Logo van Kadaster
Logo van Kadaster

optimalisatiespecialist

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

2 jan 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 40

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 137Opdracht uren 32 - 40
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Binnen het Kadaster loopt het programma KKN waarbij miljoenen oude documenten worden overgetekend en geinterpreteerd. Deze documenten bevatten de metingen die ons helpen de kadastrale kaart nog beter te maken. Dit werk wordt grotendeels door externe partijen opgepakt en gecontroleerd door de medewerkers van het Kadaster. Het resultaat van de werk wordt opgenomen in een nieuwe kaart met de naam reconstructiekaart. Wij hebben een geautomatiseerd proces voor het berekenen van de reconstructiekaart. Voor deze toepassing heeft het Kadaster verschillende tools ontwikkeld. Hierbij wordt intensief gebruik gemaakt van machine learning technieken en geodetische berekeningen om efficient vereffeningen uit te kunnen voeren en grote hoeveelheden data te kunnen verwerken. De optimalisatiespecialist zal verdere verbeteringen aanbrengen aan bestaande Kadaster-tooling, waaronder: Reconstructie Reken Tool (RRT): tooling voor het berekenen van de nieuwe kadastrale kaart met LSA en LSCC als belangrijkste elementen; Least Squares Adjustment (LSA), een kleinste kwadraten-methode waarmee landmeetkundige metingen vereffend en getoetst worden; Least Squares Coordinate Computation (LSCC), specifieke geodetische software waarmee de kadastrale kaart wordt verbeterd. Met deze twee applicaties kan de kadastrale kaart iteratief bijgewerkt en verbeterd worden op basis van landmeetkundige metingen. Het aanbrengen van verbeteringen gebeurt in afstemming met de KKN-teamleden. Wijzigingen worden vastgelegd en gedocumenteerd op de wijze die binnen het Kadaster wordt gehanteerd. Ook werkzaamheden voor andere teams kunnen tot de opdracht behoren. Belangrijkste technieken, methoden en tools Lineaire algebra en non-linear solvers; Python, optimalisatiebibliotheken; Mathlab.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
  • Verbeteren van de RRT-tooling;
  • Het optimaliseren van de RRT-tooling door het minimaliseren van zowel rekentijd als geheugengebruik;
  • Integratie van deze tooling in het kaartverbeteringsproces;
  • Testen van deze tooling op kadastrale data;
  • Zorgdragen voor documentatie;
  • Kennisoverdracht naar het team over de werkzaamheden.

Eisen

  • De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd.
  • Een maximum uurtarief van 137,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee en overige kosten.
  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 7 paginas A4. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen binnen het opgegeven aantal paginas te worden opgenomen!
  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift.
  • Afgeronde universitaire opleiding in een relevante richting.
  • Gedegen kennis van statistiek, met name statistische toetsing.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met geodetische plaatsbepalings- en rekentechnieken.
  • Minimaal 7 jaar ervaring met wiskundige optimalisatietechnieken.
  • Minimaal 10 jaar ervaring met Python.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met non-linear solvers.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met optimalisatie bibliotheken zoals NumPy, SciPy of PyPardio.

Wensen en competenties

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) verdeeld in:
U toont duidelijk aan welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de
geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving
en verantwoordelijkheden).
Beoordeling: Hoe beter uw beschrijving aansluit bij de wensen van het Kadaster, hoe hoger de
score.
Weging (staffel)
a. Beschrijving sluit volledig aan en is onderbouwd met concrete voorbeelden (100 punten);
b. Beschrijving sluit voldoende aan (50 punten);
c. Beschrijving sluit onvoldoende aan en is onvoldoende onderbouwd (25 punten);
d. Beschrijving sluit niet aan (0 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen;

  • Resultaatgericht;

  • Helicopterview;

  • Besluitvaardig en vasthoudend;

  • Kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;

  • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;

  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;

  • Klantgericht;

  • Proactief en initiatiefrijk;

  • Teamspeler.

Organisatie en team

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
De externe broker beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in
de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie van cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe broker beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het
bovengenoemde profiel. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
Stap 3: Beoordeling door opdrachtgever
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de externe broker zijn geselecteerd in
onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde selectiescriteria
worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten
worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Verificatiegesprek
In het verificatiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende
kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel. Het verificatiegesprek wordt gevoerd met
minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de opdrachtgever het beste
voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de
opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter
behandeling van eventuele bezwaren.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 19 december 2025. Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 17 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Functieschaal: Bij detacheringsopdrachten is het van belang dat de detacheerder de functieschaal weet. Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen: Maximaal 7 paginas A4, opgesteld in het Nederlands. De motivaties op de eisen en de antwoorden op de gunningscriteria dienen binnen het opgegeven aantal paginas te worden opgenomen.

Overige informatie:
Conceptovereenkomsten: Voor deze opdracht gaat het Kadaster een driepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten: 1d Detacheringsovereenkomst. Een partij zal een tweepartijen-overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden.
Contractpartijen: Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.
Voorwaarden: Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen. Per leverancier mag een offerte worden ingediend op deze aanvraag.
Geheimhoudingsverklaring: Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.
VOG: De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
WAADI: Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Acquisitie: Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.
Voor deze opdracht zal het Kadaster een twee- of driepartijen overeenkomst aangaan met de opdrachtnemer. Daarnaast zal er een aparte overeenkomst worden aangegaan voor de vergoeding van bemiddeling en het verplichte gebruik van een urenregistratie-systeem.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr