Ervaren vergunningverlener flora en fauna/soortenbescherming

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 28-32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 okt 2025

Uren per week:

28-32

Publicatiedatum:

18 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Omschrijving van de opdracht
Vanuit het domein Landelijke Leefomgeving (LLO) dragen we bij aan een aantrekkelijk, vitaal landelijk gebied en een schoon en robuust bodem- en grondwatersysteem. Onze kerntaken zijn natuur (inclusief groene vergunningverlening), landbouw, water en bodem(-sanering). Samen met onze partners binnen én buiten de organisatie werken we aan een sterke verbinding tussen de natuur, de mensen en maatschappij, een duurzame landbouw en een robuust Natuurnetwerk. Zo zorgen we zorgen met onze teams samen met waterschappen en drinkwaterbedrijven voor waterveiligheid, aanpak droogtebestrijding en drinkwatervoorziening. We versterken de leefbaarheid van het landelijk gebied door uit te gaan van de kracht van een gebied, en lokale initiatieven te ondersteunen. En geven uitvoering aan programma’s zoals Klimaatadaptatie, Bodemdaling en Agenda Vitaal Platteland.

Team Vergunningverlening Natuur en Landschap
Het team Vergunningverlening Natuur en Landschap draagt zorg voor de afhandeling van vergunningaanvragen en meldingen op grond van de Omgevingswet en provinciale omgevingsverordening. Het team bestaat uit ongeveer 35 deskundige mensen met verschillende achtergronden en ervaring. Ecologen, vergunningverleners, juristen, beleidsmedewerkers en ondersteuners. We werken aan verschillende vakgebieden zoals vergunningen Natura 2000 (waaronder stikstof), flora- en faunabeheer en schadebestrijding, houtkapactiviteit, Natuurschoonwet, cultuur en landschap en besluiten die betrekken hebben op onze provinciale wegen.

Het team VVN zorgt voor een goede en tijdige afhandeling van aanvragen van vergunningen. Om zo goed mogelijk aan te sluiten op de dagelijkse praktijk wordt er uitvoeringsbeleid binnen het team ontwikkeld en adviseren we steeds meer in het voortraject (bij de ruimtelijke planvorming). Het team ondersteunt ook bij het indienen van aanvragen en heeft oog voor het verbeteren van de klantgerichtheid.

Taken en verantwoordelijkheden
Als vergunningverlener ben je verantwoordelijk voor de afhandeling van vergunningaanvragen. Je werkzaamheden zijn divers en gericht op meerdere onderdelen binnen flora en fauna (soortenbescherming).

Je taken zijn:

  • Het (binnen de wettelijke termijn) beoordelen en toetsen van aanvragen voor flora-en-fauna-activiteiten (soortenbescherming);

  • Het voeren van (voor)overleg zowel binnen als buiten de organisatie bijvoorbeeld met andere teams binnen de provincie Utrecht, initiatiefnemers, adviesbureaus, gemeenten en omgevingsdiensten;

  • Het tegenlezen van besluiten van collega’s en het geven van collegiaal advies;

  • Het opstellen en afhandelen van brieven en besluiten in digitale systemen;

  • Het meedenken en adviseren over oplossingen om initiatieven mogelijk te maken;

  • Het leveren van een inhoudelijke bijdrage aan de afhandeling van bezwaar- en beroepszaken.

Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding (toegepaste) Biologie, Bos en Natuurbeheer, Forest and Nature Conservation, Ecology and evolution of in een vergelijkbare richting;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vergunningverlener of ecologisch adviseur op het gebied van flora en fauna/soortenbescherming.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als vergunningverlener of ecologisch adviseur op het gebied van flora en fauna/soortenbescherming. Deze werkervaring is opgedaan binnen een provincie (40 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met werkverdeling (het verdelen van vergunningsaanvragen onder collega’s). Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (35 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met soortenmanagementplannen. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (25 punten).

Competenties

  • Als vergunningverlener beschik je over sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. Je weet overtuigend over te komen en hebt een scherp oog voor bestuurlijke verhoudingen. Je combineert creativiteit met resultaatgerichtheid en pragmatisme, waardoor je in staat bent om oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Je werkt zowel zelfstandig als in teamverband effectief en houdt het belang van de klant altijd in het oog.

  • Daarnaast ben je besluitvaardig en stressbestendig, waardoor je goed kunt omgaan met werkdruk. Je bouwt gemakkelijk netwerken op en onderhoudt waardevolle relaties binnen en buiten de organisatie. Je bent iemand die gericht is op het behalen van resultaten, zonder daarbij de samenwerking of de klantgerichtheid uit het oog te verliezen.

  • Ten slotte is het belangrijk dat je met betrekking tot de werkverdeling goede plannings- en coördinerende vaardigheden bezit.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.