Leerplichtambtenaar

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 3 dagen
Geen maximum 24 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

20 - 24

Publicatiedatum:

11 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In deze rol onderzoek je meldingen en voer je gesprekken met de jongeren en ouders om de redenen achter de afwezigheid te achterhalen. Ook houdt jij toezicht op de leerplichtwet en gaat, zo nodig over tot het handhaven hiervan. Je werkt uit de overtuiging dat alle jongeren recht hebben op onderwijs en leren. Je denkt in oplossingen en mogelijkheden, dit doe je ook samenwerking met de ketenpartners zoals de scholen, jeugdhulp en andere externen.

Jij maakt deel uit van de zorgstructuur van de gemeente. Je deelname aan de (zorg)overleggen is hierbij essentieel. Je werk is uitdagend, zo veel mogelijk preventief (vroegtijdig verzuim) en pro-actief (o.a. actieve bijdrage gezamenlijk ketenaanpak). Je bezit de potentie om analytisch te werk te gaan en in te schatten welke stappen en mogelijkheden vanuit je functie in kan zetten voor het stoppen of het voorkomen van verzuim.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • In het bezit van een BOA-bevoegdheid of minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als BOA;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in de casuistiek van (dreigende)thuiszitters en als leerplichtambtenaar in staat zijn hierop adequaat in te spelen (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opmaken van Halt Proces Verbaal/ Proces Verbaal en het behandelen van beroep op vrijstellingen (25 punten);
  • Bereid om tenminste 20 uur op locatie/kantoor te werken (15 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het verwerken van verzuimmeldingen (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 2 jaar met het JVS-systeem (25 punten).

Competenties

  • Communicatief vaardig en werkt klantgericht
  • Kan zich aanpassen aan de gemeentelijke normen en waarden
  • Collegiaal - In staat tot een open, oprechte en transparante omgang
  • Kan onderhandelen in complexe situaties en kent de rol van de leerplichtambtenaar in deze casuistiek.

Organisatie en team

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen._ Dat is de missie waar wij voor gaan!

Het team van Leerplicht/Doorstroompunt is onderdeel van de afdeling Sociaal Domein. Binnen dit domein werken wij nauw samen met elkaar zodat wij de beste ondersteuning kunnen bieden aan de inwoners van onze gemeente. Ons team bestaat momenteel uit een aantal leerplichtambtenaren, Doorstroomcoaches en administratief medewerkers.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 21 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen op woensdag 20 augusuts 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 09 (nieuwe structuur).

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag,

Voor de zzp'er

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur