Financial controller - VVH en SO

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

17 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Financial Controller van de afdeling Vergunningen, veiligheid en handhaving en de afdeling Stedelijke ontwikkeling ben jij de bewaker van de financiën en financiële processen binnen een dynamische en complexe omgeving. Je informeert budgethouders (teammanagers en afdelingshoofd) volledig en juist over ontwikkelingen op budgetten via periodieke gesprekken en managementrapportages. Daarbij werk je nauw samen met de andere financial controllers en business controllers. Je bent medeverantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de Planning & Control-cyclus, waaronder de jaarrekening inclusief de SISA en de detailbegroting. Je ondersteunt de vakafdelingen met heldere analyses zoals op de legesstromen en adviseert over de kostendekkendheid en tariefstelling. Je vertaalt formatieplannen naar financiële consequenties. Je signaleert risico's en bewaakt deze zoals in de samenwerking met verbonden partijen. En je adviseert bij aanbestedingen, stedelijke vernieuwing en de energietransitie. Daarnaast draag je actief bij aan de vernieuwing van werkprocessen binnen het team Advies, met oog voor automatisering, standaardisatie en duurzame verbetering van de dienstverlening.

Dat zijn dus de volgende werkzaamheden conform functieomschrijving:

  1. Het aanleveren van bijdragen aan en actualiseren van de P&C documenten. Denk hierbij aan de jaarrekening, de detailbegroting en het (mede) opstellen van specificaties;
  2. Toetst de financiële kaders en instrumenten op effectiviteit en naleving;
  3. Je stemt met de business controllers af dat de juiste en volledige gegevens in de P&C stukken worden opgenomen;
  4. Het opstellen van de financiële onderbouwing van kredietvoorstellen;
  5. Risicomanagement, bewaken, signaleren en beoordelen van financiële en operationele risico's;
  6. Op basisniveau: fiscale vraagstukken, waarbij als verdieping nodig is de fiscalist wordt geconsulteerd.
  7. Voorstellen doen tot aanpassingen in rekeningschema;
  8. Het financieel vertalen van formatieplannen en het maken tussentijdse analyse op uitputting budget (inclusief inhuurkosten) en confrontatie met de uren;
  9. Ondersteunen van de vakafdelingen bij de periodieke gesprekken met teammanagers;
  10. Diverse financiële onderwerpen, zoals verwerken van subsidies, bijdragen of vergoedingen aan verbonden partijen,
  11. Sparringpartner en klankbord voor de vakafdeling;
  12. Maken van bedrijfseconomische analyses;
  13. Voert zelfstandig onderzoek uit naar relevante ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied en de portefeuille, signaleert trends en vertaalt deze naar adviezen;
  14. Adviseren daarbij over te verwachten ontwikkelingen/prognoses op basis van monitoring budgetten en indicatoren;
  15. Advies geven bij verzoeken tot mutaties in formatie;
  16. Adviseren bij de voorbereiding en toetsing van aanbestedingen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding in bedrijfseconomische richting;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring als financial controller of business controller;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het BBV (Besluit, begroting en verantwoording), benoem duidelijk waar dit is opgedaan;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financial of business controller bij een gemeente (20 punten);
    • minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten);
    • 3 tot 5 jaar aantoonbare werkervaring (10 punten);
    • 5 tot 6 jaar aantoonbare werkervaring (15 punten);
    • meer dan 6 jaar aantoonbare werkervaring (20 punten);
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financial controller EN business controller bij een gemeente (30 punten);
    • minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten);
    • 3 tot 5 jaar aantoonbare werkervaring (10 punten);
    • 5 tot 6 jaar aantoonbare werkervaring (20 punten);
    • meer dan 6 jaar aantoonbare werkervaring (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Key2finance benoem duidelijk waar dit is opgedaan (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Cognos benoem duidelijk waar dit is opgedaan ( (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in politiek-bestuurlijk adviseren (maak dit duidelijk door middel van 2 casus omschrijvingen hoe kandidaat dit heeft uitgevoerd en met welk resultaat) (20 punten).

Competenties

  • Je bent analytisch sterk en je analyses monden uit in een helder advies;
  • Je werkt graag samen, bent aanspreekbaar en durft anderen ook aan te spreken;
  • Je hebt de drive om in een maatschappelijke organisatie aan de slag te gaan;
  • Je hebt lef, weet anderen te inspireren en draagvlak te creëren;
  • Je draagt bij aan groei van het team en helpt de medior en junior financial controllers;
  • Je draagt bij aan groei van het team en weet anderen te inspireren en te coachen;

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!

Afdeling

De afdeling Financiën & Control bestaat uit drie teams: Administratie, Expertise en Advies, samen zo'n 90 collega's. Jij komt terecht in het team Advies, een hecht team van 29 medewerkers dat bekendstaat om de collegiale sfeer en het gezamenlijke verantwoordelijkheidsgevoel. We staan voor elkaar klaar, werken met plezier samen en dagen elkaar uit om steeds beter te worden.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen

De administratieve broker beoordeelt de CV's op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd

De administratieve broker beoordeelt de CV's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CV's van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 29 oktober 2025 van 09:00 uur tot 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 28 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Schaal

Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 10a (nieuwe structuur).

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag

Overige informatie

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur