Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Senior Business Analist

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

Sluit over 6 dagen
125 Zuid-Holland

Begindatum:

15 dec 2025

Einddatum:

14 dec 2026

Uren per week:

40

Publicatiedatum:

16 okt 2025

Omschrijving

Als businessanalist werk je nooit alleen. Je hebt contact met stakeholders uit verschillende opgaves en specialisten van informatisering en automatisering en projecten in dat gebied zoals bijvoorbeeld het programma Informatietransitie. Informatiemanagement, portfoliomanagement, functioneel beheer, applicatiebeheer, serverbeheer, business intelligence, geo, architectuur en security zijn voor jou allen bekend terrein. Om gezamenlijk tot verandering te komen weet jij jouw collega's continu te betrekken in een werkveld wat volop in beweging is. De vraagstukken die op je afkomen zijn erg divers en maakt jouw werk iedere dag anders. Denk hierbij aan vragen op het gebied van financiën, projectenadministratie, subsidie- en vergunningverlening, procesoptimalisatie, beleidsontwikkeling en vragen die voortkomen uit nieuwe wet- en regelgeving.

Werkzaamheden
Gedurende de dag staan deze zaken op jouw to-do lijstje:
  • Op strategisch en tactisch niveau meedenken en uitvoering geven aan de ICT doorontwikkeling voor de gehele provincie;
  • Ondersteuning van interne accountmanagers bij intake van brede ICT vraagstukken uit de organisatie;
  • Je vervult een brugfunctie (product owner rol) en bent sparringpartner tussen specialisten en accountmanager (van de afdeling Informatisering & Automatisering) en de klant;
  • Het in samenwerking met de klant analyseren van bestaande processen en het (her)ontwerpen van nieuwe processen;
  • Het adviseren van de klant over mogelijkheden en onmogelijkheden van zijn/haar wensen en het bieden van realiseerbare oplossingsscenario's;
  • Het begeleiden van de klant bij het implementeren van oplossingen en gebruikerstrainingen;
  • Faciliteren en begeleiden van uitvoering van complexe vraagstukken/projecten;
  • Deelname in multidisciplinaire werkgroepen, projectgroepen en scrumteam(s);
  • Het nauw samenwerken met beheerders, Bl- en DWH specialisten;
  • Afstemming met projecten, programma's en andere onderdelen afdeling I&A.

Eisen

  • Eis 1 Beschikbaarheid: De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 15 december 2025 tot 15 december 2026 beschikbaar voor gemiddeld 40 uren per week voor de voorbereiding uitvoering en realisatie van de projecten en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op 15 december 2025 kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum;
  • Eis 2 Vormvereiste CV: De inschrijver heeft de Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0004556' en toegevoegd in tabblad 'aanmelding' op het aanbestedingsplatform. Alleen CV's die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld. NOOT apart bijgevoegde CV's (zoals in eigen format) worden niet meegenomen in de beoordeling.
  • Eis 3 Vormvereiste invulformulier Kwaliteit: Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0004556'. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina's, dan worden de pagina's die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;
  • Eis 4 Vormvereiste Uurtarief: Bijlage 'Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0004556' wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding" op het aanbestedingsplatform;
  • Eis 5 Bandbreedte Uurtarief: Het aangeboden uurtarief bedraagt in het 'Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0004556' minimaal € 115,- en maximaal € 125,- exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis-, verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;
  • Eis 6 Kennis en expertise: Uit het 'Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0004556' blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:
  • Eis 6.1 Minimaal een Master WO-diploma behaald in de richting van Bedrijfskunde of vergelijkbaar;
  • Eis 6.2: Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring als Business Analist in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving;
  • Eis 6.3 Minimaal tien (10) jaar aantoonbare werkervaring met complexe ICT-verandertrajecten waarbij tenminste twee (2) trajecten geheel zijn doorlopen;
  • Eis 6.4 Aantoonbare werkervaring met de implementatie van de Wet open overheid;
  • Eis 6.5 Aantoonbare werkervaring op het gebied van applicaties m.b.t. facilitaire dienstverlening (archeologisch depot systemen, rittenregistratiesystemen) en bestuurlijke informatiesystemen (besluitvormingssysteem, staten informatie systeem);
  • Eis 6.6 Minimaal twee (2) jaar aantoonbare werkervaring met de implementatie van digitale toegankelijkheid.
  • Eis 6.7 Aantoonbare werkervaring met het opstellen van solution architectuur.
  • Eis 7 Verklaring omtrent gedrag (VOGnp): De inschrijver zal in het geval dat deze de opdracht gegund krijgt een VOG van de kandidaat via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning aanleveren.

Wensen en competenties

Wensen

  • Mate van aantoonbare werkervaring als Business Analist in een qua omvang en complexiteit met PZH vergelijkbare politiek gestuurde omgeving (Eis = minimaal vijf (5) jaar).
  • Aantoonbare werkervaring als Business Analist met complexe ICT-verandertrajecten op het gebied van bestuurlijke besluitvorming en aanverwante administratieve processen (Eis = waarbij tenminste twee (2) trajecten in zijn geheel zijn doorlopen).
  • Aantoonbare werkervaring als Business Analist met complexe ICT-verandertrajecten op het gebied van Wet open overheid.
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van applicaties m.b.t. facilitaire dienstverlening (archeologisch depot systemen, rittenregistratiesystemen).

Competenties

  • Resultaatgericht handelen: daadkrachtig optreden, pro-actieve houding, initiatiefrijk, pragmatisch;
  • Flexibiliteit, tact, zorgvuldigheid en goede oordeelsvorming in relatie tot tegenstrijdige belangen van stakeholders.
  • Bestuurlijke sensitiviteit: inzicht in het functioneren van een organisatie die vergelijkbaar is met de provinciale organisatie en de daarmee samenhangende besluitvormingscircuits en de juridische omgeving waarin wordt geopereerd; Vaardigheid in het inschatten van de bestuurlijk en regionale verhoudingen en de bestuurlijke/ politieke en technische haalbaarheid van projectresultaten zowel binnen als buiten een organisatie die vergelijkbaar is met de provinciale organisatie;
  • Communicatieve en adviesvaardigheden;
  • Analytisch vermogen: in staat om goed onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. Je bent goed in het zien wat de essentie van het onderwerp is, in het herkennen van verbanden en in het vinden van effectieve oplossingen op basis van data en logica.

Organisatie en team

Opgave Informatisering & Automatisering
De opgave Informatisering & Automatisering (I&A) wordt steeds uitgedaagd door externe veranderingen en door interne behoeften en verwachtingen. I&A maakt samen met de provinciale gebruikers en partners keuzes om het gevoelige evenwicht te bewaren tussen de beschikbare middelen en het voorzien in behoeften, vernieuwen en innoveren. De provincie Zuid-Holland beschikt over een Microsoft omgeving en een gevirtualiseerde desktop omgeving op basis van Azure Virtual Desktop.

De opgave Informatisering & Automatisering kent vijf specifieke aandachtsgebieden:
- Infrastructuur & Support (BIS). BIS zorgt voor een optimale beschikbaarheid van de ICT infrastructuur (computers, tablets, telefoons) en beheert alle applicaties, het netwerk, de gegevensopslag en de telecommunicatie van de provincie Zuid-Holland.
- Bedrijfsinformatie (BBI). De provincie Zuid-Holland verwerkt en produceert bij de uitvoering van haar kerntaken heel veel digitale geo- en bedrijfsinformatie. BBI helpt provinciale collega's bij het beheer en gebruik hiervan. Daarnaast beheert BBI applicaties die door de organisatie worden gebruikt.
- Documentaire Informatie (BDI). BDI ondersteunt het werk van provinciale medewerkers met middelen om documentaire informatie digitaal te ontsluiten en te beheren. Vindbaar en toegankelijk zijn daarbij belangrijke uitgangspunten. Ook ondersteunt BDI digitale bedrijfsprocessen.
- Bureau Advies & Beleid (BAB). Informatisering & Automatisering is een integraal onderdeel van ieders werk geworden. BAB kijkt samen met provinciale medewerkers hoe alle taken nog beter uitgevoerd kunnen worden en hoe nieuwe IT-oplossingen en innovaties binnen het totaalplaatje van de provincie Zuid-Holland passen.
- Portfoliomanagement (PM). Portfoliomanagement heeft als doel om enerzijds de beschikbare ICT-middelen in te zetten op de, vanuit organisatieperspectief gezien, meest cruciale projecten en anderzijds om de projecten op een zo goed mogelijke manier en conform afspraak uit te voeren.

Gespreksinformatie

Geplande datum verificatiegesprek: 7 november 2025.
Locatie waar verificatiegesprek plaatsvindt: Zuid-Hollandplein 1, Den Haag of online via Teams.

Na de beoordeling van de Kwaliteit en het Uurtarief komt een ranking tot stand. De inschrijver met het hoogste totaal aantal punten komt op plaats 1 in de ranking, enzovoorts. Maximaal vijf (5) hoogst scorende kandidaten in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Het gesprek wordt gevoerd door de materiedeskundigen in het beoordelingsteam. Het betreft de volgende functionarissen: Ambtelijke Opdrachtnemer en Team Coördinator, Opdrachtnemer Bedrijfsapplicaties, P-manager.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Met de inwerkingtreding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en het vervallen van de VAR-verklaring is er risico ontstaan bij aanbestedende diensten met betrekking tot schijnzelfstandigheid en de afdracht van belastingen. Om dit risico te beperken vraagt PZH bij inzet van ZZP'ers de modelovereenkomst te ondertekenen door de in te zetten ZZP'er.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur