Senior Software Engineer (DetaVast)

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 12 dagen
95 32-40 Gelderland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

31 jan 2026

Uren per week:

32 - 40

Publicatiedatum:

24 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wij zijn op zoek naar een Senior Java Software Engineer ter  versterking van het Ozon team, die ervoor open staat om na een jaar detachering in vaste dienst te treden bij het Kadaster.

Het Ozon team ontwikkelt en beheert twee diensten die worden gebruikt binnen de Omgevingswet. Met de Omgevingswet heeft de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigd en samengevoegd, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. Aannemers, ondernemers, overheden en omwonenden kunnen bij één loket snel zien snel wat er mag of mogelijk is in de leefomgeving, Bij hetzelfde loket kunnen meteen vergunningen worden aangevraagd.

De dienst Ozon vervult een belangrijke rol in het Digitaal Stelsel Omgevingswet door Omgevingsdocumenten van de Bevoegd Gezagen te valideren en te registreren en vervolgens beschikbaar te stellen via diverse API’s. Op basis van de API’s van Ozon is het onder andere mogelijk Omgevingsdocumenten te bekijken in de GEO-viewers van het DSO. Daarnaast maken ze een koppeling met Toepasbare Regels mogelijk waarmee burgers worden geholpen bij het aanvragen van een vergunning.

De dienst Stelselcatalogus Omgevingswet is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat overheden als gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk met dezelfde “mond” praten. De Stelselcatalogus is het online naslagwerk voor begrippen binnen de Omgevingswet. Iedereen kan de gegevens opvragen via de website of API's. Alle overheden kunnen zo dezelfde terminologie hanteren.

Beide diensten worden ontwikkeld en beheerd door het Kadaster. Het Kadaster is hierbij ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

De teams binnen de OBO’s werken nauw samen om de gewenste functionaliteit voor het programma Digitaal Stelsel Omgevingswet te realiseren. In dat programma werken verschillende organisaties op een Agile wijze samen op basis van het SAFe framework. Dat betekent onder andere dat er wordt gewerkt in sprints van 2 weken en Program Increments van een kwartaal. 

Zowel Ozon als de Stelselcatalogus bestaan uit een 10-tal services (API’s), Java backends en Angular frontends, die allemaal draaien op een Kubernetes cluster in de Azure Cloud.

Belangrijkste technieken, methoden en tools:

  • Java (21);

  • Spring Boot (3);

  • Typescript / Angular;

  • OpenAPI;

  • Hibernate;

  • Swagger;

  • JPA;

  • RabbitMQ;

  • PostgreSQL / PostGIS;

  • XML/GML;

  • GeoJson;

  • Robot Framework;

  • Container technologie (Docker, Kubernetes, Cloud);

  • Traefik;

  • CI/CD tooling (Git, Tekton, ArgoCD, Maven);

  • Monitoring tooling (Prometheus, Grafana);

  • Issue tracking (Jira);

  • Agile, Scrum, DevOps.

Verantwoordelijkheden
Als Senior Java Software Ontwikkelaar verwachten we dat je actief meedenkt en meebouwt aan onze services. Je bent op de hoogte van de algemeen geldende software principes en technologie en kan deze toepassen. Je voelt je verantwoordelijk voor je eigen, maar ook voor andermans werk. Je neemt initiatief en bent proactief. KISS, SOLID en YAGNI zijn geen geheim voor je.

Als team zijn we verantwoordelijk voor de gehele lifecycle van onze software. Dit omvat zowel ontwikkeling, testen, deployment, exploitatie, als beheer. Zo zijn al onze ontwikkelaars bij toerbeurt aanspreekpunt bij incidenten en verstoringen.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Voorbereiden en schrijven van stories;

  • Actief meedenken tijdens refinements, hier scherp zijn;

  • Sparren over software architectuur & ontwerp; de balans vinden tussen YAGNI en toekomstbestendig design;

  •  Gedegen code schrijven, van voldoende kwaliteit; op zo 'n manier dat je medeontwikkelaar dit ook begrijpt;

  • Optimaliseren van configuratie en performance;

  • Doen van code reviews; delen van kennis tijdens code reviews;

  • Zorgen voor voldoende testdekking en documentatie;

  • Analyse van complexe bug en issues;

  • Het uitvoeren van DevOps beheerwerkzaamheden;

  • Actief bijdragen aan onze development guidelines;

  • Deelnemen aan de Java community binnen het Kadaster.

Eisen

  • De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd;

  • Een maximum uurtarief van 95,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee en overige kosten;

  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 10 pagina's A4;

  • Minimaal een afgeronde Hbo IT-opleiding;

  • Minimaal 5 jaar ervaring met Java en API ontwikkeling;

  • Minimaal 5 jaar ervaring met Agile en Scrum werken;

  • Vloeiende beheersing van de Nederlandse taal in woord en schrift;

  • Door de kandidaat zelf geschreven CV en een motivatiebrief waarom u reageert op de functie.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft de intentie om bij wederzijdse interesse en goedvinden na 12 maanden bij opdrachtgever in dienst te treden (30 punten);

  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met software ontwikkeling in de publieke sector en in projecten met politiek/bestuurlijk karakter. Indien u ervaring heeft met werken in het DSO, kunt u dit hier aangeven (max. 25 punten);

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (25 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (15 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met (gelaagde) geodata en tijdreisbare datamodellen (max. 15 punten);

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (15 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (10 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met front-end ontwikkeling (max. 15 punten);

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (15 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (10 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

  • U geeft een beschrijving van uw ervaring met DevOps- en beheerwerkzaamheden als monitoring en incidentanalyse en -oplossing (max. 15 punten).

    • Antwoord sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (15 punten);

    • Antwoord sluit voldoende aan (10 punten);

    • Antwoord sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (5 punten);

    • Antwoord sluit niet aan (0 punten).

Competenties

  • Resultaatgericht;

  • Helicopterview;

  • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;

  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;

  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;

  • Klantgericht;

  • Proactief en initiatiefrijk;

  • Teamspeler;

  • Analytisch vermogen.

Organisatie en team

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Je wordt onderdeel van het Ozon team. Wij bestaan uit 10 ontwikkelaars, 1 test engineer, 2 informatieanalisten en een Product Owner. Daarbij worden we ondersteund door een Scrum Master, integratiespecialisten en functioneel beheerders.

Wij werken in twee teams, met Agile Scrum in sprints van 2 weken. Dagelijks hebben we een stand-up, en elke sprint een planning, demo, retrospective en meerdere refinements. We proberen elkaar scherp te houden op ons sprintdoel, en vinden het belangrijk dat een retrospective afwisselend en zinvol is.

Gespreksinformatie

Datum verificatiegesprekken
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 15 oktober 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.
De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 13 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Het betreft een detacheringsovereenkomst voor de duur van 1 jaar. Na afloop van de initiële looptijd van 1 jaar, staat het Kadaster open voor de mogelijkheid van een dienstverband bij het Kadaster.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. 

Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

Tarief
Maximaal € 95,00
Het tarief is inclusief alle overige kosten met uitzondering van de kosten voor eventuele dienstreizen en opleidingskosten (zoals vermeld in de overeenkomsten). Een tussentijdse verhoging van het genoemde uurtarief is niet mogelijk.

Functieschaal
Bij detacheringsopdrachten is het van belang dat de detacheerder de functieschaal weet.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 10 pagina’s A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen ook binnen dit aantal pagina’s te worden beantwoord.

Overige informatie

  • Conceptovereenkomsten

    • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:

      • 1d Detacheringsovereenkomst

    • Voor deze opdracht gaat de externe partij een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.

    • De leverancier is bereid om bij wederzijdse interesse en goedvinden de kandidaat na 12 maanden kosteloos bij opdrachtgever in dienst te laten treden.

  • Contractpartijen
    Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

  • Voorwaarden
    Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.
    Per leverancier mogen 2 offertes worden ingediend op deze aanvraag.

  • Geheimhoudingsverklaring 
    Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

  • VOG
    De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • WAADI
    Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Acquisitie
    Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

LET OP!!
Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent.

Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. 

Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a van de Waadi.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur