Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Adviseur Circulaire Economie & Ruimte

Markt 11, 6811 CG Arnhem, Nederland

Sluit over 23 dagen
120 28 uur Gelderland

Begindatum:

17 nov 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

16 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In Gelderland werken we aan een sterke en toekomstgerichte economie met bedrijven die energieneutraal, digitaal en circulair ondernemen. Een van onze ambities van de omgevingsvisie is de halvering van primaire grondstoffen in 2030. Dit vraagt om nieuwe circulaire business modellen, ander gebruik van het provinciale instrumentarium en gebruik van de fysieke ruimte. In de provinciale Uitvoeringsagenda Circulaire Economie 2025-2027 werken we op vijf themas waar we als provinciale overheid meerwaarde hebben: Bedrijven en ketens: stimuleren van circulaire innovaties en opschaling in de sectoren Agrofood, Bouw & Infra, Maakindustrie, en, Afval. Daarbij gaat het om verminderen van het gebruik eindige grondstoffen, vervangen met hernieuwbare bio grondstoffen en hergebruik en reparatie. Ruimte en VTH: zorgen voor voldoende fysieke en experimenteerruimte voor circulaire bedrijven. Circulair inkopen en aanbesteden in provinciale infrastructuur en eigen bedrijfsvoering. Sturen op circulariteit vanuit andere beleidsopgaven, zoals woningbouw, mobiliteit, energie & klimaat, etc. Kennisuitwisseling tussen gemeenten, regios, provincies en Rijk. Om hier vanuit de provincie een goede uitvoering aan te kunnen geven vragen we deze adviseur te werken aan thema 2: Ruimte en VTH en daarnaast ook een aantal taken uit de andere themas op zich te nemen. Hij/zij zorgt dat CE geborgd wordt in ruimtelijke processen en VTH instrumentarium. Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie bij de provincie Gelderland. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling met een ZZP-er. Eventueel geinteresseerde ZZP-ers kunnen zich op detacheringsbasis (= met loonuitbetaling) laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.

Verantwoordelijkheden

De taken en verantwoordelijkheden van de adviseur circulaire economie & ruimte bestaan met name uit:

  • Ruimte: zorgen dat we in kaart hebben wat er momenteel beschikbaar is en wat er nog nodig is aan knooppunten, clusters en ruimte voor toekomstige circulaire bedrijven. Je sluit hierbij aan bij het Rijksonderzoek naar ruimte voor circulaire economie. Vervolgens zorg je dat dit geborgd wordt in de vernieuwde omgevingsvisie en -verordening, gebiedsprocessen en regionale programmas voor werklocaties. Je werkt hierin samen met collegas van afdeling Ruimte, team Werklocaties en regioteams. Je voert een project uit dat 2-3 pilots mogelijk maakt op bedrijventerreinen om meer ruimte te bieden aan circulair grondstofgebruik.
  • VTH: Circulariteit inbrengen in het stelsel van omgevingsdiensten en vergunningen. Je werkt samen met collegas van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Je voert een project uit om goede samenwerking met de Omgevingsdiensten rondom circulairiteit tot stand te brengen. Je organiseert een structuur van onder andere bestuurlijk overleg tussen partijen en verstrekt een opdracht aan ODs om in hun werkorganisatie aan de slag te kunnen gaan. Je bent ook lid van de Interprovinciale werkgroep VTH.
  • Bedrijventerreinen: Stimuleren van circulariteit op bedrijventerreinen met de collegas van team Werklocaties die hiervoor ook subsidiemiddelen beschikbaar hebben.
  • Op afroep circulariteit vanuit andere programmas: aanjagen en adviseren op meer circulariteit in de beleidsvelden Leefbaarheid, Sport en Recreatie. Denk daarbij aan repair cafes in dorpendeals, afvalreductie in sportevenementen en recreatie. Je bent een sparringpartner en aanspreekpunt.
  • Gemeenten/regios: Organiseren en begeleiden van een netwerk per regio van wethouders en gedeputeerden op gebied van circulaire economie en ruimte gebruik. Zodat dit ook goed verankerd raakt in de ruimtelijke plannen en gebiedsplannen van gemeenten, regios en provincie. Gelderland heeft 7 regios. Optioneel is het opzetten van een leermodule bij de Gelderland Academie voor bestuurders uit Gelderland met een collega.

Eisen

  • Kandidaat is inzetbaar vanaf 17 november 2025 tot en met 16 mei 2026 voor 28 uur per week, waarvan minimaal 2 dagen per week werkzaam op het provinciehuis te Arnhem. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 maal een periode van 6 maanden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van kandidaat, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits kandidaat uiterlijk 1 december 2025 inzetbaar is voor 28 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het CV is in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria kwaliteit gegeven toelichting. U dient apart in het CV op alle eisen en gunningscriteria kwaliteit een toelichting (antwoord/beschrijving) te geven waarmee u aantoont dat u, of de door u aangeboden kandidaat, aan de eis of het gunningscriterium kwaliteit voldoet.
  • Het aangeboden uurtarief ligt tussen minimaal 110,- per uur en maximaal 120,- per uur, inclusief alle kosten, exclusief BTW.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde HBO opleiding. Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2015- heden) in een functie op het gebied van circulaire economie en planologie en ruimtelijke ordening. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 5 jaar ervaring voldoet.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2010 - heden) met het werken bij of voor een overheidsorganisatie. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 2 opdrachten/projecten waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met en kennis van ruimtelijke planning en planologie en vergunningverlening & handhaving. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 2 opdrachten/projecten waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet. Graag specifiek aandacht voor de 3 genoemde onderwerpen ruimtelijke planning, planologie en vergunningverlening & handhaving.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met de het opzetten en uitvoeren van projecten en programma's om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met circulaire economie en bedrijvigheid, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Competenties

  • Aanjager/kartrekker: Je neemt de verantwoordelijkheid voor het project, je stuurt en stuwt het proces en je voelt je verantwoordelijk voor de voortgang. Je houdt van veranderingen en vernieuwingen en bent op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Met je gedrevenheid en enthousiasme ben je een inspiratie voor je omgeving.
  • Plannen en organiseren: Je bepaalt op effectieve wijze doelen, prioriteiten en benodigde acties. Bovendien geef je tijd en middelen aan om deze doelen te kunnen bereiken.
  • Verbindend vermogen: Je bent in staat relaties op te bouwen, te onderhouden en diverse partijen bij elkaar te brengen en aan elkaar te verbinden om tot resultaat te komen. Je kunt collegas en partijen meenemen in een transitie naar meer circulair denken en doen.
  • Samenwerkingsgerichtheid: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat en bent in staat om in teamverband daaraan te werken. Je raadpleegt en betrekt anderen, informeert anderen pro-actief en stemt af met anderen. Je bent sociaal en geeft ruimte aan anderen.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Je bent je bewust van de behoeftes en belangen in het bestuurlijke krachtenveld en je eigen invloed hierop. Je weet wat er speelt, wat bestuurders drijft en je weet je effectief te manifesteren in complexe krachtenvelden. Je begrijpt de politiek-bestuurlijke belangen en maatschappelijke verhoudingen tussen GS, PS, Omgevingsdiensten, ondernemersvertegenwoordigers, onderwijsinstellingen etc.

Organisatie en team

Omschrijving Opdrachtgever provincie Gelderland

Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Gespreksinformatie

De interviews vinden plaats op woensdag 15 oktober 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 10 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. Als kandidaat niet beschikbaar is op de aangegeven datum/data, dient kandidaat dat in het kader van de Nota van Inlichtingen of bij het indienen van zijn offerte expliciet aan te geven. Indien kandidaat conform het hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op de datum/data waarop het interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer het interview met deze kandidaat wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient het interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat de datum waarop de werkzaamheden moeten starten niet moet worden uitgesteld. De interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke kandidaat op gelijke wijze op basis van de genoemde competenties. De beoordeling van het interview leidt tot de ranking die bepaalt welke leverancier in aanmerking komt voor voorlopige gunning van de opdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De overeengekomen uurtarieven staan vast voor de duur van de overeenkomst (inclusief alle verlengingen).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur