Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

UX Designer

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 12 dagen
80 32-40 Gelderland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 40

Publicatiedatum:

2 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Voor de DSO OBO Kadaster zijn wij op zoek naar een UX Designer, ter versterking van de DSO Toolkit en DSO Viewer teams. Als UX Designer maak je ontwerpen in de DSO huisstijl en die voldoen aan de WCAG richtlijn. Als basis voor het eenduidig en consequent ontwerpen en bouwen van frontend applicaties met een DSO look and feel en volgens de overheidsrichtlijnen voor web toegankelijkheid, wordt gebruik gemaakt van een DSO Toolkit. De DSO Toolkit is het design system van de DSO-LV en bewaakt de centrale architectuur. Je inventariseert en analyseert de wensen van gebruikers, onderzoekt de behoeften van de doelgroep en je werkt concepten uit in wireframes en klikbare prototypes. Waar nodig ga je in gesprek met stakeholders en eindgebruikers. Ook bij het ontwikkelproces ben je nauw betrokken. Daarnaast maak je als UX designer deel uit van een virtueel DSO UX team waarvan de leden van het team werken voor verschillende organisaties als Rijkswaterstaat en Kadaster. De DSO Toolkit en de DSO viewer worden beheerd en ontwikkeld door het Kadaster. Het Kadaster is hierbij ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBOs). De diensten die de verschillende OBOs ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
  • UX ontwerpen maken voor de DSO Viewer, volgens DSO huisstijl en WCAG richtlijnen;
  • Bijdragen leveren aan het Design System (DSO-Toolkit);
  • User stories maken en input leveren aan front-end ontwikkelaars;
  • Naast details ook de hoofdlijnen zien en waar nodig afstemming opzoeken met andere teams;
  • Presenteren van ontwerpen en afstemmen met stakeholders;
  • Gebruikersonderzoeken initiëren, begeleiden en uitvoeren;
  • Binnen virtueel UX team samenwerken aan UX strategie.
  • Deelnemen aan sessies waarin het team samen met de Product Owner en gebruikers spart over een gedegen oplossing;
  • Actief deelnemen aan Scrum, Agile en SAFe events.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Agile/Scrum, SAFe;
  • Userflows, user story mapping, personas;
  • Stakeholder interviews en workshops;
  • Wireframes en prototyping;
  • UI design;
  • Usability testen;
  • Figma;
  • GitHub;
  • Jira;
  • Miro.

Eisen

  • De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;
  • Een maximum uurtarief van 80,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee externe administratieve broker en overige kosten;
  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 7 paginas A4;
  • HBO werk- en denkniveau, op basis van relevante opleidingen en/of opgedane werkervaring;
  • Minimaal 3 jaar recente ervaring met UX Design;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met werken vanuit ontwerpprincipes, toptaken, personas, klantreizen, scenarios, etc.;
  • Minimaal 3 jaar ervaring met Agile en Scrum;
  • Minimaal 1 jaar ervaring met software ontwikkeling in het DSO;
  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift;
  • Door de kandidaat zelf geschreven CV en motivatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis van en ervaring met userflows, user story mapping, personas, wireframes en prototyping in het proces van UI design.
  • Kennis van en ervaring met het werken in een organisatie met een overkoepelend design system en UX Designers en Frontend ontwikkelaars in meerdere aanverwante teams.
  • Ervaring met werken in een SAFe/Agile omgeving. Beschrijf wat uw bijdrage was in het team en op welke manier u uw competenties en ontwerptools heeft ingezet om meer waarde voor gebruikers te creeren.

Competenties

  • Analytisch vermogen - Kan de juiste essentiële details uit een complexe hoeveelheid informatie halen - Komt met verschillende oplossingsrichtingen;
  • Creatief - Verbindt concepten en denkwijzen uit verschillende vakgebieden met elkaar;
  • Innoverend - Weet anderen voor nieuwe ideeën te winnen en hen mee te krijgen om deze mede uit te dragen;
  • Initiatief - Signaleert problemen en kansen en handelt hiernaar;
  • Kwaliteit - Zet zich in om de kwaliteit van diensten en producten te verbeteren.

Organisatie en team

Organisatie

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

De DSO Toolkit en de DSO viewer

De DSO Toolkit en de DSO viewer worden beheerd en ontwikkeld door het Kadaster. Het Kadaster is hierbij ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBOs). De diensten die de verschillende OBOs ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

Met de Omgevingswet heeft de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigd en samengevoegd, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. Aannemers, ondernemers, overheden en omwonenden kunnen bij een loket snel zien wat er mag of mogelijk is in de leefomgeving, Bij hetzelfde loket kunnen meteen vergunningen worden aangevraagd. In het design system DSO Toolkit worden de huisstijl-bouwblokken voor de afnemers ontwikkeld en ze bewaken de toepassing van de wettelijke regels rond toegankelijkheid van de DSO websites. Alle teams die DSO webapplicaties bouwen, maken gebruik van de Design Systems van het DSO Toolkit team. De DSO Viewer is de interactieve kaartcomponent in het DSO Omgevingsloket, waar gebruikers kunnen opzoeken welke omgevingsplannen gelden op een bepaalde locatie. Deze plannen zijn te bekijken in samenhang met de omgevingsplannen die in voorbereiding zijn en die in de nabije toekomst gaan gelden. Ook is het mogelijk om plannen te bekijken die in het verleden geldig waren.

Gespreksinformatie

Beoordeling en selectieproces

  1. Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen
    externe administratieve broker beoordeelt de cv's op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
  2. Stap 2: Selectie van cv's die aan de organisatie worden voorgelegd
    externe administratieve broker beoordeelt de cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
  3. Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
    De opdrachtgever beoordeelt de cv's van de kandidaten die door externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiecriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
  4. Stap 4: Verificatiegesprek
    In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

LET OP!! Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst. De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk. Maximaal 80,00.

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen: Maximaal 7 paginas A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal paginas te worden beantwoord.

Overige informatie

Conceptovereenkomsten: Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten: 1d Detacheringsovereenkomst. Voor deze opdracht gaat externe administratieve broker een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

Contractpartijen: Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Voorwaarden: Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen. Per leverancier mag een offerte worden ingediend op deze aanvraag.

Geheimhoudingsverklaring: Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

VOG: De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

WAADI: Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Acquisitie: Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

externe administratieve broker als bemiddelaar: Voor deze opdracht treedt externe administratieve broker op als bemiddelaar. Ook maakt het Kadaster gebruik van de dienstverlening van externe administratieve broker voor de urenregistratie van de werkzaamheden. Dat betekent dat de opdrachtnemer een rechtstreekse opdrachtovereenkomst aangaat met het Kadaster wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden. En daarnaast gaat de opdrachtnemer een aparte overeenkomst met externe administratieve broker aan waarin de vergoeding voor de geleverde bemiddeling en het verplichte gebruik van het urenregistratie-systeem van externe administratieve broker worden vastgelegd. Het Kadaster zal voor deze opdracht een twee- of driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer. externe administratieve broker zal voor deze opdracht een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer, te weten: Bemiddelingsovereenkomst externe administratieve broker.

Meer informatie: Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 8 oktober 2025 08:00 uur de vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 9 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 14 oktober 2025 08:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur