Deelgespreksbegeleider Nationaal Burgerberaad Klimaat

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Rijnstraat 8, 2515 XP Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 0 tot 36 (afhankelijk van de planning)

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

0 tot 36 (afhankelijk van de planning)

Publicatiedatum:

25 okt 2024

Organisatie
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een mooier Nederland. Samen zorgen we voor een bereikbaar land met sterke dijken, waarin je veilig van A naar B komt. Voor een land met schone lucht, een schone bodem en schoon water. Een land waar we zuinig zijn op grondstoffen en materialen zoveel mogelijk opnieuw gebruiken. Waar we ons duurzaam verplaatsen. Een land met ruimte voor mogelijkheden. Dat vraagt om een ministerie dat verbindt: niet alleen plaatsen en ideeën, maar vooral mensen. Alles voor een mooier Nederland.

Nationaal Burgerberaad Klimaat
De overheid vindt het belangrijk dat Nederlanders meedenken en advies geven over onderwerpen die grote invloed op hen hebben, zoals klimaatverandering. Daarom komt er een Nationaal Burgerberaad Klimaat. Aan het Nationaal Burgerberaad Klimaat doen 175 Nederlanders van 16 jaar of ouder mee. Zij worden gekozen via een gewogen loting. De deelnemers van het burgerberaad vormen een zo goed mogelijke afspiegeling van de samenleving op een aantal kenmerken: leeftijd, geslacht, geografische spreiding, opleidingsniveau en mening over klimaatbeleid.

Het burgerberaad komt minstens zes keer bij elkaar. Tijdens de bijeenkomsten gaan de deelnemers met elkaar en met deskundigen in gesprek. Dat gebeurt onder leiding van een onafhankelijk voorzitter en onafhankelijke gespreksbegeleiders. Ze gaan het hebben over de vraag hoe we in Nederland kunnen eten, spullen gebruiken en reizen op een manier die beter is voor het klimaat. De deelnemers krijgen op verschillende manieren informatie en gaan met elkaar in gesprek. Het maakt niet uit of de deelnemers veel of weinig weten over het onderwerp. Het is juist de bedoeling dat zij praten vanuit hun eigen ervaring. Het doel is niet om elkaar te overtuigen, maar om - door met elkaar te praten en te luisteren - tot goede oplossingen te komen.

Aan het eind geeft het Nationaal Burgerberaad Klimaat advies aan het kabinet. Binnen een half jaar vertelt het kabinet aan de deelnemers wat het met het advies gaat doen. Daarna bespreekt de Tweede Kamer het advies en de plannen van het kabinet. Tenslotte komt het burgerberaad - weer een half jaar later - een laatste keer bijeen om de opvolging van het advies te bespreken. De eerste bijeenkomst van het Nationaal Burgerberaad Klimaat is medio januari 2025. www.burgerberaadklimaat.nl

Voorzitter en Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL)
Het Nationaal Burgerberaad Klimaat wordt georganiseerd door het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL).
Het kabinet heeft Nienke Meijer geselecteerd als onafhankelijk voorzitter van het Nationaal Burgerberaad Klimaat. Zij is in juli gestart met haar werkzaamheden. De voorzitter wordt bij haar werkzaamheden ondersteund door een secretariaat (projectteam van 9 mensen) van het OFL.

Het OFL is een bij wet ingesteld onafhankelijk overlegorgaan. Het OFL brengt burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en de overheid bijeen om samen te denken over en te werken aan oplossingen voor de toekomst van Nederland. Een overleg met veel belangen aan tafel gaat vaak niet zomaar vanzelf goed. Daarom beschikt het OFL over onafhankelijke, deskundige voorzitters om het overleg in goede banen te leiden. De voorzitters brengen veel bestuurlijke ervaring en kennis van maatschappelijke verhoudingen mee. De voorzitters worden in hun werk ondersteund door een secretariaat dat op professionele wijze de gesprekken

voorbereiden. Voorbeelden van overleggen die het OFL begeleidt: Nationaal Klimaat Platform, Platform Spoorgoederenvervoer, het Noordzeeoverleg en het Natuurinclusief Nationaal Overleg.

Opdracht
Deelgespreksbegeleider
Voor het Nationaal Burgerberaad Klimaat zijn we op zoek naar circa 24 ervaren, onafhankelijke gespreksbegeleiders. We zoeken mensen met ruime ervaring met het begeleiden van complexe, participatieve processen. Bij voorkeur bijeenkomsten met heterogene groepen, waarbij toegewerkt wordt naar concrete, impactvolle resultaten op basis van inclusieve gesprekken en besluitvorming. Als gespreksbegeleider van het Nationaal Burgerberaad Klimaat ben je dienend aan het burgerberaad. Samen met de onafhankelijk voorzitter, de hoofd gespreksbegeleider en het projectteam van het OFL, sta je naast de 175 deelnemers en faciliteer je het proces van de bijeenkomsten waarin zij met elkaar komen tot een advies aan het kabinet.

Rol, taken en verantwoordelijkheden
De deelgespreksbegeleider is verantwoordelijk voor de onafhankelijke facilitatie van verschillende deelsessies en ondersteunt mogelijk de hoofdgespreksbegeleider bij plenaire sessies waarbij meerdere gespreksbegeleiders nodig zijn. De deelgespreksbegeleider creëert tijdens de gesprekken en verschillende werkvormen een sfeer waarbinnen de deelnemers van het burgerberaad zich fysiek, sociaal en psychologisch veilig en uitgenodigd voelen om actief deel te nemen aan de (deel)gesprekken.

De deelgespreksbegeleider heeft daarbij de volgenden taken en werkzaamheden:

  1. Volgen van training en coördinatiebijeenkomsten (5 werkdagen, verspreid over het hele proces);

De deelgespreksbegeleider maakt deel uit van een team van circa 24 onafhankelijke deelgespreksbegeleiders die verantwoordelijk zijn voor de begeleiding van niet-plenaire gesprekken en werkvormen. Het is essentieel dat alle deelgespreksbegeleiders als team consistent werken volgens dezelfde methoden en uitgangspunten en daarbij een gedeelde taal en werkwijze hanteren. Onder leiding van de hoofdgespreksbegeleider volgen ze benodigde training en coördinatiebijeenkomsten om ervoor te zorgen dat ze optimaal zijn voorbereid op hun rol en het Nationaal Burgerberaad Klimaat.

  1. Voorbereiding, briefing, debriefing en evaluatie (11 dagen: 1 werkdag voor elke dag dat het burgerberaad bijeenkomt))

Voor elke bijeenkomst dag van het burgerberaad bereidt de deelgespreksleider zich voor en neemt de deelgespreksbegeleider deel aan de uitgebreide briefing van de hoofdgespreksbegeleider, waarin het doel, programma, inhoud en structuur van de sessies worden besproken. De deelgespreksbegeleider draagt samen met de andere deelgespreksbegeleiders bij aan de voorbereiding en evaluatie van elke bijeenkomst, onder leiding van de hoofd gespreksbegeleider en de projectleider Participatie en Dialoog.

Na elke bijeenkomst dag neemt de deelgespreksbegeleider deel aan de debriefing, waarin wordt gereflecteerd op het verloop en uitkomsten van de bijeenkomst en aanbevelingen worden gedaan voor verbeteringen. Op basis van de debriefing en de wensen van het burgerberaad kan het programma en draaiboek van de volgende bijeenkomst dag worden aangepast. Dit vraagt flexibiliteit van de deelgespreksbegeleider. Er vindt dus elke dag zowel een briefing als een debriefing plaats gedurende de tweedaagse bijeenkomsten.

  1. Onafhankelijk gespreksbegeleiding van de bijeenkomsten van het burgerberaad (11 bijeenkomst dagen, verdeeld over 6 bijeenkomsten)

Als deelgespreksbegeleider ben je verantwoordelijk voor het onafhankelijk faciliteren van de deelsessies binnen het burgerberaad. De deelgespreksbegeleider leidt de gesprekken op een neutrale en onbevooroordeelde manier. De deelgespreksbegeleider zorgt ervoor dat alle deelnemers de gelegenheid krijgen om hun perspectief te delen, en dat het gesprek gestructureerd en respectvol verloopt. De deelgespreksbegeleider begeleidt de werkvormen die in het draaiboek zijn vastgelegd en door de hoofd gespreksbegeleider plenair worden geïntroduceerd. Deze werkvormen kunnen worden aangepast tijdens

Planning en Inzet
Voor deze opdracht gaan we uit van de onderstaande inzet:
- November – december 2024:
o 2-3 dagen voorbereiding en training

- Januari – juli 2025:
o 11 dagen gespreksbegeleiding burgerberaad plus 11 dagen voorbereiding, briefing, debriefing en evaluatie (1 dag per bijeenkomst)
o aanvullende training en coördinatie als dat noodzakelijk is.

- Na juli 2025:
o incidentele inzet voor evaluatie van de bijeenkomsten;
o mogelijke verlenging van maximaal 3 dagen.

Concept planning Let op! Deze projectplanning is onder voorbehoud.

2024

  • Najaar 2024: ontwerp opzet, programma en draaiboek bijeenkomsten burgerberaad;

  • Medio november: start loting en werving deelnemers burgerberaad;

  • Begin december: 175 deelnemers burgerberaad bekend;

2025

  • 6 - 16 januari: kennismakingsgesprekken deelnemers en voorzitter;

  • 18 - 19 januari: 1ste bijeenkomst burgerberaad;

  • 8 - 9 februari: 2de bijeenkomst burgerberaad;

  • 8 maart: 3de bijeenkomst burgerberaad;

  • 12 - 13 april: 4de bijeenkomst burgerberaad;

  • 17 - 18 mei: 5de bijeenkomst burgerberaad;

  • 21 - 22 juni: 6de bijeenkomst burgerberaad.

Nb. Waarschijnlijk zijn 4 of 5 van deze 6 bijeenkomsten 2-daags (zaterdag en zondag) en 1 of 2 losse zaterdagen. Welke bijeenkomsten eendaags zijn en welke bijeenkomsten een heel weekend betreffen wordt nader bepaald tijdens het ontwerp van de bijeenkomsten.

  • Begin september: 7e bijeenkomst - het burgerberaad overhandigt advies aan het kabinet;

2026

  • Februari/maart: 8e bijeenkomst - kabinetsreactie op advies;

  • Gevolgd door bespreking advies en kabinetsreactie Tweede Kamer.

Profiel en vaardigheden
Ruime ervaring met onafhankelijke gespreksbegeleiding van complexe, participatieve, multi-stakeholder bijeenkomsten en processen met heterogene groepen, waarbij toegewerkt wordt naar concrete, impactvolle resultaten.

  • Ruime ervaring met het faciliteren van inclusieve gesprekken en besluitvorming;

  • Ruime ervaring met werken met conflict in diverse groepen;

  • Ruime ervaring met het toepassen van diverse relevante theorieën, benaderingen en methoden en het vermogen om deze af te wisselen en te combineren;

  • Ruime ervaring met het inzetten van uiteenlopende relevante creatieve, toegankelijke en inclusieve werkvormen.

Voorwaarde
Beschikbaarheid garanderen van alle voorgestelde kandidaten bij de bijeenkomsten van het burgerberaad (met name weekenden, zie voorlopige planning) en beschikbaarheid voor de benodigde tijdsinvestering om de gehele opdracht te kunnen uitvoeren. Alle deelgespreksbegeleiders dienen daarnaast voldoende tijd te hebben voor een effectieve voorbereiding onder leiding van de hoofd gesprekbegeleider.

  • De kandidaten gespreksbegeleiders hebben geen uitgesproken profiel en belangen t.a.v. het thema klimaatbeleid en de onderwerpen in de vraagstelling.

Videopitch
Iedere voorgestelde kandidaat moet een videopitch opsturen. Deze videopitch is pas nodig, in ronde 2, wanneer uw kandidaat wordt voorgelegd aan het ministerie. In dat geval neemt Flextender contact met u op. Bereid uw kandidaten goed voor op de videopitch en laat hen deze al bij voorbaat opnemen. Let Op! het is niet mogelijk om deze videopitch bij de eerste offerte toetevoegen. Hieronder staan de voorwaarde voor de videopitch.

Iedere kandidaat maakt een videopitch van minimaal 1 minuut en maximaal 3 minuten. Wanneer uw videopitch meer dan 3 minuten duurt dan worden alleen de eerste 3 minuten beoordeeld.De kandidaten dienen zichtbaar te zijn op de beelden.

  • De affiniteit/passie/motivatie van de kandidaten met burgerberaden en specifiek het Nationaal Burgerberaad Klimaat. Waarom wil jij deze rol?

  • Eén unieke eigenschap van de kandidaten. Wat maakt jou geschikt?

  • Minimaal één manier hoe de kandidaat omgaat met een groep waarin een conflict ontstaat. Hoe pak je het aan en los je het op?

CV-eisen
Per kandidaat ontvangen wij graag een CV van maximaal 3 A4 waarin de criteria uit deze offerte terugkomen. Een motivatie van de kandidaat en nadere uitwerking van de gunningscriteria aanvulling op het CV kan worden beschreven in een bijlage van maximaal 1,5 A4 aangeleverd in Word (Calibri – 10). Daarnaast moet elke kandidaat een videopitch aanleveren van maximaal 3 minuten. Het is bij het inschrijven niet mogelijk om een videopitch in te sturen. Onder het bovenstaande kopje videopitch staat de uitleg.

Vereisten / knock-outcriteria
1. De ingeschreven partij kan voldoen aan de aanvullende eisen, zoals hierboven omschreven;
2. Kandidaat kan, indien nodig, binnen 1 werkdag de videopitch aanleveren (wij adviseren deze voortijdig op te nemen);
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met onafhankelijke gespreksbegeleiding van complexe, participatieve, multi-stakeholder bijeenkomsten en processen met heterogene groepen, waarbij toegewerkt wordt naar concrete, impactvolle resultaten;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het faciliteren van inclusieve gesprekken en besluitvorming
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met conflicten in diverse groepen;
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het toepassen van diverse theorieën, benaderingen en methoden en het vermogen om deze af te wisselen en te combineren;
7. Aantoonbaar in staat om diversiteit, inclusiviteit en gelijkwaardigheid te waarborgen;
8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als onafhankelijk gespreksbegeleider;

Gunningscriteria (weging)
9. Bekendheid met burgerberaden en de begeleiding daarvan (50 punten);
10. Een korte motivatie voor de opdracht waarin ook de mate en de manier waarop kandidaat diversiteit, inclusiviteit en gelijkwaardigheid waarborgt uit naar voren komt (50 punten);

Competenties

  • integer en onafhankelijk;

  • empathisch en verbindend;

  • groot verantwoordelijkheidsgevoel en durf, je houdt van pionieren en gaat creatief te werk;

  • sensitief, weet mensen en groepen goed aan te voelen en eigenaarschap te creëren;

  • resultaatgericht, kan anderen enthousiasmeren en motiveren;

  • kan goed omgaan met conflict;

  • getraind in en ervaring met een breed scala aan benaderingen, methoden en werkwijzen op het gebied van dialoog, groepsdynamica, conflicthantering, multistakeholder processen en systems thinking, zoals bijvoorbeeld Theory U, Design Thinking, Deep Democracy, Art of Hosting, Future Search, Appreciative Inquiry etc..

  • heeft het vermogen om gender-, intergenerationele, raciale, educatieve diversiteit en inclusiviteit te waarborgen;

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,50 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Inzet
In deze vacature is alleen een voorlopige planning gepubliceerd. Dit zijn de momenten dat de kandidaat werkzaamheden verricht.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

  • ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

  • Op de uitvoering van deze opdracht zijn de ARVODI-2018 toepassing (https://open.overheid.nl/documenten/ronl-eb9a9a69-4a3a-461e-a858-0c1d605085bc/pdf). (Algemene) voorwaarden uwerzijds, onder welke benaming dan ook, worden niet geaccepteerd.

  • De voertaal binnen de gemeente is Nederlands (in taal en geschrift), er word geacht dat de kandidaat hieraan kan participeren.

Het verbod ziet op gunning aan:

  • Personen met een Russische nationaliteit en personen of rechtspersonen (bedrijven, entiteiten of organen)3 die gevestigd zijn in Rusland;

  • Rechtspersonen die voor meer dan 50% eigendom zijn van een Russische partij zoals genoemd hierboven; en

  • Personen of rechtspersonen die handelen in belang van of op aanwijzing van een bovengenoemde Russische partij.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.