Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Waarnemend eenheidsmanager ruimtelijk domein

Staringstraat 25, 7081 BN Gendringen, Nederland

Sluit over 11 dagen
Geen maximum 36 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

26 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Deze tijdelijke opdracht bestaat uit twee onderdelen:
  • Waarnemen van de functie eenheidsmanager voor de eenheid Fysieke Ontwikkeling (FO) en de eenheid Beheer Uitvoering Openbare Ruimte (BUOR)
  • Het onderzoeken van de samenvoeging van de eenheden Fysieke Ontwikkeling en Beheer Uitvoering Openbare Ruimte op een wijze die effectiviteit en efficiency in het Ruimtelijk Domein verder bevordert

1. Dagelijkse leiding

De eenheidsmanager is integraal verantwoordelijk voor de resultaten van deze twee eenheden binnen het ruimtelijk domein. Dat betekent dat de eenheidsmanager verantwoordelijk is voor de realisatie van de inhoud en voor de personele sturing. De eenheidsmanager kan daarbij zelfstandig keuzes maken, uiteraard passend binnen de vastgestelde kaders. Een eenheidsmanager stuurt de eenheid niet alleen aan maar wordt daarbij ondersteund door 4 teamleiders. Samen met vier andere eenheidsmanagers (Publieksdienstverlening, Economie & Maatschappij, Sociaal Domein, Concernstaf en Bedrijfsvoering) en de algemeen directeur/gemeentesecretaris vormt hij het Centraal Management Team van de organisatie.

2. Onderzoek samenvoeging

Door het vertrek van twee eenheidsmanagers ( vanwege pensioen en de ander vanwege het aanvaarden van een functie als wethouder) ligt de vraag voor of het noodzakelijk is om de huidige wijze van aansturing in stand te houden. De eenheden BUOR en FO bewegen zich beide binnen het Ruimtelijk Domein. Daarom is het goed om te onderzoeken hoe doorontwikkeld kan worden naar een eenheid, waarin beleid en uitvoering binnen het Ruimtelijk Domein worden samengebracht onder een eenheidsmanager op dusdanige wijze die effectiviteit en efficiency in dit domein verder bevordert. De volgende vragen worden in dit onderzoek meegenomen:
  • Welke mogelijkheden worden gezien om de effectiviteit en efficientie binnen het Ruimtelijk Domein te verbeteren?
  • Dient de huidige teamindeling hiervoor te worden aangepast? Zo ja, op welke wijze?
  • Welke wijze van sturing past hierbij, rekening houdend met een evenwichtige span of control en span of attention?
  • Is een onderscheid te maken in het tempo waarin een aanpassing doorgevoerd moet worden?
Het resultaat van deze opdracht is het opleveren van een rapportage, inclusief een collegevoorstel en adviesaanvraag voor de Ondernemingsraad (indien nodig). De rapportage bevat:
  • Een analyse van de huidige situatie.
  • Een concreet voorstel voor de doorontwikkeling richting een eenheid.
  • Onderbouwing voor eventueel gewenste aanpassingen in teamindeling.
  • Inzicht in de wijze van sturing van de nieuwe eenheid
  • Een invulling van teams met functies.
Het projectteam bestaat uit de teamleiders en een business controller.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria te beoordelen door Flextender

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als domein manager of eenheidsmanager binnen een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare werkervaring binnen het ruimtelijk domein van een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met complexe veranderopgaven, licht dit toe doormiddel van een voorbeeld;
  • Een door de kandidaat zelf geschreven motivatie brief waarin de kandidaat concreet uitlegt waarom hij/zij voor deze opdracht geschikt is;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als domein manager of eenheidsmanager binnen een overheidsorganisatie;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met complexe veranderopgaven, licht dit toe doormiddel van een voorbeeld;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen het ruimtelijk domein van een gemeente.

Competenties

  • Strategisch en analytisch denkvermogen
  • Kennis van het ruimtelijk domein bij voorkeur in een gemeentelijke organisatie
  • Politiek- bestuurlijke sensitiviteit
  • Managementervaring; leiderschap en coachend vermogen
  • Ervaring met complexe veranderopgaven
  • Resultaatgerichtheid

Organisatie en team

Organisatie

Bij de gemeente Oude IJsselstreek vinden we het welzijn van onze inwoners erg belangrijk. Op diverse manieren proberen we ervoor te zorgen dat iedereen veilig, gezond en gelukkig kan wonen, leven, werken, leren en recreatie. Onze nek uitsteken om kansen te zoeken en nieuwe dingen uit te proberen hoort daar ook bij. Want we vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Met een team van ruim 300 collegas werken we bij de gemeente dagelijks in een maatschappelijke omgeving.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 15 oktober 2025 vanaf 14.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 13 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Oude-IJsselsteek mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Oude-IJsselsteek. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee

Voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 1 oktober 2025, 09:00 uur vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 3 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 8 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur