Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zutphen
Logo van Gemeente Zutphen

beleidsmedewerker Participatiewet

Gemeente Zutphen

's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

12 - 16

Publicatiedatum:

26 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 12 - 16

Omschrijving

In gemeente Zutphen hebben we de afgelopen jaren een omslag gemaakt in onze werkwijzen binnen het sociaal domein (Participatiewet). De lokale aanpak Bestaanszekerheid, het project Inwoner in beeld en de ontwikkelingen rondom het Zutphens Ontwikkelnetwerk (re-integratie en participatie) zijn hierin leidend. De verordening wordt binnenkort geactualiseerd en het actualiseren van de onderliggende beleidsregels volgt daarna. Uiteraard nemen we de wijzigingen vanuit de Participatiewet in Balans hierin mee. Voor deze opdracht zoeken wij een ervaren beleidsmedewerker die de bestaande beleidsregels binnen de Participatiewet en Wet Inburgering volledig gaat herzien. Onderwerpen die hier onderdeel van uitmaken zijn o.a.: Re-integratie en participatie; Inkomen en minima; Schuldhulp/geldzorgen; Rechten en plichten; Herstel, terugvordering en verhaal; Inburgering.

Werkzaamheden:

Deze opdracht vraagt om een beleidsmedewerker die niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook proces- en planmatig kan werken. Als beleidsmedewerker Participatiewet zorg je ervoor dat de beleidsregels in begrijpelijke taal weer volledig up-to-date zijn. Ze sluiten aan bij de ambities en werkwijze van de gemeente Zutphen en zijn goed uitvoerbaar voor de collegas. Je komt te werken binnen het beleidsteam Werk en Inkomen, maar werkt voor een groot deel zelfstandig. Jij bent de kartrekker in de opdracht en betrekt collegas actief bij relevante ontwikkelingen en onderwerpen. Je bewaakt de planning en zorgt dat alle (eind)resultaten tijdig worden opgeleverd.

Eindresultaten:

Aan het einde van de opdracht ligt er een complete, actuele en uitvoerbare set beleidsregels dat aansluit bij zowel de landelijke wetgeving als de Zutphense kaders, klaar voor bestuurlijke vastlegging.

Eisen

  • 'Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de participatiewet;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het (her)schrijven van beleidsregels;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Uiterlijk beschikbaar per 15 december 2025 voor 12 tot 16 uur per week voor de gehele opdracht, inclusief eventuele verlengingen;
  • Aantoonbaar bereid om minimaal 1 dag per week op locatie te Zutphen te werken.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de participatiewet;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het (her)schrijven van beleidsregels;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsmedewerker participatiewet.

Competenties

  • Je bent proactief en resultaatgericht;
  • Je bent in staat snel te schakelen en overzicht te behouden;
  • Je bent communicatief sterk, zowel schriftelijk (in begrijpelijke taal) als mondeling;
  • Je hebt oog voor samenhang, verbinding, kwaliteit en uitvoerbaarheid;
  • Je bent in staat collega's in de uitvoering te betrekken en waar nodig aan te sturen;
  • Je werkt planmatig en gestructureerd.

Organisatie en team

Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners. Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld. Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving. Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!

Gespreksinformatie

Beoordeling Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie
Alle CV's (niet beoordeeld op criteria) cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Flextender. De Alle CV's (niet beoordeeld op criteria) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 3 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: voor de gehele opdracht, inclusief eventuele verlengingen

De functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur. Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunningverstrekt. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr