Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Provincie Zuid-Holland
Logo van Provincie Zuid-Holland

Senior Projectmanager Aanbestedingen

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

5 jul 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht tarief 130Opdracht uren 20

Omschrijving

Achtergrond - aanleiding

Binnen de organisatie zijn er geregeld vraagstukken rondom het verkrijgen van nieuwe (softwarematige) oplossingen / applicaties en diensten. Deze nieuwe oplossingen / applicaties en diensten zijn vaak ter vervanging van bestaande, vaak verouderde, softwareapplicaties of ter vervanging van expirerende contracten. Bestaande oplossingen zijn vaak gebaseerd op de on-premise situatie. De provincie heeft dan ook de wens uitgesproken dat toekomstige oplossingen, wanneer mogelijk, cloud georiënteerd dienen te zijn. Het vervangen van een oplossing / applicatie en dienst dient gestructureerd en ordentelijk te verlopen, rekening houdend met de verplichtingen welke er van uit rechtswege en beleidsmatig zijn. Rechtmatigheid is daarbij een vereiste. Het doel is om toekomstbestendige oplossingen te verkrijgen welke passen binnen de gestelde wensen en eisen vanuit de provincie.

Omschrijving van de opdracht

De volgende taken dienen uitgevoerd te worden:

  • Samenstellen en aansturen van het provinciaal multidisciplinair kernteam
  • Opstellen van project- en stuurgroep verslagen
  • Onderzoeken en adviseren welke verwervingsmethode het beste past bij de provincie om te komen tot toekomst bestendige contracten
  • Leverancierselectie
  • Leveranciersmanagement
  • Schrijven en beschrijven van de verschillende (verplichte) documenten rondom de geselecteerde verwervingsmethode
  • Projectbewaking en -sturing op scope, tijd, kwaliteit en geld
  • Communicatie met betrokken stakeholders, periodiek informeren van de stuurgroep
  • Contract analyse en contract onderhandelingen
  • Advisering rondom de juiste licentiering, contractvormen en juridische afspraken en mogelijkheden
  • Managen van faseovergangen en opstellen van daarbij behorende faseplannen

Terugkoppeling van (deel)resultaten / producten

De meewerkend Projectmanager Aanbestedingen geeft een terugkoppeling van de (deel) resultaten en producten aan de opdrachtgever. Vanuit de afdeling Informatisering & Automatisering vindt hierop monitoring plaats door portfoliomanagement.

Eisen

  • Eis 1 Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 5 januari 2026 tot 5 juli 2026 beschikbaar voor 20 uren per week voor de voorbereiding, uitvoering en realisatie van de verschillende projecten/gevraagde werkzaamheden en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op 5-1-2026 kunnen starten, of eerder/later in onderling overleg;
  • Eis 2 Vormvereiste CV: De inschrijver heeft de Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0004994.’ en toegevoegd in tabblad 'aanmelding' op het aanbestedingsplatform.
  • Eis 3 Vormvereiste invulformulier Kwaliteit: Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0004994'.
  • Eis 4 Vormvereiste Uurtarief: Bijlage 'Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0004994' wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding" op het aanbestedingsplatform.
  • Eis 5 Bandbreedte Uurtarief: Het aangeboden uurtarief bedraagt in het 'Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0004994" minimaal € 100,- en maximaal € 130,- exclusief BTW inclusief alle overige kosten.
  • Eis 6 Kennis en expertise: Uit het 'Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0004994' blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:
  • Eis 6.1 Minimaal een HBO diploma
  • Eis 6.2 Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring met het organiseren, begeleiden van (Europese / meervoudig onderhandse) IT-gerelateerde aanbestedingen en afsluiten van de daaraan gerelateerde contracten, in de rol van Projectmanager;
  • Eis 6.3 Minimaal vijf (5) selectietrajecten / aanbestedingen doorlopen van organisatie brede applicaties in de rol van projectmanager
  • Eis 6.4 Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring met het functioneren van openbaar bestuur en de daarmee samenhangende besluitvormingsprocessen
  • Eis 7 Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval dat deze de opdracht gegund krijgt een VOG van de kandidaat via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning aanleveren.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring met het organiseren, begeleiden van (Europese / meervoudig onderhandse) IT-gerelateerde aanbestedingen en afsluiten van de daaraan gerelateerde contracten, in de rol van Projectmanager (Max. 15 punten).
  • Minimaal vijf (5) selectietrajecten / aanbestedingen doorlopen van organisatie brede applicaties in de rol van Projectmanager Aanbestedingen (Max. 15 punten).
  • Aantoonbare werkervaring in de rol van projectmanager binnen of met provinciale overheidsorganisaties (Max. 15 punten).
  • Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring met het functioneren van openbaar bestuur en de daarmee samenhangende besluitvormingsprocessen (Max. 15 punten).
  • Aanvullend op het CV van de kandidaat, een visie en aanpak in maximaal 1 A4 op het gebied van het succesvol in de markt zetten van aanbestedingen (Max. 20 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht handelen: Daadkrachtig optreden, proactieve houding, initiatiefrijk, analytisch, procesmatig.
  • Flexibiliteit: Tact, zorgvuldigheid en goede oordeelsvorming in relatie tot tegenstrijdige belangen van stakeholders.
  • Communicatie- en adviesvaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Samenwerking: Teamspeler: open collegiaal samenwerkingsgerichte houding, omgevingsgericht; Sociaal vaardig, legt makkelijk contacten, overtuigingskracht, organisatie sensitiviteit; "Als een vis in het water" op zowel de management- als werkvloer; Kan de inhoud ingaan als daar in een project om gevraagd wordt.
  • Gedreven instelling: Doorzettingsvermogen.

Organisatie en team

Domein bedrijfsvoering, discipline Informatisering & Automatisering (I&A)

De provincie is een informatie producerende en verwerkende organisatie. Om dit op een kwalitatief hoog niveau te kunnen realiseren, zorgt I&A voor het juiste gereedschap: ICT-systemen, infrastructuur, applicaties en bijbehorende ICT-ondersteuning. Daarnaast voert I&A regie over de informatievoorziening en is I&A partner van de organisatie hoe ICT ingezet kan worden bij het realiseren van de provincie brede doelen en ambities. Om hier snel op te kunnen anticiperen ontwikkelt I&A zich naar een opgavegerichte organisatie. Je komt te werken in een team wat ervan overtuigd is dat we onze doelen en ambities alleen kunnen waarmaken door ruimte en vertrouwen te geven aan onze medewerkers. Ruimte voor innovatie en lef. Dit ondersteunen we met veel mogelijkheden voor persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. Op IT-gebied ontwikkelt de provinciale organisatie zich van een klassieke beheerorganisatie naar een regie organisatie om zo optimaal aan de wensen van afnemers te kunnen voldoen. Op de afdeling I&A zijn ca. 180 medewerkers werkzaam. Daarnaast is een flexibele schil van externe medewerkers.

Je komt te werken in complexe, maar goed uitgeruste IT-omgeving. PZH werkt hybride en alle benodigde faciliteiten zijn daarvoor aanwezig.
Om de continu veranderende technologische en maatschappelijke ontwikkelingen bij te houden, ontwikkelen wij ons naar een opgave gerichte werkwijze. We denken dus niet in taken, maar in opgaven. Hierdoor blijven wij wendbaar en flexibel. Om de toenemende vraag naar informatie op een kwalitatief hoog niveau te kunnen realiseren, zorgt de afdeling I&A voor het juiste gereedschap. Denk hierbij aan passende ICT-systemen, een goede digitale infrastructuur, de juiste applicaties en de bijbehorende ondersteuning hoe je hiermee uit de voeten kunt. Daarnaast voert I&A de regie over de informatievoorziening en adviseert de provincie hoe ICT ingezet kan worden bij de realisatie van de onze doelen en ambities.

Gespreksinformatie

Het verificatiegesprek zal plaatsvinden in week 50. Naar alle waarschijnlijkheid op maandag 8 december 2025, tijdstip volgt.

Locatie waar verificatiegesprek plaatsvindt: Zuid-Hollandplein 1, Den Haag.

Maximaal drie hoogst scorende kandidaten in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Tijdens het verificatiegesprek vindt allereerst de verificatie van de eventuele bewijsstukken plaats. Het bewijsstuk dat meegenomen moeten worden tijden het verificatiegesprek is: Diploma.

Als een fysiek Verificatiegesprek door omstandigheden niet mogelijk is danwel absoluut niet wenselijk is, dan kan de Aanbestedende dienst besluiten om de het Verificatiegesprek uit te stellen tot een nader te bepalen datum dan wel via "Microsoft Teams" of vergelijkbaar te laten verlopen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De uitvraag betreft hier een huidige functie die momenteel door een externe medewerker wordt vervuld. Het kan zijn dat deze medewerker ook als kandidaat via onderhavige procedure wordt aangeboden. Deze kandidaat wordt als gelijke beoordeeld.

PZH kan de overeenkomst maximaal 8 keer verlengen waarbij de totale inhuurduur niet langer dan 48 maanden mag zijn.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr