Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Consultant Microsoft 365 Ondersteuning

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

21 nov 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Onze wereld wordt steeds digitaler....dus ontwikkelen wij mee! We maken steeds meer gebruik van Microsoft 365 en we willen zo veel als mogelijk uit applicaties als Teams, Sharepoint, halen wat erin zit en het goed toepassen. Ook zijn we gestart met het onderzoeken hoe en of we RPA, Powerapps, agents en copilot kunnen gaan gebruiken. We verwachten van jou dat je goed op de hoogte bent van de mogelijkheden van bovenstaande toepassingen en je een kei bent in het functioneel inrichten hiervan. Daarnaast vind je het leuk om gebruikersvragen hierover te beantwoorden en kan je de interne afdeling adviseren over het gebruik.Je volgt de nieuwste ontwikkelingen van Microsoft 365 op de voet en kan adviseren over de bruikbaarheid. Niet alle ontwikkelingen zijn direct toepasbaar en soms wat ingewikkeld voor onze collegas, dus jij helpt bij het praktisch toepassen in het dagelijks werk en het simpel houden. Je werkt nauw samen met functioneel en technisch beheer en de andere MS365 specialist die zich vooral bezig houdt met het begeleiden van de organisatie naar meer digitaal samen werken.

Taakomschrijving

Als specialist ben je expert op de mogelijkheden van de Microsoft 365-suite en de onderliggende inrichting en techniek.Dit ga je doen:

  • Je identificeert en lost functionele-, rechten- , synchronisatie- en gebruikersproblemen op binnen Microsoft 365;
  • Je beheert gebruikersrechten en toegangscontrole tot gegevens en applicaties binnen Microsoft 365 of ondersteunt site eigenaren van Teams bij het uitvoeren van deze taak;
  • Je pakt gebruikersmeldingen in Topdesk op;
  • Je richt het 365 platform functioneel verder in en geeft pro-actief advies over verdere optimalisatiemogelijkheden;
  • Je voert wijzigingen door binnen de Microsoft 365 omgeving, zoals Teams-instellingen, gasttoegang, standaardrechten of beheer van Microsoft 365 groepen;
  • Je bouwt templates in teams/sharepoint;
  • Je hebt gedegen kennis van het Microsoft PowerPlatfom en kan ook op aanvraag een powerapp of agent bouwen;
  • Je documenteert processen en procedures voor het functioneel beheer;
  • Je deelt je kennis en ervaring actief met de collegas functioneel beheer en MS365 specialist;
  • Je onderhoudt contact en voert regie op de externe partij die technische oplossingen bedenkt.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.);
  • Uurtarief maximaal 100,- inclusief reiskosten en fee Flextender / exclusief BTW;
  • Minimaal in het bezit van Microsoft 365 Fundamentals certificering;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als MS365 consultant, benoem duidelijk waar dit is opgedaan.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als MS365 consultant;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het functioneel inrichten van MS365, benoem duidelijk waar dit is opgedaan;
  • Minimaal 1 aanvullende Microsoft 365 certificering zoals Teams Administrator Associate (MS-700), Enterprise Administrator Expert (MS-102) of Power Platform Fundamentals (PL-900);
  • Aantoonbare werkervaring met het identificeren en oplossen van functionele- en gebruikersproblemen binnen Microsoft 36, benoem een voorbeeld en waar dit is opgedaan;
  • Aantoonbare werkervaring met Active Directory en Azure AD, benoem waar dit is opgedaan;
  • Aantoonbare werkervaring met kennisborging voor beheer en eindgebruiker, benoem hiervan een voorbeeld in het cv.

Competenties

  • Leergierig, je wilt op de hoogte blijven van de laatste MS365 ontwikkelingen;
  • Doener, je levert graag een actieve bijdrage aan realiseren van een goede MS365 omgeving;
  • Samenwerken, je werkt graag samen met anderen aan een oplossing;
  • Open persoonlijkheid, je bent benaderbaar en behulpzaam.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

Binnen De gemeente Zoetermeer is de afdeling informatie en Automatisering (I&A) verantwoordelijk voor de IV/IT ondersteuning en advies voor de rest van de organisatie.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 10 december 2025 tussen 13:00 uur en 15:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Schaal

Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 09 (nieuwe structuur).

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.

Overige informatie

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr