Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectleider Realisatie Verkeersobservatie Cameras

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 4 dagen
95 16 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

21 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Momenteel hebben we in de provincie Utrecht circa 70 verkeersobservatiecameras. Deze cameras worden ten eerste gebruikt bij het technisch en verkeerskundig beheer van onze verkeersregelinstallaties (VRIs) en ten tweede om bij onverwachte verkeerssituaties verkeersstromen in beeld te brengen en het proces van incidentmanagement (IM) te starten. IM verwijst naar het geheel aan maatregelen en afspraken om verkeersincidenten op de weg zo snel mogelijk op te lossen en het verkeer weer veilig te laten doorstromen, waarbij veiligheid voor hulpverleners en weggebruikers voorop staat. Het is een samenwerking van alarmcentrales en bergingsbedrijven, gecoordineerd door de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), die zorgt voor een snelle en efficiente afhandeling van incidenten zoals pech, ongevallen en achtergelaten lading. De verkeersobservatiecameras worden bediend door de provincie zelf, en ketenpartner Rijkswaterstaat voor het uitvoeren van het IM-proces.

Doelstellingen:
Als projectmanager zorg jij voor een werkende keten, borgt het beheer en onderhoud en zorg jij voor het realiseren van SLAs met ketenpartners zoals Rijkswaterstaat. De huidige keten dient goed te functioneren. Daarnaast is het doel om in 2026 de huidige verkeersobservatiecameras te vervangen, en enkele nieuwe verkeersobservatiecameras aan te schaffen.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
De volgende taken vallen in ieder geval onder de verantwoordelijkheid van de projectleider:
  • Initieren, inkopen en coordineren van aanbesteding nieuwe verkeersobservatiecameras;
  • Opstellen van uitgangspunten voor het programma van eisen;
  • Afstemming met en adviseren van collegas over het programma van eisen;
  • (laten) opstellen van het programma van eisen;
  • Realiseren vervanging huidige en nieuwe verkeersobservatiecameras;
  • Toetsen en beoordelen ontwerptekeningen met specifieke blik op integraliteit;
  • Begeleiding van uitvoering van het buitenwerk;
  • Het testen van de systemen (FAT/SAT) inclusief de verslagleggingen hiervan;
  • Sturen op contractuele afspraken en onderhouden eisenset;
  • Valideren en implementeren instandhouden werkende keten huidige en nieuw aan te schaffen verkeersobservatiecameras met het borgen beheer en onderhoud;
  • Realiseren van Service Level Agreements (SLA) in samenwerking met ketenpartners en contractmanagers.
Als projectmanager leid jij het gehele proces van aanbesteding in goede banen: van het opstellen van een programma van eisen tot het selecteren van een competente aannemer. Na aanbesteding zorg jij als projectmanager dat de verkeersobservatiecameras op straat gerealiseerd worden, en wanneer dat gerealiseerd is, voor een duidelijke overdracht naar de assetmanager in onze beheerorganisatie. Als projectmanager ben je het eerste aanspreekpunt om bovenstaande taken te realiseren. Dat doe je in goede samenwerking met diverse professionals.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager binnen civieltechnische projecten voor de publieke sector;
  • Uurtarief maximaal 95,- exclusief BTW/inclusief reiskosten woon-werkverkeer;
  • In het bezit zijn van VCA-vol;
  • In het bezit van rijbewijs B, benoem dit duidelijk in het CV;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager binnen civieltechnische projecten voor de publieke sector;
  • Aantoonbare werkervaring met verkeersmanagementsystemen, benoem duidelijk in het CV waar deze ervaring is opgedaan;
  • In de afgelopen 10 jaar aantoonbaar productkennis van CCTV en cameratechniek;
  • Aantoonbare werkervaring met aanbestedingsprocedures.

Wensen en competenties

Wensen
  • Aantoonbare ICT-ervaring;
  • Kennis van cameratechniek (CCTV);
  • Bij voorkeur kennis van verkeersobservatiecameras en verkeersmanagementsystemen;
  • Leergierig;
  • Een doorpakker in het realiseren van infrastructurele projecten;
  • Bereid je verder te specialiseren in dit werkveld.
Competenties
  • Samenwerkingsgericht;
  • Sociaal vaardig;
  • Proactief;
  • Innovatief vermogen;
  • Planmatig;
  • Besluitvaardig;
  • Omgevingsbewustzijn;
  • Leiderschap.

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei. In het programma Infrastructuur & Benutten van de provincie Utrecht werken circa vijftien collegas aan de opgave om de multimodale verkeersstromen zo optimaal mogelijk te benutten. Dit gebeurt in het eigen wegenareaal, en ook veel in samenwerking met andere wegbeheerders in de regio. Binnen dit team zijn disciplines van data, verkeerstechniek met een voorname focus op verkeersregelinstallaties, openbare verlichting, incidentmanagement en verkeersmanagement.

Gespreksinformatie

Beoordelingsproces:
Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde selectiecriteria beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria:
  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning:
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 29 oktober tussen 10:00 en 14:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 28 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur