Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Communicatiespecialist Wet open overheid

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit over 14 dagen
96 32 Zuid-Holland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

31 okt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

14 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

De communicatiespecialist Wet open overheid met ruime ervaring als communicatieadviseur heeft als opdracht en neemt het voortouw in het ontwikkelen van ondersteunende communicatiemiddelen om specifieke doelgroepen binnen de politieorganisatie voor te bereiden op openbaarmaking van informatiecategorieën op basis van de Wet open overheid. Als richtlijnen gelden een vastgestelde communicatiestrategie Wet open overheid en een geformuleerde visie over (actieve) transparantie binnen de politie.

De opdracht is opgedeeld in onderdelen die samenvallen met de verschillende categorieën van de Wet open overheid waarover informatie openbaar moet worden gemaakt. Vanuit de communicatiestrategie worden per categorie van openbaarmaking een communicatieplan en communicatiemiddelen uitgewerkt en geïmplementeerd. 

Bij de inzet van communicatiemiddelen moet er rekening gehouden worden dat het onderdeel is van een veranderproces voor de gehele politieorganisatie in het algemeen en specifiek per doelgroep. De insteek moet liggen in het verder in beweging krijgen van de doelgroepen, en ze hierin begeleiden. Voor de doelgroepen betekent de verandering, een verandering van mindset, anders werken en het werken met nieuwe systemen en tools.

De omvang van de opdracht geldt voor de gehele politieorganisatie: regionale eenheden en landelijke organisatieonderdelen: LX/LO, PDC en Staf KL.

Je wordt onderdeel van het projectteam Implementatie Wet open overheid, dat naast een projectmanager en ondersteuner bestaat uit collega’s uit het vakgebied van informatie-advies en juridische zaken en 2 implementatiemanagers. 

Er zal nauw samengewerkt gaan worden met vertegenwoordigers vanuit de doelgroepen. Ook zal je contacten onderhouden met collega’s vanuit de lijn op het gebied van communicatie en met collega’s vanuit het programma Open op Orde. 

Doelstelling

De Wet open overheid is van kracht geworden in mei 2022 en geldt voor alle overheidsorganisaties. Vanuit deze Wet heeft de politie de verplichting om documenten voor een aantal informatiecategorieën openbaar te maken. Naast deze wettelijke verplichtingen heeft de politie de ambitie om meer transparant te zijn op onderwerpen waar vanuit de samenleving vraag naar is, bijvoorbeeld op basis van ingediende Woo-verzoeken (voorheen Wob-verzoeken) en op basis van persvragen en media-uitingen. 

Om te voldoen aan deze Wet en de wettelijke verplichtingen en om de ambitie verder vorm te geven is medio 2022 het meerjarig project Implementatie Wet open overheid opgestart met opdrachtgeverschap vanuit de Staf Korpsleiding. 

Er zijn 8 categorieën waarvoor de politie documenten op basis van de Wet open overheid actief openbaar maakt. Van deze 8 categorieën zal specifiek voor 6 ervan communicatie moeten worden ontwikkeld en gerealiseerd, dat betreffen de categorieën: Woo-verzoeken, Convenanten, Klachtoordelen, Beschikkingen, Onderzoeksrapporten en Adviezen.

De realisatie is samengevat in een mijlpalenplanning met een doorlooptijd tot 2027. Per informatiecategorie en per initiatief van transparantie zal een implementatieplan worden opgesteld, waarbij de input voor de verandering van mindset, anders werken en werken met nieuwe IV-voorzieningen belangrijke facetten zijn. 

Eerste openbaarmakingen worden al gedaan op onze website https://www.politie.nl/onderwerpen/wet-open-overheid.html

Verantwoordelijkheden

Kennis en vaardigheden m.b.t. het implementeren van de Wet open overheid. Het mondeling en schriftelijk kunnen uitleggen wat deze Wet betekent voor iemands werkproces. Als communicatiespecialist pas je dat direct toe in de communicatiemiddelen die je inzet. Je reikt tips en handvatten aan voor het schrijven voor de openbaarheid. Als communicatiespecialist draag je het schrijven op communicatie B1-niveau uit en pas je het zelf toe.

Als communicatiespecialist moet je zowel kunnen inspelen op de veranderingen m.b.t. werkprocessen, IV-voorzieningen (systemen en tools) én bijdragen aan de benodigde cultuur- en gedragsverandering.

Als communicatiespecialist moet je naast het kunnen ontwikkelen van communicatiemiddelen, vooral kunnen bijdragen aan de benodigde cultuur- en gedragsverandering. Het kunnen aantonen van toepassing van verandermanagement in verandertrajecten waarbij werkprocessen zijn aangepast, nieuwe IV is ingezet en de gewenste verandering in mindset en gedrag tot stand is gekomen: van een gesloten cultuur naar een open tenzij cultuur. Waarbij transparantie als belangrijke waarde wordt gezien.

Taken (niet uitputtend):

  • Lanceren van de E-Learning Woo en//of opvolging hieraan geven.

  • Opstellen van een communicatieplan en ontwikkelen van communicatiemiddelen per informatiecategorie.

  • Advisering en mede vormgeven van communicatietrainingen in kader van een nog te ontwikkelen training curriculum voor de specifieke doelgroepen en voor de organisatie in het algemeen.  

  • Continu check op en aanvullen van een stakeholderanalyse.

  • Leiden van workshops met vertegenwoordigers van de doelgroepen.

  • Bijdrage leveren aan de implementatieplannen per informatiecategorie c.q. initiatief voor transparantie.

  • Meewerken aan de realisatie van de implementaties.

  • Advisering over de vakgebieden communicatie en veranderkunde t.b.v. van het project.

Contacten

Hoofdzakelijk intern, optioneel met peers extern

Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal een volledig, volwaardig, afgeronde en erkende HBO-opleiding op het gebied van communicatie.
  • De kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als senior communicatiespecialist waarvan minimaal 5 jaar als communicatie -adviseur.
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het opstellen van communicatieplannen.
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met communicatiemiddelen ontwikkelen voor alle lagen en alle doelgroepen in een grote organisatie.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een grote (1000+ medewerkers) politiek-bestuurlijke organisatie.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %

Wensen

  • Kandidaat heeft ervaring in het leiden van workshops met gebruikers en het bijdragen aan implementatieplannen en realisatie ervan.
    Weging: 30%

  • Kandidaat heeft ervaring met het uitvoeren van stakeholderanalyses.
    Weging: 20%

  • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een opleiding of certificaat m.b.t. verandermanagement.
    Weging: 20%

  • Verdieping op eis 8: Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen een grote (1000+ medewerkers) organisatie in het overheidsdomein van justitie en/of veiligheid of binnen de Politie.
    Weging: 15%

  • Kandidaat heeft ervaring met en kennis van projectmatig werken.
    Weging: 15%

Competenties

  • Creativiteit - Bekijkt vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken. Komt tot originele, oorspronkelijke en vernieuwende ideeën of oplossingen voor problemen die met de functie verband houden.

  • Initiatief - Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico's te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten.

  • Klantgerichtheid - Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in.

  • Organisatiesensitiviteit - Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op anderen en op andere organisatieonderdelen.

  • Overtuigingskracht - Toont gedrag dat erop is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.

  • Resultaatgerichtheid -Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.

  • Verbindend - Maakt makkelijk contact, zoekt de samenwerking en weet medewerkers te verbinden.

  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid - Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk.

Organisatie en team

Je wordt onderdeel van het projectteam Implementatie Wet open overheid, dat naast een projectmanager en ondersteuner bestaat uit collega's uit het vakgebied van informatie-advies en juridische zaken en 2 implementatiemanagers. Er zal nauw samengewerkt gaan worden met vertegenwoordigers vanuit de doelgroepen. Ook zal je contacten onderhouden met collega's vanuit de lijn op het gebied van communicatie en met collega's vanuit het programma Open op Orde.

Gespreksinformatie

Niet bekend

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Type inzet

  • Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

  • Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

  • Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-11-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-10-2026 voor 32 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Uurtarief
Maximaal: € 96,00
Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

LFNP functie
Bedrijfsvoeringspecialist, schaal 11

Optie tot verlenging
Ja, met 12 maanden

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat.
U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word.

Inhuurdesk Politie behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (dd-mm-jjjj) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur