Beleidsadviseur Afval en Grondstoffen

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 4 dagen
Geen maximum 18 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

18

Publicatiedatum:

7 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als beleidsadviseur werk je aan het ontwikkelen van beleid voor de korte en lange(re) termijn specifiek voor afval en grondstoffen. Je houd je bezig met uiteenlopende themas op afvalgebied. Ons afvalbeleid staat in de steigers en wacht op besluitvorming. En dan begint het werk pas.

Werkzaamheden/Verantwoordelijkheden:

  • Zorgen voor een meerjarig communicatie- en educatieprogramma afval. Dit doe je samen met de communicatiecollegas;
  • Begeleiden van het bestuurlijk besluitvormingsproces van het nieuwe afvalbeleid;
  • Het verwerken van nieuwe wet-/regelgeving in het nieuwe afvalbeleid;
  • Het maken van een uitvoeringsprogramma;
  • Zorgdragen voor de uitwerking zoals optimalisatie van de afval inzamelstructuur;
  • Maken van adviezen: je adviseert de portefeuillehouder en zorgt voor afhandeling van moties, toezegging en bestuurlijke verantwoording.

Resultaten:

  • Een meerjarig communicatie- en educatieprogramma afval.
  • Begeleiding van het bestuurlijk besluitvormingsproces van het nieuwe afvalbeleid.
  • Verwerking van nieuwe wet-/regelgeving in het nieuwe afvalbeleid.
  • Een uitvoeringsprogramma.
  • Uitwerking zoals optimalisatie van de afval inzamelstructuur.
  • Adviezen aan de portefeuillehouder en afhandeling van moties, toezegging en bestuurlijke verantwoording.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur afval en grondstoffen binnen een gemeentelijke organisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur afval binnen een gemeente of gemeentelijke regeling;
  • Aantoonbare werkervaring met datagedreven werken;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een communicatie- en educatieprogramma afval.

Competenties

  • Politieke voelhorens;
  • Sterk in communicatie (in het Nederlands);
  • Goede schrijfvaardigheden / bestuurlijke stukken;
  • Planmatig en houdt van deadlines.

Organisatie en team

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Je thuisbasis is het team Strategie, beleid en programmeren binnen de afdeling Stadsbeheer. Het team vormt de verbinding tussen de bestuurlijke ambities en opgaven en de uitvoering van beheer. Met 30 enthousiaste en gedreven professionals, waaronder (beleids)adviseurs die de lijnen uitzetten en medewerkers die werken voor de eigen afdeling en ook voor de afdeling daarbuiten. We werken steeds meer datagedreven en doen dat vanuit een integrale benadering. De beleidsadviseur afval en grondstoffen werkt voor de afdeling Afvalinzameling en zit ook het grootste deel van de tijd op locatie Argonstraat in Zoetermeer.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 16 juli 2025 tussen 11:00 en 13:00 uur of vrijdag 18 juli 2025 tussen 11:00 uur en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 15 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
  • CV-eisen
    Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

  • Werkdagen
    De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: in overleg.

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur