Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior Projectmanager Maatschappelijk Vastgoed

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 24 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

30 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Ben jij een ervaren projectmanager die op zijn/haar best functioneert onder (politieke) druk en met complexe opgaven? En heb je ervaring met de bouw van maatschappelijk vastgoed? Lees dan verder en reageer!

Wat ga je doen?
Als Senior Projectmanager Maatschappelijk Vastgoed krijg je de verantwoordelijkheid over een uitdagend en maatschappelijk relevante project: nieuwbouw voor een school voor Voortgezet onderwijs en een gemeentelijke gymzaal. Als vertegenwoordiger van de gemeente naar externe stakeholders ben je je daarbij bewust van maatschappelijke ontwikkelingen, de veranderende rol van de lokale overheid en de verwachtingen van inwoners, ondernemers en instellingen. Aangestuurd door een ambtelijk opdrachtgever die je vrijheid en vertrouwen geeft, bouw je samen met je collegas mee aan de verdere ontwikkeling van Zoetermeer. Je hebt daarbij oog voor het bewaken van de integraliteit van de projecten en programmas, zowel binnen de programmas zelf, als binnen de gemeente als geheel. Zoetermeer is groot genoeg om jouw ambities te kunnen waarmaken, maar klein genoeg om het veld te overzien. Dankzij jouw uitstekende sociale vaardigheden en open houding kun je prima netwerken met uiteenlopende partijen. Denk hierbij aan inwoners, bestuurders, collega's, ondernemers en instellingen zoals bijvoorbeeld schoolbesturen. Je schakelt makkelijk van het ene onderwerp naar het andere en denkt graag mee over hoe Zoetermeer zich verder kan ontwikkelen en de kwaliteit van de leefomgeving kan verbeteren. Je bent je bewust van de verschillende belangen en verhoudingen en met jouw goede mondelinge vaardigheden en heldere schrijfstijl raak jij de juiste toon. Je stuurt op hoofdlijnen en houdt de processen goed in de gaten. Je bent enthousiast en dat hou je vast, ook als het soms even tegenzit. Tot slot, vind je het leuk om mee te bouwen aan de verdere professionalisering van het team en het projectmatig werken binnen onze organisatie. Onder andere door het begeleiden van een junior projectmanager in zijn ontwikkeling.

Werkzaamheden:
- Samenwerken met en aansturen van een integraal projectteam dat verantwoordelijk is voor het volledige traject van een (complex) project. Het projectteam bestaat uit professionals met verschillende expertises afkomstig van verschillende afdelingen;
- Samenwerking met directievoering en toezicht;
- Rapporteren aan de bestuurlijke en ambtelijke opdrachtgever. Je werkt volgens de Zoetermeerse Werkwijze Projectmatig Werken (ZWPW);
- Onderhouden van contacten en het voeren van overleg met bestuur, inwoners, marktpartijen;
- Onderhandelen met externe partijen;
- Afstemmen en bewaken van de integraliteit van het project/proces, zowel intern binnen het project als binnen de gemeente als geheel, van de evenwichtige inbreng van de verschillende disciplines in het geval van blijvende verschillen van inzicht, het zelfstandig formuleren van adviezen aan het management en college;
- Samenwerken en delen van kennis en ervaring met andere projectmanagers binnen het Projectenbureau.

Eisen

- Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
- De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als senior projectmanager maatschappelijk vastgoed, benoem minimaal 2 concrete referentieprojecten;
- Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding.
- Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding in de richting van Vastgoed, Bouwkunde, Bestuurskunde of Ruimtelijke Ontwikkeling (10 punten);
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager met diverse projectmanagement methodieken , geef de methodieken duidelijk aan in het cv (25 punten);
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring senior projectmanager bij een gemeentelijke organisatie en/of overheidsinstelling (30 punten);
- Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv (20 punten);
- Aantoonbare werkervaring als projectmanager vastgoed in samenwerking met directievoering en toezicht, duidelijk weergegeven in het cv (15 punten).

Wensen en competenties

Competenties

- Natuurlijk overwicht;
- Goede communicatieve en sociale vaardigheden;
- Goed analyserend vermogen;
- Omgevingsbewustzijn;
- Bestuurlijke sensitiviteit;
- Onderhandelingsvaardig;
- Enthousiast;
- Met creatieve oplossingen kunnen komen;
- Positieve inbreng in de ontwikkeling van het Projectenbureau.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

Bij het projectenbureau werken ongeveer 90 collegas aan verschillende projecten in de organisatie. Denk aan projecten binnen grote gebiedsontwikkelingen, vastgoed- en verduurzamingsprojecten. Maar ook projecten op het gebied van bedrijfsvoering, in het sociaal domein of projecten die gaan over het implementeren van nieuwe wetgeving. Het projectenbureau richt zich op het professionaliseren van projectmanagement als vak. We verwachten van al onze medewerkers dat zij een actieve bijdrage leveren aan deze professionaliseringslag en we investeren dan ook graag in persoonlijke en professionele ontwikkeling, zodat we als team steeds beter worden.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 16 oktober 2025 tussen 09:00 uur en 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 14 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 6 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op dinsdag 7 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen aan de externe administratieve broker. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 10 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. Stap 2: Selectie vijftien (15) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De vijftien (15) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. Stap 4: Selectiegesprek In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Schaal

Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Overige informatie

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur