Logo van Gemeente Zutphen
Logo van Gemeente Zutphen

Financieel coach / Budgetcoach

Gemeente Zutphen

's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

26 nov 2025
Opdracht tarief 80Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

De gemeente zet zich in voor gelijke kansen voor alle inwoners. Armoede en schulden vormen daarbij belangrijke factoren die het dagelijks leven en toekomstperspectief van mensen beïnvloeden. In sommige buurten en wijken komt armoede relatief vaker voor, wat kan leiden tot langdurige stress en verminderde regie over financiën en andere leefgebieden. Armoede is zowel een oorzaak als een gevolg van problemen op meerdere terreinen. Daarom vraagt dit thema om een integrale aanpak die zowel preventie als het voorkomen van terugval omvat.

De gemeente richt zich op vroegtijdige signalering van financiële problemen en het bieden van passende hulp, onder andere via vroegsignalering van schulden, budgetondersteuning en samenwerking met maatschappelijke partners. Als aanvullende maatregel start de gemeente met de implementatie van Plinkr Nazorg. Deze methodiek helpt het ontstaan van (nieuwe) schulden en armoede te voorkomen en vermindert de druk op de schulddienstverlening. Daarnaast draagt de aanpak bij aan het voorkomen van een stapeling van sociale en maatschappelijke problemen. Plinkr Nazorg richt zich op drie doelgroepen:
  • inwoners die onder bewind staan;
  • inwoners onder budgetbeheer;
  • inwoners die in de vroegsignalering of schuldhulp als onvoldoende financieel redzaam worden herkend.
De drie modules van Plinkr worden ingezet om de financiële redzaamheid van inwoners te vergroten via een digitaal traject gecombineerd met persoonlijke coaching. Inwoners leren hun financiën zelfstandig te beheren en tijdig hulp in te schakelen. Waar mogelijk wordt uitstroom uit bewind of budgetbeheer bevorderd. De methodiek combineert digitale opdrachten met begeleiding door een coach. In ongeveer zes maanden werken deelnemers aan de vaardigheden en het zelfvertrouwen die nodig zijn om zelfstandig geldzaken te regelen. Het doel is duurzame financiële redzaamheid en beter gebruik van regelingen voor minima. Daarmee worden nieuwe schulden en bijkomende maatschappelijke kosten voorkomen. Voor de uitvoering van deze begeleiding en nazorg is inzet van professionele financiële coaches vereist.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop.
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal mbo 4 niveau.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als budgetcoach bij een gemeente.
  • Aantoonbaar beschikbaar voor 32-36 uur per week (benoem duidelijk in cv).
  • Een maximum uurtarief van 80,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee Flextender.

Selectiecriteria:

G-1 Maatwerkbegeleiding

  • Individuele begeleidingstrajecten uitvoeren volgens de Plinkr Nazorg-methodiek, afgestemd op de persoonlijke situatie van deelnemers (gemiddeld 12 uur per traject, met gemotiveerde afwijking mogelijk).
  • Flexibel inspelen op veranderende omstandigheden.
  • Zowel fysieke als online begeleiding aanbieden (ruimtes kunnen in overleg met lokale partners worden gebruikt).

G-2 Samenwerking en communicatie

  • Nauw samenwerken met bewindvoerders, schuldhulpverlening en wijkteams.
  • Zorgen voor effectieve communicatie en kwartaalrapportages met resultaten en knelpunten.
  • Meewerken aan een jaarlijkse evaluatie.

G-3 Expertise en methodiek

  • Coaches beschikken over relevante ervaring met financiële begeleiding.
  • Ervaring met de Plinkr Nazorg-methodiek, inclusief een activiteitenplan per fase van zes maanden.
  • Gebruik van een bewezen aanpak voor duurzame gedragsverandering.
  • Effectieve overdracht van kennis en vaardigheden aan deelnemers.

Wensen en competenties

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
  • Klantgericht
  • Luisteren
  • Motiveren
  • Resultaatgericht werken
  • Samenwerken
  • Besluitvaardigheid
  • Analyserend vermogen
  • Plannen en organiseren
  • Collegiaal
  • Flexibel

Organisatie en team

Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners. Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld. Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving. Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!

Gespreksinformatie

Selectieproces

  1. Beoordeling Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen/knock-outcriteria
    Flextender beoordeelt de cv's op de minimumeisen/knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling.
  2. Stap 2: Selectie Alle cv's die aan de organisatie worden voorgelegd
    Flextender beoordeelt de cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Flextender. De Alle CV's (niet beoordeeld op gunningscriteria) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
  3. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de cv's van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
  4. Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 11 december 2025, 09:00 uur.
  • De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 10 december 2025 bericht.
  • Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Optie tot verlenging: Niets over bekend.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands.
  • Minimaal 2 referenties.
  • Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als een document achter het cv.

Werkdagen

  • De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
  • Is hybride werken mogelijk: Ja

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur.
  • Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame beleid.
  • Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunning verstrekt.
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr