Projectleider IDU IAM

Luttenbergstraat 2, 8012 EE Zwolle, Nederland

Sluit over 9 dagen
130 20-28 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

20 - 28

Publicatiedatum:

3 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als ervaren projectleider coordineer en begeleid je onderstaande werkzaamheden en voer je sommige, waar nodig, zelf uit, in samenwerking met HR, IT en andere afdelingen. Jij bent een gedreven professional met hbo werk- en denkniveau met senior projectmanagement ervaring op het gebied van HR of IT. Je hebt kennis van belangrijke HR-processen en IAM, en bent goed in staat de Provincie Overijssel te helpen bij het optimaliseren en borgen van deze processen. Je bent niet alleen iemand die implementaties in goede banen leidt, maar je kunt ook als kwartiermaker optreden. Je helpt richting te geven aan de verdere ontwikkeling van IDU en IAM binnen de Provincie Overijssel en weet hoe je een fundament omzet in gedragen en structurele keuzes. Met jouw expertise en ervaring ga je een belangrijke bijdrage leveren aan de efficientie en betrouwbaarheid van onze HR-processen en IAM.

Taken en verantwoordelijkheden

  1. Implementatie IAM-tool via SSC ONS (aandachtsgebied 1)
    Afstemmen met het IAM-projectteam binnen SSC ONS over inrichting, voortgang en impact op de provincie. Coordineren van het aansluiten van de eerste (technische) applicaties die provincie Overijssel via ONS ontsluit (zoals Entra, Youforce, TOPdesk). Signaleren van knelpunten en zorgen voor afstemming tussen de behoeften van de provincie en de centrale implementatie. Rapporteren aan management over voortgang, afhankelijkheden en risicos.
  2. Voorbereiden van visie, keuzes en inrichting IDU/IAM binnen provincie (aandachtsgebied 2)
    Initieren van een organisatiebreed gesprek over de gewenste IDU/IAM-koers: welke applicaties willen we aansluiten? Welke processen moeten mee? Ondersteunen bij het uitwerken van een provinciale visie op IDU/IAM, inclusief eigenaarschap, processtructuur en prioritering. Vertalen van strategische keuzes naar heldere stappen, afgestemd op HR, IT, lijnorganisatie en SSC ONS. Fungeren als kwartiermaker voor de toekomstige inrichting en positionering van IAM binnen de organisatie.
  3. Procesborging, overdracht en bewustwording
    Begeleiden van de borging van IAM- en IDU-processen in de lijnorganisatie. Opstellen of coordineren van procesbeschrijvingen, richtlijnen en werkinstructies (in samenwerking met HR/IT). Bijdragen aan bewustwording rond IAM-verantwoordelijkheden bij gebruikers en management. Organiseren van overdracht en kennisdeling, onder meer via documentatie en werksessies

Eisen

  • Een maximum uurtarief van 130,- exclusief BTW inclusief reiskosten woon-werk verkeer werk-werkverkeer;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde cursus richting identity management en access control (IAM);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider HR of IT binnen de (semi) overheid;
  • Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van procesanalyses en het leiden van IAM implementatieprojecten (benoem dit expliciet in het cv);

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider HR of IT (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van beleid en het omzetten van beleid naar concrete acties op het gebied van IAM (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met Youforce/Beaufort en Perspectiv (benoem dit expliciet in het cv) (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden/coachen van medewerkers tijdens werksessies (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met Saviynt software (benoem dit expliciet in het cv) (10 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen: Je kunt snel de samenhang tussen HR-processen, IAM/IDU en IT-systemen doorgronden en problemen en knelpunten signaleren en onderbouwen met data en feiten.
  • Verbindend vermogen: Je kunt schakelen tussen HR, IT en andere betrokken afdelingen om samenwerking te bevorderen en belangen van verschillende stakeholders samenbrengen tot gezamenlijke oplossingen.
  • Organisatiesensitiviteit: Je begrijpt de dynamiek binnen een provinciale organisatie en shared service center, weet hoe besluiten tot stand komen en hoe veranderingen effectief kunnen worden geimplementeerd.
  • Resultaatgerichtheid: Je houdt het einddoel voor ogen en zorgt voor concrete acties en oplossingen, kunt doorpakken bij weerstand en zorgen dat afgesproken taken worden uitgevoerd.
  • Communicatieve vaardigheden: Je kunt complexe materie begrijpelijk maken voor HR-professionals en andere betrokkenen, effectief rapporteren, adviseren en kennis overdragen.
  • Zelfstandigheid en proactieve houding: Je signaleert kansen en knelpunten en komt zelf met verbetervoorstellen, werkt zelfstandig aan de opdracht, maar zoekt tijdig afstemming waar nodig.
  • Procesmatig en gestructureerd werken: Je kunt werken volgens een planmatige aanpak en procesmatig denken, structuur aanbrengen in taken en werkwijzen, zowel voor jezelf als voor de organisatie.

Organisatie en team

Organisatie Werken bij Overijssel
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreeren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.

Beschrijving Bedrijfsvoering
Je gaat aan de slag bij de afdeling Bedrijfsvoering (BV), een van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. Het werk bij Bedrijfsvoering is samen te vatten in drie taken: adviseren, control(eren) en faciliteren. De afdeling zorgt dat de organisatie haar bestuurlijke en uitvoerende processen zo goed en efficient mogelijk kan uitvoeren. Hierdoor kunnen collegas van andere afdelingen zich helemaal richten op de provinciale opgaven.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Leiding, Financiele Rapportage en Administratie, Financien, Facilitair, Informatievoorziening en Digitalisering, Juridische Zaken, HR.

Jouw plek binnen de organisatie
Als projectleider IDU/IAM werk je in een dynamische context waarin kaders deels al zijn vastgesteld en deels nog ontwikkeld moeten worden. Je draagt bij aan de praktische vertaling en doorontwikkeling van deze kaders, specifiek op het gebied van HR-processen en Identity & Access Management. Daarbij werk je nauw samen met de betrokken afdelingen binnen de provincie (zoals HR, I&D en Control), en met het shared service center ONS dat verantwoordelijk is voor de technische implementatie van de IAM-tool. Jouw rol is gericht op het verbinden van strategische doelen en dagelijkse praktijk. Je beweegt je soepel tussen techniek, proces en organisatiecultuur, en zorgt ervoor dat keuzes over eigenaarschap, governance en applicatiegebruik goed landen binnen de lijnorganisatie van de provincie. Het IDU/IAM-project wordt op concernniveau gecoordineerd vanuit ONS; jouw opdracht richt zich op het realiseren van de provinciale component van dit project en op de voorbereiding van de volgende stap: het duurzaam inbedden van IAM en IDU binnen onze eigen organisatie. Je werkt samen met een diverse club professionele en gemotiveerde collegas die samen werken aan een efficiente en betrouwbare werkomgeving.

Gespreksinformatie

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 16 juli 2025 vanaf 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 15 juli bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma - Di - Do
Standplaats: Zwolle

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur