Logo van Provincie Utrecht
Logo van Provincie Utrecht

Vergunningverlener Beheer & schadebestrijding

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

17 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als vergunningverlener ben je verantwoordelijk voor het zorgvuldig behandelen van vergunningaanvragen. Jij richt je daarbij voornamelijk op aanvragen op het gebied van faunabeheer. Deze beoordeel en verwerk je op basis van het nieuwe Faunabeheerplan (FBP) dat de Faunabeheereenheid (FBE) opstelt voor de periode 2026-2031. In deze rol voer je zowel interne als externe overleggen en maak je gebruik van de gegevens die de FBE aanlevert vanuit het FBP. Wanneer aanvullende informatie nodig is, vraag jij deze op bij de FBE of als het gaat om beheer dat buiten het plan valt rechtstreeks bij de initiatiefnemer. De werkzaamheden starten in november 2025 en lopen naar verwachting tot en met december 2026.

Je taken zijn:

  • Het (binnen de wettelijke termijn) beoordelen en toetsen van aanvragen voor beheer en schadebestrijding;
  • Het voeren van (voor)overleg zowel binnen als buiten de organisatie bijvoorbeeld met andere teams binnen de provincie Utrecht, initiatiefnemers, adviesbureaus, gemeenten, omgevingsdiensten en de Faunabeheereenheid (FBE) Utrecht;
  • Het tegenlezen van besluiten van collegas en het geven van collegiaal advies;
  • Het opstellen en afhandelen van brieven en besluiten in digitale systemen;
  • Het leveren van een inhoudelijke bijdrage aan de afhandeling van bezwaar- en beroepszaken.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van diergerichte opleidingen zoals Wildlife- of diermanagement of (Toegepaste) Biologie of Ecologie;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vergunningverlener binnen de werkstroom beheer- en schadebestrijding of als inhoudelijk medewerker bij een faunabeheereenheid.

Wensen en competenties

Competenties

Als vergunningverlener beschik je over sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. Je weet overtuigend over te komen en hebt een scherp oog voor bestuurlijke verhoudingen. Je combineert creativiteit met resultaatgerichtheid en pragmatisme, waardoor je in staat bent om oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Je werkt zowel zelfstandig als in teamverband effectief en houdt het belang van de klant altijd in het oog. Daarnaast ben je besluitvaardig en stressbestendig, waardoor je goed kunt omgaan met werkdruk. Je bouwt gemakkelijk netwerken op en onderhoudt waardevolle relaties binnen en buiten de organisatie. Je bent iemand die gericht is op het behalen van resultaten, zonder daarbij de samenwerking of de klantgerichtheid uit het oog te verliezen.

  • Communicatieve vaardigheden duidelijk en overtuigend, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Bestuurlijke sensitiviteit inzicht in verhoudingen en politieke antenne.
  • Probleemoplossend vermogen creatief, pragmatisch en resultaatgericht.
  • Samenwerken & zelfstandigheid effectief in team en zelfstandig.
  • Klantgerichtheid belang van de klant centraal, relatiebeheer.
  • Persoonlijke effectiviteit besluitvaardig, stressbestendig, flexibel.
  • Netwerken opbouwen en onderhouden van interne en externe relaties.

Organisatie en team

Organisatie

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

LLO

Vanuit het domein Landelijke Leefomgeving (LLO) dragen we bij aan een aantrekkelijk, vitaal landelijk gebied en een schoon en robuust bodem- en grondwatersysteem. Onze kerntaken zijn natuur (inclusief groene vergunningverlening), landbouw, water en bodem(-sanering). Samen met onze partners binnen en buiten de organisatie werken we aan een sterke verbinding tussen de natuur, de mensen en maatschappij, een duurzame landbouw en een robuust Natuurnetwerk. Zo zorgen we met onze teams, samen met waterschappen en drinkwaterbedrijven, voor waterveiligheid, aanpak droogtebestrijding en drinkwatervoorziening. We versterken de leefbaarheid van het landelijk gebied door uit te gaan van de kracht van een gebied, en door lokale initiatieven te ondersteunen. En geven uitvoering aan programmas zoals Klimaatadaptatie, Bodemdaling en Utrechts Programma Landelijk Gebied.

Team Vergunningverlening Natuur en Landschap

Het team Vergunningverlening Natuur en Landschap draagt zorg voor de afhandeling van vergunningaanvragen en meldingen op grond van de Omgevingswet en provinciale omgevingsverordening. Het team bestaat uit ongeveer 35 deskundige mensen met verschillende achtergronden en ervaring. Ecologen, vergunningverleners, juristen, beleidsmedewerkers en ondersteuners. We werken aan verschillende vakgebieden zoals vergunningen Natura 2000 (waaronder stikstof), flora- en fauna, beheer en schadebestrijding, houtkapactiviteit, Natuurschoonwet 1928, cultuur en landschap (provinciale omgevingsverordening) en besluiten die betrekken hebben op onze provinciale wegen. Het team VVN zorgt voor een goede en tijdige afhandeling van aanvragen van vergunningen. Om zo goed mogelijk aan te sluiten op de dagelijkse praktijk wordt uitvoeringsbeleid binnen het team ontwikkeld en adviseren we steeds meer in het voortraject (bij de ruimtelijke planvorming). Het team ondersteunt ook bij het indienen van aanvragen en heeft oog voor het verbeteren van de klantgerichtheid.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen

De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd

Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde selectiecriteria beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria. - Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 december 2025. kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 2 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden. De vragen en bijbehorende antwoorden worden gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Een externe administratieve broker is bereikbaar. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr