Begindatum:
1 nov 2024Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
36Publicatiedatum:
16 sept 2024Opdrachtomschrijving
Uitdaging
Volkshuisvesting is een zeer actueel en maatschappelijk en politiek urgent thema, zowel landelijk als provinciaal en gemeentelijk. Alleen al tot 2035 hebben we nog zo’n 165.000 woningen nodig, oftewel gemiddeld zo’n 13.500 per jaar. We streven naar een versnelling van het bouwtempo. Dat doen we door organisatorisch, financieel en met expertise te ondersteunen. We zetten ons in voor de haalbaarheid en betaalbaarheid van plannen en dragen waar mogelijk bij aan (het organiseren) van realisatiekracht.
We willen dat alle Brabanders prettig kunnen wonen, passend bij ieders woonbehoefte. Door de sterke bevolkings- en huishoudensgroei én om bestaande woningtekorten terug te dringen, is het nodig dat er heel stevig gebouwd wordt.
Als provincie hebben we een regisserende, stimulerende rol en faciliterende rol. We maken provinciale- en regionale afspraken over de woningbouwplanning en -programmering en maken de realisatie hiervan mede mogelijk. Hierbij houden we rekening met kwantitatieve, kwalitatieve en ruimtelijke aspecten. In het beleidskader Leefomgeving en het beleidskader Wonen en Werken zijn de richtinggevende principes vastgelegd. We stellen een Uitvoeringsagenda op (vaststelling Q3 2024), waarin de uitvoeringslijnen voor deze bestuursperiode zijn opgenomen.
Wat ga je doen?
Als Adviseur Ruimte en Wonen initieer, stimuleer en faciliteer je het overleg met en tussen gemeenten over (plan)ontwikkelingen en initiatieven op het gebied van bouwen en wonen. Onze provinciale inzet is hierbij gericht op de versnelling van het bouwtempo, maar wel met oog voor zorgvuldig ruimtegebruik én vanuit een vraaggericht, flexibel planaanbod waarin aandacht is voor de haalbaarheid en betaalbaarheid. Er zijn tal van verbindingen met andere thema’s als duurzaamheid en energie, mobiliteit en bereikbaarheid, klimaatadaptatie, leefbaarheid etc. Vanuit de provinciale regie- en kennisrol draag je, in overleg met onze partners, zorg voor het realiseren van deze ambities. Andere werkzaamheden in deze functie zijn onder andere:
Het leveren – soms ook als projectleider – van concrete bijdragen aan vervolgactiviteiten vanuit onze Uitvoeringsagenda Wonen;·
Initiëren, stimuleren en faciliteren van gemeenten en regio’s bij het opstellen en uitvoeren van regionale afspraken, zoals de regionale woonzorgvisies;
Vanuit financiële en planologische kennis bijdragen aan het ontwikkelen van uitvoeringskracht voor woningbouw;
Bijdragen aan afwegingen en beleidsmatige ontwikkelingen rondom de voorbereiding op het provinciale Volkshuisvestingsprogramma.
Kandidaatomschrijving
Wij zijn op zoek naar een Adviseur Ruimte en Wonen met een brede blik en affiniteit met wonen en zorgvraagstukken en financieel instrumentarium. Je weet wat er speelt op het vlak van wonen (trends en ontwikkelingen). Je werkt en denkt integraal, je hebt een pro-actieve houding en toont initiatief. Je kunt goed schakelen tussen verschillende soms ook strijdige belangen. Je kunt je goed verplaatsen in andere partijen zonder het provinciale belang uit het oog te verliezen. Naast deze competenties beheers je de volgende kwaliteiten:
Minimaal HBO-werk- en denkniveau, of een door ervaring bereikt gelijkwaardig niveau;
Je toont initiatief, bent ondernemend en weet vertrouwen te wekken en draagvlak te realiseren;
Je bent communicatief ingesteld;
Je bent flexibel en in staat om op verschillende dossiers tegelijk te opereren;
Je beschikt over een goede antenne voor politiek-bestuurlijke processen en weet daarin GS adequaat te adviseren;
Je hebt affiniteit met woonzorgvraagstukken en financieel instrumentarium en bent bekend met het vormgeven van
woonzorgvisies en het ontwikkelen en implementeren van financieel instrumentarium.
Interviewplanning
We streven er naar de gesprekken te houden in week 41 (7 - 11 oktober).
Toelichting op rooster
Een werkweek van minimaal 32 uur is bespreekbaar. De kantoordagen zijn in het Team Wonen afgesproken. We werken, daar waar de werkzaamheden dat toelaten, op tenminste maandag en donderdag op kantoor. Onregelmatige werktijden kunnen alleen in uitzonderlijke situaties voorkomen, de vergoeding hiervoor wordt geacht in het overeen te komen tarief te zitten.’
Dienstencategorie
Andere diensten
CPV code
79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging
Bijlagen
Algemene inkoopvoorwaarden provincies 2022.pdf
Eisen
Opleidingsachtergrond: Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO-opleiding, bij voorkeur binnen het vakgebied sociale geografie, planologie, financiën, bestuurs- of bedrijfskunde. Dit blijkt uit het CV.
Ervaring met het ontwikkelen van financieel instrumentarium, woonzorgvraagstukken en met project- en procesmanagement: Kandidaat beschikt over ruime (minimaal 2-3 jaar) aantoonbare ervaring m.b.t. het ontwikkelen van financieel instrumentarium, het opstellen van woonzorgvisies en met project en procesmanagement, bij voorkeur binnen de overheidssector. Dit blijkt uit het CV.
Ervaring beleidsterrein wonen: Kandidaat beschikt over kennis en inzicht m.b.t. het beleidsterrein wonen, bij voorkeur binnen de overheidssector. Dit blijkt uit het CV.
Gunningscriteria
Weging prijsdeel: 15 %
Opleidingsachtergrond
Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO-opleiding in genoemde richtingen. Dit blijkt uit het CV.
Nee, geen afgeronde HBO opleiding (1 %)
Ja, afgeronde HBO-opleiding (5 %)
Ja, afgeronde HBO-opleiding binnen het vakgebied sociale geografie, planologie, financiën, bestuurs- of bedrijfskunde (10 %)
Ervaring met het ontwikkelen van financieel instrumentarium, woonzorgvraagstukken en met project- en procesmanagement
Kandidaat beschikt over ruime (minimaal 3 jaar) aantoonbare ervaring op deze vlakken, bij voorkeur binnen de overheidssector. Dit blijkt uit het CV.
< 3 jaar (1 %)
3-7 jaar (10 %)
7-9 jaar (20 %)
> 10 jaar (30 %)
Ervaring op beleidsterrein Wonen
Kandidaat beschikt over aantoonbare en beleidsmatige werkervaring op het beleidsterrein wonen. Dit blijkt uit het CV.
< 3 jaar (1 %)
3-7 jaar (10 %)
7-9 jaar (15 %)
> 10 jaar (20 %)
Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Tijdens het sollicitatiegesprek zijn de laatste (maximaal) 25 punten toe te kennen. Deze 25 punten worden als volgt verdeeld:
De zienswijze en visie op de betreffende functie/werkzaamheden, gerelateerd aan eigen ervaring en visie provincie: maximaal 10 punten.
Match met het team (voldoende complementair in kennis en samenwerking): maximaal 5 punten.
Competenties zoals verbindend, doortastend, vernieuwend, betrouwbaar maximaal 10 punten.
Bij de provincie gaan we uit van het BYOD (Bring Your Own Device) principe.
We vragen een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) op van de kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund. Dit is onderdeel van de selectieprocedure en een knock-out criteria. We vragen deze bij voorkeur te overleggen voorafgaand aan de eerste werkdag maar in ieder geval uiterlijk binnen één maand nadien. Hiervoor stuurt de provincie u na de definitieve gunning een link op uw persoonlijk e-mailadres - Weging: 25 %