Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior Beleidsadviseur/projectleider Archeologische Monumentenzorg

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen
Onbekend Utrecht

Begindatum:

4 nov 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

13 okt 2025

Omschrijving

De Utrechtse samenleving koestert, beleeft en benut haar erfgoed als waardevol fundament voor een stad in beweging. Dit biedt inspiratie en identiteit, stimuleert saamhorigheid en verbindt mensen met hun omgeving, nu en in de toekomst. Als tijdelijke Senior Adviseur Archeologische Monumentenzorg in Utrecht zit je bovenop en midden in de archeologie. Op deze manier draag jij bij aan de visie van Utrecht op erfgoed.

Je komt te werken in het team Beleid, Advies en Vergunningen van de afdeling Erfgoed van Gemeente Utrecht. Je voert zelfstandig de formele rol als bevoegd gezag uit bij vergunningverlening, plantoetsing en toezicht inzake archeologie om het archeologische erfgoed veilig te stellen en te behouden. Je beheert hierbij je eigen dossiers van begin tot het einde. Binnen het team vindt regelmatig overleg plaats waarin je je dossiers desgewenst kan bespreken.

We gaan er vanuit dat deze opdracht uitgevoerd kan worden in gemiddeld 16 tot 24 uur per week.

Je taken zijn:
  • Het toetsen van plannen van binnenkomende adviesverzoeken aan het archeologiebeleid en het verbinden van voorschriften aan omgevings- of archeologievergunningen.
  • Het houden van toezicht op archeologische onderzoeken die in het kader van de vergunningverlening worden uitgevoerd.
  • Het beoordelen van KNA-kritische producten in het kader van de Archeologische Monumentenzorg (PvE's, PvA's, bureauonderzoeken, evaluatierapporten, rapportages) en het opstellen van selectiebesluiten.
  • Adviseren op het gebied van wet- en regelgeving ten aanzien van de Archeologische Monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere wetgeving, zoals de Omgevingswet.
  • Het informeren over de archeologische procedure aan interne collega's en andere initiatiefnemers.
  • Schrijven van een paragraaf archeologie voor bijvoorbeeld PvE's en bouwenveloppen.
  • Adviseren aan casemanagers VTH en Omgevingstafels.
  • Het beheren van je dossiers en het innen van de leges van de archeologie- of omgevingsvergunningen.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
Bovenstaande taken volgens utrechtste regelgeving zelfstandig afhandelen binnen de gestelde termijnen.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding in de Noordwest-Europese archeologie op WO-niveau.
  • Ruime ervaring (minstens 5 jaar) met de advisering, vergunningverlening en beoordeling van KNA-kritische producten in het kader van de Archeologische Monumentenzorg (PvE's, PvA's, bureauonderzoeken, evaluatierapporten, rapportages), waarvan minstens 3 jaar op gemeentelijk niveau, bij voorkeur in een grote gemeente.
  • Ervaring met het programma RX Mission.
  • Ruime kennis van en ervaring met advisering op het gebied van de landelijke, provinciale en gemeentelijke wet- en regelgeving ten aanzien van de Archeologische monumentenzorg, met inbegrip van relevante andere wetgeving, zoals de Omgevingswet.
  • Aantoonbare algemene kennis van de archeologie.

Wensen en competenties

Wensen
  • Kennis van de ondergrond van Utrecht of vergelijkbare stedelijke omgeving is een pre.

Competenties
  • Je deelt je drijfveer voor de archeologische monumentenzorg met je collega's en draagt dit ook graag uit.
  • Je kunt in een turbulente omgeving hoofd- en bijzaken onderscheiden en je hoofd koel houden.
  • Je staat stevig in je schoenen en hebt overtuigingskracht.
  • Jij werkt resultaatgericht en nauwkeurig, houdt overzicht en hebt plezier in het halen van deadlines.
  • Daarnaast ben je ook flexibel om in te spelen op actuele ontwikkelingen.
  • Je geeft gedegen advies en bent in staat een goede vertaalslag te maken van de initiatieven naar de archeologische impact en benodigde stappen.
  • Je kunt zowel goed in een team als zelfstandig werken.
  • Je hebt goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

Organisatie en team

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

De Utrechtse samenleving koestert, beleeft en benut haar erfgoed als waardevol fundament voor een stad in beweging. Dit biedt inspiratie en identiteit, stimuleert saamhorigheid en verbindt mensen met hun omgeving, nu en in de toekomst. Als tijdelijke Senior Adviseur Archeologische Monumentenzorg in Utrecht zit je bovenop en midden in de archeologie. Op deze manier draag jij bij aan de visie van Utrecht op erfgoed.

Je komt te werken in het team Beleid, Advies en Vergunningen van de afdeling Erfgoed van Gemeente Utrecht. Je voert zelfstandig de formele rol als bevoegd gezag uit bij vergunningverlening, plantoetsing en toezicht inzake archeologie om het archeologische erfgoed veilig te stellen en te behouden. Je beheert hierbij je eigen dossiers van begin tot het einde. Binnen het team vindt regelmatig overleg plaats waarin je je dossiers desgewenst kan bespreken.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 27 oktober. De teammanager zal contact opnemen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. De gesprekken vinden plaats op de Plompetorengracht in Utrecht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur