Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente De Bilt
Logo van Gemeente De Bilt

Senior Medewerker Vergunningverlening APV en Bijzondere Wetten

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

14 nov 2025
Opdracht tarief 85Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als vergunningverlener ben je verantwoordelijk voor het adviseren over, beoordelen van en het afgeven of weigeren van vergunningen en ontheffingen. Je richt je op zowel de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), zoals evenementen-, terras-, exploitatie- en standplaatsvergunningen, als op bijzondere wetten, waaronder de Alcoholwet, Zondagswet en Wet op Kansspelen. Indien nodig vraag je snel adviezen aan bij interne en externe partijen om een vergunning zorgvuldig te kunnen beoordelen. Je fungeert als aanspreekpunt voor aanvragers, inwoners, instellingen, bedrijven, collegas en andere overheidsorganisaties. Daarnaast draag je actief bij aan kennisoverdracht binnen het team.

Naast het behandelen van aanvragen lever je een bijdrage aan de optimalisatie van werkprocessen en schrijf je beleid. Je doet voorstellen voor verbeteringen en vernieuwingen die processen efficienter maken. In samenwerking met de jurist neem je deel aan de zittingen van de bezwaarschriftencommissie en draag je bij aan de besluitvorming bij geschillen over vergunningen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, rechten of overheidsmanagement;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met vergunningverlening, APV en bijzondere wetten;
  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven van beleid;
  • Aantoonbare werkervaring met de (werking van) Algemene Wet Bestuursrecht, Gemeentewet, APV en de bijzondere wetten en de Omgevingswet

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het afhandelen van vergunningaanvragen binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het omgaan met verschillende belangen van aanvragers, inwoners, ondernemers en collegas, geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met bezwaarprocedures.

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden: Moet kunnen adviseren aan en communiceren met inwoners, bedrijven en collegas;
  • Gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en politieke sensitiviteit;
  • Klantgericht: Gaat altijd uit van wat er wel kan binnen de kaders van de wet- en regelgeving en heeft hierbij een proactieve houding naar aanvragers;
  • Stressbestendig: Kan effectief omgaan met hoge werkdruk en piekmomenten in de caseload;
  • Zelfverzekerdheid en assertiviteit: Staat stevig in de schoenen en kan op een professionele, diplomatieke manier besluiten uitleggen en nee verkopen aan aanvragers, bedrijven of collegas.

Organisatie en team

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreeren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

Gespreksinformatie

Beoordeling Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 2 december 2025 van 13.00 uur tot 14.00 uur en donderdag 4 december 2025 van 11.00 uur tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Di Do Vr

Overige informatie
De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Reiskosten & parkeren
Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Meer informatie
Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr