Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Aanjager/Coordinator New Town-opgave

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

28 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Zoetermeer is samen met verschillende andere New Town-gemeenten gebouwd in de jaren 60 en 70 vanuit de behoefte aan ruimte en groei. Nu staat de stad opnieuw voor een uitdaging. Omdat we als New Town in korte tijd zijn gebouwd, zijn veel gebouwen en voorzieningen tegelijk toe aan vervanging. Maar ook de sociale stad vraagt om nieuwe investeringen: in sterke gemeenschappen, in kansen voor jongeren en in bestaanszekerheid. Doordat een New Town anders functioneert dan organisch gegroeide steden, vraagt dat om maatwerk. De gemeente zet hierop in via de visie Zoetermeer2040, maar de uitdagingen overstijgen de lokale mogelijkheden en vragen om een gezamenlijke aanpak met partners, Rijk en regio.

In de afgelopen periode is hiervoor samenwerking gezocht bij onze medeoverheden en andere organisaties. Dit heeft geleid tot verschillende trajecten die verder uitgebouwd en benut moeten worden. Zo heeft Zoetermeer samen met Capelle aan den IJssel en Nissewaard de Regio Deal Zuid-Hollandse groeikernen toegekend gekregen voor het inrichten van een living lab met vernieuwende projecten en een leertraject. Samen met 6 andere New Towns voert Zoetermeer Ex Ante Impactanalyses uit. Deze analyse geeft inzicht in de effecten en baten van een pakket met mogelijke maatregelen. Dit vormt een bespreekstuk bij het gesprek met andere partijen over een gezamenlijke inzet voor de New Towns.

Als Aanjager New Town-opgave geef jij vaart, richting en samenhang bij deze beweging. Je herkent de onderliggende mechanismen, betrekt de lijnafdelingen en coordineert inhoudelijke input voor de verschillende trajecten. Zo zorg je ervoor dat kansen worden benut. Door je ervaring heb je gevoel voor de bestuurlijke en maatschappelijke verhoudingen bij de samenwerking en weet verschillende belangen te verenigen tot een gezamenlijke inzet. Je werkt voor de inhoudelijke afstemming van deze opgaven nauw samen met de adviseur Public Affairs, die de lobby en het gesprek met het Rijk voert, en met de concernstrateeg die de uitvoering van de visie Zoetermeer2040 bewaakt.

Werkzaamheden

  • Trekker van de Kerngroep New Town-opgave (o.a. aanspreekpunt voor de intergemeentelijk projectleider Regio Deal en de coordinatie van de Zoetermeerse onderdelen van de Regio Deal);
  • Aanjager contacten met de provincie Zuid-Holland, de MRDH en andere regionale partners over de gezamenlijke inzet voor de New Town-opgave;
  • Trekker vervolgtraject maatregelenpakket en de Ex Ante Impactanalyse, inclusief het inhoudelijk voorbereiden en voeden van gesprekken met het Rijk en andere partners;
  • Inbedden van de New Town-opgave in de ambtelijke organisatie van Zoetermeer. Zowel door proactief te agenderen als door op te halen.

Eisen

Vereisten / knock-out criteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als adviseur in een bestuurlijke omgeving.

Wensen en competenties

Wensen (Gunningscriteria)

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met de landelijke New Town-opgave, duidelijk naar voren laten komen in het CV;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen vijf jaar als procesmanager/coordinator van bestuurlijk complexe dossiers;
  • Kennis van interbestuurlijke verhoudingen en aantoonbare werkervaring met het opzetten van samenwerking en strategische agenda's met medeoverheden en andere partners. Benoem hiervan minimaal 1 referentieproject op een aparte pagina van het cv;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen vijf jaar als strategisch adviseur binnen een gemeente met het vertalen van strategische visie naar passende en concrete acties. Licht dit duidelijk toe in het cv;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, communicatiewetenschappen of politieke wetenschappen/politicologie;
  • Beschikbaar per 5 januari 2026 voor 24 uur per week.

Competenties

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Goede schriftelijke en communicatie vaardigheden;
  • Samenwerkingsgericht, verbindend;
  • Strategisch;
  • Helicopter view.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

De functie is gepositioneerd binnen het team Bestuursondersteuning, dat als ambitie heeft bij te dragen aan een stabiel en optimaal functionerend gemeentebestuur. Het team, onder leiding van een teammanager, bestaat uit een aantal clusters, waaronder bestuursadvies, strategie en public affairs. Zij werken allen op de as tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.

Gespreksinformatie

Beoordeling

  1. Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
    Flextender beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
  2. Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
    Flextender beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Flextender. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
  3. Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
  4. Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 11 december 2025 tussen 09:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 10 december 2025 bericht.

De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging: Niets over bekend.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Werkdagen

De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Overige informatie

Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 2 december 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden uiterlijk op donderdag 4 december 2025 gepubliceerd op onze website.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr