.a.:
De aangewezen locatie wordt momenteel onderzocht op haalbaarheid en er worden gesprekken gevoerd met stakeholders. Op korte termijn wordt de buurt geïnformeerd en wordt participatie opgestart waarna het proces geregisseerd dient te worden. Snelheid en draagvlak is hierin van belang. De opdrachtnemer voert deze werkzaamheden zelfstandig uit en is verantwoordelijk voor het regisseren van het gehele proces richting realisatie. Daarbij wordt gewerkt op basis van vooraf overeengekomen doelen en resultaten.
Hiervoor dient een haalbaarheidsstudie gedaan te worden. Je bent regisseur en projectleider van dit initiatief, onderhoud contacten met stakeholders en weet deuren te openen in deze complexe opgave. De opdrachtnemer treedt hierbij op als onafhankelijk regisseur en projectleider, brengt eigen expertise in, en onderhoudt op eigen initiatief contacten met stakeholders.
Participatie voor deze ontwikkeling is reeds opgestart.
beleid binnen de gemeente te creëren. Dit heeft geleid tot een herziening van het beleid, deze dient uiteindelijk (medio ’26) nog te worden vastgesteld. Het ontwikkelteam heeft de afgelopen anderhalf jaar gewerkt, samen met experts in het uitvoeringsplan, aan deze complexe vraagstukken en herontwikkeling. Er is een toolkit ontwikkeld om deze materie te implementeren in de organisatie.
Deze tools dienen nog verder te worden uitgediept binnen het PVA waarna een beheerstructuur in de organisatie dient te worden ingericht. De opdrachtnemer werkt deze onderdelen zelfstandig uit en levert concrete producten op die bijdragen aan besluitvorming en implementatie.
Kerntaken:
De opdrachtnemer rapporteert zelfstandig periodiek over voortgang, risico’s en mijlpalen aan de opdrachtgever. Er is geen sprake van hiërarchische aansturing.
Context:
Er is een bestaande projectorganisatie binnen de gemeenten waarop wordt voortgebouwd. Er is een duidelijke behoefte aan executiekracht richting realisatie en beheer. De gemeente heeft hiervoor een externe procesbegeleider ingezet, die nauw samenwerkt met de projectleider. De opdrachtnemer levert als externe professional een afgebakende bijdrage op basis van expertise en resultaatverantwoordelijkheid. Werkzaamheden worden uitgevoerd zonder gezagsverhouding, met mogelijkheid tot inzet van vervanging indien nodig, in overleg met de opdrachtgever. De opdracht heeft een duur van zes maanden. De einddatum is gesteld op 31 december 2025, waarna de deliverables — inclusief het participatietraject, de haalbaarheidsstudie en het uitvoeringsplan — zijn afgerond en opgeleverd aan de opdrachtgever.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Aantoonbare werkervaring als projectleider op het gebied van flexwonen en van huisvesting van internationale werknemers binnen een gemeente;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding in de richting van vastgoed;
3. Aantoonbare werkervaring met de realisatie van projecten binnen publiek-private samenwerking;
4. Aantoonbare werkervaring met burgerparticipatie;
5. Uurtarief maximaal €100,00 exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werk en fee Flextender;
Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare werkervaring met de daadwerkelijke realisatie van flexwonen projecten in Drenthe (35 punten)
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider met gemeenten, bouwbedrijven én woningcorporaties (30 punten);
8. Aantoonbare lid van het platform netwerk flexwonen in Drenthe (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv) (10 punten);
9. Aantoonbare werkervaring als projectleider met publiek private samenwerkingen (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv) (15 punten);
10. Aantoonbare werkervaring als projectleider met ketensamenwerking (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
-Strategisch, tactisch en resultaatgericht opereren;
-Proces regie en versnelling;
-Proactief stakeholdermanagement;
-Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
-Sterk analytisch vermogen;
-Verbindend leiderschap;
-Zelfstartend en zelfstandig binnen complexe omgevingen.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 5 (5) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste twee kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11 Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1. 1 professional voor 16 uren per week.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Nee, niet bespreekbaar.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever vinden plaats op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen later bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 26 juli 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 27 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 1 juli 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.