Handhavingsjurist / Juridisch Adviseur VTH

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 BJ Meppel, Nederland

Sluit over 3 dagen
Geen maximum 24-32 Drenthe

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

24-32

Publicatiedatum:

13 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.
Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.
Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.
Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.
Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Opdracht
Voor het team Leefbaarheid & Wijkregie zoeken wij een proactieve juridisch-/beleidsadviseur die samen met de jurist handhaving, de vergunningverleners, toezichthouders en boa’s het team (oplossingsgericht) verder helpt bij juridische vragen en handhavingskwesties. 

 Wat je gaat doen: 
Naast deze taak is de coördinatie van de VTH-beleidscyclus een essentieel onderdeel van jouw functie. Daarin heb je een belangrijke en sturende rol om te komen tot een sluitende BIG8- beleidscyclus, die toeziet op de uitvoering en handhaving op basis van het omgevingsrecht. Vanuit die rol volg je ontwikkelingen en actualiseer je het VTH-beleid/de uitvoerings- en handhavingsstrategie en heb je ook de regie op de totstandkoming van het jaarlijkse VTH-uitvoeringsprogramma en jaarverslag. 

Je bent proactief, analytisch sterk, besluitvaardig, resultaatgericht, klantgericht, durft keuzes te maken en houdt graag regie op processen. Je denkt niet in problemen, maar vindt graag juridische oplossingen en kan een boodschap duidelijk overbrengen. Je achterhaalt snel de behoefte van de ander en motiveert anderen om kwaliteitsverbeteringen door te voeren.  
Je werkt in een multidisciplinair samen dus verbindend vermogen vinden wij belangrijk in deze rol. Je bent je bewust van de politieke/bestuurlijke omgeving waarin je werkt. 

Verder zoeken we iemand die zelfstandig, met inhoudelijke input van collega’s, beleid op kan stellen en de daarbij behorende besluitvormingsprocedures uit kan voeren.

Overige taken:

  • Je ondersteunt de toezichthouders en handhavers, waarbij je (ongevraagd) adviseert over de (juridische) aanpak.

  • Je stelt waarschuwingen, vooraankondigingen en lastgevingen op.

  • Je legt relaties tussen visies/strategisch beleid en operationele zaken en voert, indien nodig, regie op de actualisering het VTH-beleid.

  • Je levert een bijdrage aan de voorbereidingen op het omgevingsplan wanneer die in relatie staan met (de actualisering van) het VTH-beleid.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet én Omgevingswet (procescriteria Omgevingsbesluit);
4 Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als Handhavingsjurist / Juridisch Adviseur op het gebied van APV en/of VTH in een gemeentelijke organisatie;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als Handhavingsjurist / Juridisch Adviseur op het gebied van APV en/of VTH in een gemeentelijke organisatie (40 punten);
6. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in een juridische richting of Bestuurskunde (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met BIG8- beleidscyclus (30 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het totstandkoming van VTH-uitvoeringsprogramma's en jaarverslagen (maak dit aantoonbaar in het cv met een voorbeeld) (10 punten), 

Competenties
- Proactief
- Analytisch sterk
- Besluitvaardig
- Resultaatgericht
- Klantgericht

Je bent proactief, analytisch sterk, besluitvaardig, resultaatgericht, klantgericht, durft keuzes te maken en houdt graag regie op processen. Je denkt niet in problemen, maar vindt graag juridische oplossingen en kan een boodschap duidelijk overbrengen. Je achterhaalt snel de behoefte van de ander en motiveert anderen om kwaliteitsverbeteringen door te voeren.  
Je werkt in een multidisciplinair samen dus verbindend vermogen vinden wij belangrijk in deze rol. Je bent je bewust van de politieke/bestuurlijke omgeving waarin je werkt.

Verder zoeken we iemand die zelfstandig, met inhoudelijke input van collega’s, beleid op kan stellen en de daarbij behorende besluitvormingsprocedures uit kan voeren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Minimaal 2 dagen op kantoor aanwezig

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 22 mei 2025 tussen 14.00 en 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 21 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur