thumbnail
thumbnail

Klantmanager statushouders

Samenwerking de Liemers

Kastanjelaan 3, 6921 ER Duiven, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€ 75,00
32 tot 36 uur Gelderland

Begindatum:

1 jul 2024

Einddatum:

31 dec 2024

Uren per week:

32 tot 36 uur

Publicatiedatum:

5 jun 2024

Wie zijn wij?
Samen met het Regionaal ICT en Inkoopdienstencentrum (RID) vormt RSD de Liemers de Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking de Liemers (met in totaal ongeveer 115 medewerkers). De RSD is voor de gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar de dienstverleningsorganisatie voor werk en inkomen.

Over RSD de Liemers
Bij de RSD werken ongeveer 80 medewerkers. De RSD is gevestigd in de Turmac Cultuurfabriek in Zevenaar.

De RSD is een netwerkorganisatie die wendbaar anticipeert op veranderende vragen vanuit politiek en samenleving. Samen met ketenpartners werken we creatief aan maximale participatiekansen voor klanten en aan de rechtmatige verstrekking van een uitkering. We zoeken samen met de inwoners naar een aantrekkelijk perspectief en doen een beroep op zelfstandigheid en eigen kracht. We houden rekening met het denk- en doe vermogen van onze klanten.

Het DNA van de RSD geeft invulling aan onze kernwaarden Maatwerk, Perspectief en Vakmanschap en investeert hierin. We dragen actief bij aan landelijke ontwikkelingen rond vakmanschap van DIVOSA en SAM.

Het RSD Leer- En Ontwikkel Netwerk (LEON).
Het RSD Leer- en Ontwikkel Netwerk biedt klantmanagers een totaaloverzicht van trajecten bij partners om klanten een stap te laten zetten op weg naar werk. Door dit aanbod loopt de RSD vooruit op de landelijke trend voor de inkoop en beoordeling van trajectleveranciers. Daarnaast ontwikkelt de RSD, samen met ketenpartners, eigen trajecten waaronder een project speciaal voor Statushouders (Liemers Perspectief in Zorg en Techniek) dat in 2020 is gestart en het project SAMEN.

Wat ga je doen?
Ongeveer een derde van het klantenbestand van de RSD heeft een migratieachtergrond. Ruim 200 van hen zijn statushouder; mensen met een voorlopige of voorwaardelijke verblijfsvergunning.

Bemiddeling naar betaald werk is voor veel statushouders (nog) niet haalbaar. De klantgroep is vaak beperkt zelfredzaam en heeft ondersteuning nodig bij allerlei praktische zaken zoals het verlengen van de verblijfsvergunning, het aanvragen, wijzigen of stopzetten van toeslagen en studiefinanciering, de preventie van schulden, het overleg met de bewindvoerder, de inburgering en het bezoeken van een arts. Hoewel dit zaken zijn die de mensen zelf moeten regelen, blijkt dat een grootdeel van de statushouders meervoudige problematiek heeft.

Statushouders hebben vaak nauwelijks een eigen netwerk waar ze een beroep op kunnen doen. Omdat de begeleiding door Vluchtelingenwerk alleen in de beginperiode beschikbaar is (eerste 6-8 maanden in Nederland), staan statushouders er vaak alleen voor. Je speelt daardoor als Klantmanager Werk een cruciale rol voor de statushouder bij het vinden van werk of een vrijwilligersbaan en het doorverwijzen naar juiste organisaties voor de geschetste praktische zaken.

Verantwoordelijkheden
Wat zijn je taken?

Als klantmanager Statushouders ben je verantwoordelijk voor een eigen caseload;

  • Je bent pragmatisch ingesteld en doet wat nodig is. Je staat voor een complexe opdracht. We willen dat de statushouder zo snel mogelijk zelfredzaam wordt, participeert in de Nederlandse samenleving en uitstroomt naar betaald werk. Samen met de klant stel je een plan van aanpak op. Jij voert de regie, bewaakt de voortgang van het plan, je plaatst klanten op trajecten en je biedt intensieve begeleiding op maat;

  • Je weet wat jouw klanten beweegt en je hebt kennis van andere culturen. Je toont begrip en je activeert, motiveert en stimuleert. Je bent succesvol in je werk als je naast de statushouder kan gaan staan, vertrouwen geeft en oog hebt voor zijn/haar welzijn;

  • Jouw uitgangspunten zijn vertrouwen en ‘afspraak is afspraak’. Je bent alert op fraudesignalen en als een klant zich niet aan de gemaakte afspraken houdt, schroom je niet om door te pakken.

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 juli 2024 tot en met 31 december 2024 voor 32 tot 36 uur per week. De inhuuropdracht kan daarna door opdrachtgever maximaal 3 maal met telkens maximaal 3 maanden optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe

  • Kennis en ervaring met GWS Suite for Work. Minimaal 3 jaar ervaring met de doelgroep in re-integratie/begeleiding naar werk. Deze kennis en ervaring moet blijken uit het ingediende CV en/of een beschrijving,

  • Minimaal een relevante afgeronde HBO opleiding.

Wensen

  • Mensen met asielachtergrond ervaren vaak complexe problemen. Beschrijf jouw aanpak van begeleiden naar werk in maximaal 300 woorden. Je aanpak wordt beoordeeld met een score. - Je aanpak laat zien dat je helemaal begrijpt wat een statushouder nodig heeft voor begeleiding naar werk scoort 5 punten. - Je aanpak laat zien dat je grotendeels begrijpt wat een statushouder nodig heeft scoort 3 punten. - Je aanpak laat zien dat je enigszins begrijpt wat een statushouder nodig heeft scoort 1 punt. (50%)

  • Kennis van IGM. Laat zien hoe je IGM toepast op deze doelgroep in maximaal 300 woorden. - Je laat zien dat je de methodiek uitstekend begrijpt en kan toepassen op de problematiek van de doelgroep scoort 5 punten. - Je laat grotendeels zien dat je de methodiek begrijpt en kan toepassen ... scoort 3 punten. - Je laat enigszins zien dat je de methodiek begrijpt en kan toepassen ... scoort 1 punt. (50%)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Hibo Abdi via 06 43 36 34 42 / hibo.abdi@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Hibo Abdi
Hibo Abdi
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur

Ben jij de Klantmanager statushouders die deze organisatie zoekt?

Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.