Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 feb 2026Uren per week:
36Publicatiedatum:
7 jun 2025Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
Zoetermeer is een jonge stad met een indrukwekkende groeigeschiedenis. In zes decennia is het uitgegroeid van een hecht dorp tot een moderne, groene en levendige stad met ruim 130.000 inwoners. Gelegen in de dynamische Zuidvleugel van de Randstad, biedt Zoetermeer het beste van twee werelden: de stedelijke voorzieningen van een regiostad én de ruimte en rust van het buitenleven. Zoetermeer vervult een belangrijke rol binnen het bredere stedelijke netwerk. De komende jaren zetten we in op een volgende ontwikkelfase: een organische doorgroei naar een volwassen, veerkrachtige en sociaal sterke stad. Daarbij staan kwaliteit, leefbaarheid, duurzaamheid en economische kracht centraal. Om deze ambities gezamenlijk waar te maken, zoeken wij een interim directeur Fysiek Domein met visie, een verbinder met strategisch leiderschap en het vermogen om beweging te creëren in complexe opgaven.
Over de gemeente Zoetermeer
Meer dan ooit vraagt de samenleving om een integrale en gezamenlijke aanpak van publieke opgaven. Complexe maatschappelijke uitdagingen zijn alleen duurzaam op te lossen als we deze benaderen vanuit samenwerking. Niet alleen met inwoners en maatschappelijke partners, maar ook in het gezamenlijk bepalen van richting en inhoud. Werken voor Zoetermeer biedt een uitdaging voor zowel het bestuur als de ambtelijke organisatie, die intensief betrokken is bij de brede en ambitieuze bestuurlijke agenda. Deze zijn vastgelegd in de Visie Zoetermeer 2040, waarin de stad – en haar bewoners – centraal staan. Onze opgaven vereisen een hoge mate van flexibiliteit en een vernieuwende manier van werken binnen de gemeentelijke organisatie. Het is essentieel om van buiten naar binnen te denken en meer interactie te creëren, waarbij we ruimte laten voor de stad zelf.
Missie
Als organisatie willen we niet alleen voor, maar ook mét de stad het verschil maken, zowel vandaag als in de toekomst. Onze missie is daarom: “Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen".
We werken vanuit ons hart
We zetten ons met hart en ziel in voor de stad Zoetermeer en haar inwoners. Dit doen we vanuit vertrouwen in mens en samenleving. We geloven in een positief mensbeeld. We passen regels en wetten toe zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen. We blijven geen omstander, maar helpen als dat nodig is.
We bouwen samen
We brengen mensen bij elkaar om maatschappelijke doelen te bereiken. We werken samen met inwoners, partners en bedrijven en richten ons op het versterken van de stad Zoetermeer. Onze medewerkers die de plannen uitvoeren, staan hier het dichtst bij en krijgen steun en vertrouwen zodat zij hun werk goed kunnen doen.
We kijken naar de toekomst
We gaan de uitdagingen aan van vandaag én morgen. We volgen de ontwikkeling van de stad en de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. We leren en worden elke dag beter.
De organisatie
De organisatie is volop in ontwikkeling: met als doel een resultaatgerichte, adaptieve en lerende organisatie te zijn. We willen daarbij een goede afspiegeling van de samenleving zijn en ruimte geven aan diversiteit en verschillende perspectieven. Alleen zo kunnen we het verschil maken. Onze medewerkers spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van de stad als de organisatie. Zoetermeer is een organisatie die ruimte geeft aan werken vanuit hart voor de stad, die samenbouwt aan maatschappelijke vraagstukken met inwoners en partners, vanuit nabijheid en vanuit mogelijkheden en kansen. Een organisatie die de eigen kracht van zowel medewerkers als inwoners versterkt door duidelijke richting te geven. Met een prettige werksfeer, waarin we open met elkaar in gesprek zijn, samenwerken en met elkaar leren- en ontwikkelen.
De organisatie bestaat uit circa 1300 medewerkers die werken (sinds het najaar van 2024) in drie domeinen: het Fysiek Domein, het Sociaal Domein en het Domein In- en Externe Dienstverlening. Het Fysiek Domein omvat de afdelingen Stedelijke Ontwikkeling, Vastgoed, Stadbeheer/Afvalinzameling en Veiligheid, Vergunningen en Handhaving, met zo’n 500 medewerkers die zich dagelijks inzetten voor de stad.
Omschrijving van de opdracht
Aanleiding
Vanwege de tijdelijke afwezigheid van de directeur Fysiek Domein is de gemeente Zoetermeer opzoek naar een interim directeur Fysiek Domein voor de duur van zeven maanden. De interim directeur Fysiek Domein speelt een cruciale rol in de positionering en vertegenwoordiging van Zoetermeer bij belangrijke overleggen en onderhandelingen op zowel regionaal als landelijk niveau. Zoetermeer bevindt zich midden in een reeks grote, strategische opgaven op het gebied van stedelijke ontwikkeling, gebiedsontwikkeling en woningbouw.
De domeininrichting is een reactie op de breed gedeelde wens om het sturend vermogen van de organisatie te versterken en de bestuurlijke samenwerking binnen de ambtelijke organisatie meer strategisch vorm te geven. Deze aanpassing vergroot niet alleen de zichtbaarheid van de organisatie in de stad en de regio, maar biedt ook ruimte om tijd vrij te maken voor strategische sturing op grote, afdeling overstijgende opgaven. Denk hierbij aan de woningbouw- en mobiliteitsopgave, de druk op het Sociale Domein, AI, data-gedreven werken, digitaal leiderschap, de krapper wordende arbeidsmarkt en de afnemende gemeentelijke financiën. Het succes van deze transitie vraagt om capaciteit op directieniveau, zodat we de rol van ambtelijk opdrachtgever goed kunnen invullen.
Voor een directeur betekent dit een unieke kans om daadwerkelijk impact te maken op de wijze waarop de gemeente Zoetermeer zich in de toekomst positioneert, organiseert en professionaliseert. Jij stimuleert eigenaarschap en verantwoordelijkheid, en zorgt ervoor dat de organisatie wendbaar en weerbaar blijft, zelfs in tijden van grote uitdagingen. Je weet als geen ander dat we deze opgaven alleen samen kunnen aanpakken. Daarom zet jij in op samenwerking, met onze regionale partners, de provincie en het Rijk. Bovendien vind jij het essentieel om samen te werken met plezier, ben jij een voorbeeld in deze samenwerking en trots op de resultaten die wij met elkaar behalen.
Doelstelling
Zoetermeer staat aan de vooravond van een transformatie naar een stad die in balans is, met een sterke focus op duurzaamheid, leefbaarheid en economische vitaliteit. De Visie Zoetermeer 2040 en de bijbehorende ruimtelijke strategie schetsen een toekomst waarin de stad haar groene karakter versterkt, de woningvoorraad uitbreidt binnen de bestaande stadsgrenzen en inzet op een natuur inclusieve en klimaatbestendige leefomgeving. De opgave voor de interim directeur Fysiek Domein is om deze ambities te vertalen naar concrete projecten en beleid, waarbij de nadruk ligt op het realiseren van 10.000 nieuwe woningen, het verbeteren van de openbare ruimte en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Dit vereist een integrale aanpak waarbij samenwerking met de regiopartners, Provincie, Rijk, inwoners, marktpartijen en andere stakeholders centraal staat, om zo een stad te creëren die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.
Je bent in het collectief van de directie eindverantwoordelijk voor het functioneren van de ambtelijke organisatie. De directie handelt vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid en heeft een soepele uitvoering van het coalitieakkoord ‘Samen doen wat nodig is’ tot doel. Samen met je collega-directeur (voor het Sociaal Domein en het Domein In- en Externe Dienstverlening) en de gemeentesecretaris/algemeen directeur bevorder je als directieteam (DT) een klimaat dat integraal denken en werken stimuleert. De ingezette organisatieontwikkeling vormt een collectieve verantwoordelijkheid van het directieteam, je werkt nauw samen met onze interim gemeentesecretaris aan de ontwikkelopgave. Je helpt het management om de ontwikkelopgave ook in de eigen afdeling en teams verder vorm te geven. Je wordt gezien als de schakel tussen bestuur en ambtelijke organisatie en verbinder bij uitstek in het bestuurlijk-ambtelijk samenspel.
Je bent mede eindverantwoordelijk voor de koers van de organisatie. Vanuit deze rol zorg je samen met het managementteam (MT) waarin alle afdelingshoofden uit de organisatie samenkomen voor de doorontwikkeling van de afgesproken toekomstbestendige richting. Van jou verwachten we dat jij ons begeleidt in de verdere professionalisering daarvan. Het verder vormgeven van een sterke organisatie die ook in de toekomst het kwalitatief hoge niveau heeft, is daarbij een belangrijk punt van aandacht voor je. Dit doe je in eerste instantie in nauwe samenwerking met de afdelingshoofden uit het Fysiek Domein.
Je levert als interim directeur, vanuit een strategisch kader en wettelijke context, advies en ondersteuning aan het College van Burgemeester en Wethouders. Daarin durf je onafhankelijk te adviseren, mee te denken en handel je koersvast bij tegenstrijdige belangen. Je bent overtuigend, alert op rolvastheid, posities en verantwoordelijkheden binnen het bestuur en de organisatie en intervenieert indien nodig. Daarnaast vertegenwoordig je de gemeente Zoetermeer op directeursniveau in de regio en naar Provincie en Rijk. En bij afwezigheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur treed je treed je op als loco-gemeentesecretaris.
Resultaat
Als Interim Directeur Fysiek Domein vertaal je samen met directie en MT de Visie Zoetermeer 2040 naar concreet beleid en projecten. Je richt je op duurzame groei, met als speerpunten 10.000 nieuwe woningen, een aantrekkelijke openbare ruimte en toekomstgerichte mobiliteit. Dit vereist een integrale aanpak waarbij samenwerking met inwoners, marktpartijen en andere stakeholders centraal staat, om zo een stad te creëren die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst. Bijzondere aandacht gaat uit naar het ontwikkelen van een adequaat geleid Fysiek Domein, in de context van de in te zetten organisatieontwikkeling.
De uitdaging ligt daarnaast in het beiden van balans op de volgende aspecten:
Leiden én anderen laten schitteren
Je bent een vertrouwenwekkend en communicatieve leider met een open vizier die binnen kaders volop ruimte geeft aan professionals en hun talenten herkent en benut. Waar nodig, zelf ook op de voorgrond. Recht door zee en je spreekt klare taal wanneer de situatie daarom vraagt en stuurt bij wanneer besluitvorming achterwege blijft. Je kunt zowel geven als ontvangen: je geeft jouw inbreng, maar waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat en samen successen vieren staat bij jou voorop.
Externe én interne oriëntatie
Je bent je in hoge mate bewust van invloeden van buiten de organisatie op het gebied van het Fysiek Domein. Daarnaast formuleer je afspraken en opdrachten zo dat die realiseerbaar zijn voor de organisatie en bijdragen aan het realiseren van de doelen. Je hebt het vermogen om een relevant netwerk op te bouwen en goed te onderhouden waarbij je, zowel intern als extern, zichtbaar bent.
Authentiek én aanpassend vermogen
Je bent authentiek, transparant en je staat open voor feedback (en geeft die ook!). Je hebt lef, durft nieuwe wegen in te slaan en weet daarbij de juiste mensen te betrekken. Daarnaast een goed gevoel voor tempo en timing: wanneer schakelen, vertragen of juist versnellen.
Individu én algemeen belang
Je hebt een goed ontwikkeld instinct voor het behouden van de balans tussen behoeften en belangen van de organisatie, bestuurders, collega’s, inwoners en partners.
Analytisch vermogen én empathie
Strategisch sterk: je bent in drie stappen bij de kern van een vraagstuk: houdt overzicht, prioriteert en brengt informatie snel en goed over. Je hebt de onderstromen vlot in het vizier en maakt deze bespreekbaar met een directheid die past bij de gemeente Zoetermeer. Waar nodig treed je op als hitteschild voor jouw teams.
Daadkracht én terughoudendheid
Een directeur Fysiek Domein is een stevige leider en verbinder in én voor de organisatie. Je hebt oog en aandacht voor maatschappelijke behoeften en veranderingen en signaleert wat jouw afdelingen en teams kan versterken en verder brengen. Je bent een daadkrachtige schakel tussen bestuur en organisatie en je zet jouw daadkracht in om de organisatie mee te nemen in een professioneel leerklimaat. Tegelijkertijd breng je rust en nabijheid en ben je sensitief wanneer belangen, verhoudingen en risico’s daarom vragen.
Vereisten / knock-out criteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als (interim) directeur binnen het Fysiek Domein bij een 100.000+ gemeente.
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Minimaal 3 jaar ervaring als (interim) directeur bij een 100.000+ gemeente (50 punten);
Minimaal 5 jaar ervaring als strategisch leidinggevende binnen het Fysiek Domein met samenwerkingen met regionale partners, de provincie en het Rijk. Licht dit punt duidelijk toe middels een aparte alinea in het cv (20 punten);
Aantoonbare bewezen werkervaring met Stedelijke Ontwikkelingsvraagstukken, bij voorkeur in een New-town gemeente. Kandidaten dienen dit duidelijk te onderbouwen/ inzichtelijk maken in het cv (10 punten);
Aantoonbare werkervaring als (loco)gemeentesecretaris binnen een gemeentelijke organisatie (10 punten);
Een afgeronde WO-bachelor opleiding (10pt).
Competenties
Resultaatgericht
Aantoonbare ervaring met het vertalen van visie en ambities naar concreet beleid en uitvoerbare plannen binnen het fysieke domein;
Ervaring met sturing op programma's en projecten binnen een politiek-bestuurlijke context, met oog voor budgetten, planning, integraliteit en risicobeheersing.
Organisatieontwikkeling en verandermanagement
Ervaring met organisatieontwikkeling in de publieke sector;
In staat om leiderschap te tonen in veranderingsprocessen: eigenaarschap, vakmanschap en resultaatgericht werken versterken in het management;
Aantoonbare ervaring met het verbeteren van management- en besturingsprocessen in een veranderende organisatiecontext.
Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en netwerkvaardigheid
Beschikt over uitstekend ontwikkelde politieke antenne; weet wanneer te verbinden, bij te sturen of belangen te wegen;
In staat om de gemeente Zoetermeer representatief te vertegenwoordigen in regionale samenwerkingen, overleggen met marktpartijen en bij provincie en Rijk;
Bekendheid met de bestuurlijke netwerken in Zuid-Holland is een pré.
Inclusief en verbindend leiderschap
Toont natuurlijk leiderschap met ruimte voor verschillende perspectieven, autonomie, samenwerking en professionele ontwikkeling binnen de organisatie;
Heeft aantoonbare ervaring met het stimuleren van teamontwikkeling en samenwerking in een diverse, multidisciplinaire werkomgeving;
Is zichtbaar, toegankelijk en weet met empathie én duidelijkheid richting te geven, ook bij tegengestelde belangen.
Analytisch vermogen en besluitvaardigheid
Beschikt over sterke analytische vaardigheden: kan hoofd- en bijzaken snel onderscheiden en complexe vraagstukken doorgronden;
Neemt onderbouwde besluiten, stuurt op prioriteiten en weet met rust, daadkracht en timing het juiste tempo in processen aan te brengen;
Is zowel doortastend als diplomatiek in het oplossen van knelpunten of het aansturen van bijsturing.
Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 17 (nieuwe structuur).
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 26 juni 2025 tussen 09:00 uur en 10:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 24 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Voor de ZZP'er
Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste;
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.
Conform de aangepaste afspraken rondom payrolling voor gemeenten, is het niet mogelijk op te reageren via een payroll constructie.