Raadsadviseur

Karel de Grotestraat 30, 3962 CL Wijk bij Duurstede, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 28-32 Utrecht

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

24 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor versterking van de griffie, zoeken we een tijdelijke raadsadviseur.

De gemeente Wijk bij Duurstede betekent werken in een dynamische gemeente, sámen met de kracht van inwoners en ondernemers. De raadsadviseur is de aanspreekpunt voor de thema-avonden en de voorbesprekingen.

De volgende kerntaken voor de raadsadviseur zijn:

  • Werkt aan de voorbereiding, begeleiding en afhandeling van de thema avonden en de avonden van de voorbesprekingen en raadsvergaderingen.

  • Je draagt zorg voor hoogwaardige advisering en dienstverlening. Je adviseert onder meer over raadsinstrumenten, zoals moties, amendementen, raadsvoorstellen en initiatiefvoorstellen. Je denkt actief mee welk instrument passend is.

  • Je bent eerste adviseur van de Auditcommissie. Daarnaast denk je mee over stukken voor het presidium (de fractievoorzitters) waarin lijnen worden uitgezet voor het functioneren van de raad en zijn vergaderingen. Je initieert werkbijeenkomsten voor de raad met het oog op informatievoorziening, kennisontwikkeling en besluitvorming. Ook denk je mee met de raadsleden, collega's van de ambtelijke organisatie en de eigen teamleden.

  • Richting alle betrokken partijen, binnen en buiten het gemeentehuis, stel je je proactief en coöperatief op.

  • Je communiceert helder, kan luisteren en staat open voor feedback en argumenten. Je houdt voortdurend oog voor wat goed en belangrijk is voor de gemeente Wijk bij Duurstede.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Minimaal 3 aantal jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als raadsadviseur binnen een gemeente;

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor opleiding.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo niveau op het gebied van de werkzaamheden van een raadsadviseur (30 punten);

  • Aantoonbare kennis van de rollen, taken en verantwoordelijkheden van een gemeenteraad, benoem dit duidelijk in het cv met een aparte toelichting (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in het strategisch adviseren van de raad / gemeente / griffie team (35 punten);

  • Uiterlijk beschikbaar per 1 november 2025 voor minimaal 28 uur in de week (10 punten).

Competenties

  • Politieke en Bestuur sensitiviteit

  • Communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk)

  • Overtuigingskracht

  • Initiatiefrijk

  • Stressbestendig

  • Gezonde dosis humor

Organisatie en team

Dit is de gemeente Wijk bij Duurstede: Groot genoeg om klein te blijven 
Samen met Cothen en Langbroek vormt Wijk bij Duurstede met ongeveer 24.000 inwoners en 150 medewerkers een relatief kleine gemeente, waar het fijn is om te wonen en te werken. We zijn klein en dat zien we als voordeel. Want werken voor onze gemeente wil zeggen dat je niet alleen je hoofd gebruikt, maar ook je handen uit de mouwen steekt en met je voeten in de klei staat. Je weet mét en voor wie je werkt en je ziet het resultaat van je werk in de praktijk tot stand komen. Korte lijnen met inwoners, ondernemers en het bestuur maken je werk interessant. Daarbij zetten we een gezonde dosis pragmatiek in. Naast je vakkennis is er volop ruimte om je talenten in te zetten. Het is denken én doen geblazen hier in Wijk. Daarbij vinden we het belangrijk dat we elkaar goed kennen en het leuk hebben met elkaar.

Bij de gemeente Wijk bij Duurstede verwelkomen wij graag mensen met verschillende leeftijden, achtergronden, overtuigingen en voorkeuren. We vinden het belangrijk dat jouw talenten en kwaliteiten worden benut en dat je met vertrouwen en plezier je werk kan doen. Verhalen van collega’s over hoe het is om bij ons te werken vind je op www.werkenbijgemeentewijkbijduurstede.nl.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 9 oktober 2025, van 10.00 uur tot 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: in principe niet, kan eventueel in goed overleg naar gekeken worden.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • 'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Uitvoeringsvoorwaarde 
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Wijk bij Duurstede mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Wijk bij Duurstede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur