Teammanager Ruimtelijk Beleid en Ontwikkeling

Rading 1, 1231 KB Loosdrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen
130 32 - 36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

20 mei 2025

Organisatie
Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor ruim 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continue in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer en de korte lijnen. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Ons organisatiedoel is om binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.

Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!

Omschrijving van de opdracht
Vanaf 1 januari 2026 wordt de organisatie van Wijdemeren samengevoegd met de organisatie van de gemeente Hilversum. De bestuurlijke fusie volgt per 1 januari 2027 aanstaande. De komende maanden staan in het teken van het zoveel mogelijk waarborgen dat de opgaven van Wijdemeren worden uitgevoerd. Daarnaast vraagt deze fase dat je helpt zorgdragen voor een warme overdracht naar de gemeente Hilversum.

Voor jou als teammanager betekent dit:

  • Samen met de medewerkers draag je zorg voor advisering aan het college en de gemeenteraad. Daarbij stuur je op heldere en uitvoerbare werkafspraken. Onderwerpen waar je met het team op aanspreekbaar bent, zijn onder andere ruimtelijke procedures in het kader van de omgevingswet, recreatie en toerisme, duurzaamheid en natuurontwikkeling, economie, mobiliteit.

  • Binnen het team is een aantal, voor de gemeente, complexe gebiedsontwikkelingen belegd. Voor een aantal projecten ben je ambtelijk opdrachtgever. Voor twee projecten ligt het ambtelijk opdrachtgeverschap bij de afdelingsmanager. Samen met de afdelingsmanager stuur je op resultaat, zoek je de samenwerking met je collega-teammanagers voor de bemensing, voor de betrokken medewerkers ben je een sparringpartner.

  • Je begeleidt de medewerkers in het team op weg naar de ambtelijke fusie per 1 januari 2026. Met focus op hun persoonlijke ontwikkeling, draag je zorg voor een goede taakverdeling en houd je met het team aandacht voor heldere werkprocessen in een veranderende setting. Voor de collega’s van Hilversum ben je het aanspreekpunt voor een warme overdracht van de werkzaamheden.

  • Je speelt een sleutelrol bij het onderhouden van de verbinding tussen management en medewerkers. In dat kader neem je het team mee in de diverse (organisatie)ontwikkelingen, ben je budgetverantwoordelijk en eindverantwoordelijk voor het functioneren en de resultaten van het team.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau;

  2. Aantoonbare werkervaring als leidinggevende in een publieke organisatie, in het bijzonder gericht op sturing aan een team/afdeling in het ruimtelijk domein;

  3. Beschikbaar voor minimaal 32 uur per week, minimaal 3 dagen op kantoor, zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 16 juni 2025;

  4. Een maximaal uurtarief van €130,- exclusief BTW / inclusief reiskosten woon- werkverkeer en Fee;

Gunningscriteria (weging)

  1. Aantoonbare werkervaring als leidinggevende bij organisatieveranderingen met verschillende belangen (benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring bij een gemeente, waaronder het adviseren van portefeuillehouders (20 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring bij het coachen én begeleiden van medewerkers (20 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring op het gebied van gebiedsontwikkeling en ruimtelijke ordening (20 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring met beleid in het fysieke domein (10 punten).

Competenties
Van de teammanager wordt verwacht dat die meteen “in kan stappen” in de opgave van het team.

Daarbij brengt de kandidaat de volgende competenties mee:

  • Verantwoordelijkheid

  • Bestuurlijke sensitiviteit

  • Visie

  • Leidinggeven

  • Coachen

  • Resultaatgericht

  • Flexibel

  • Creativiteit

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg. Er is de verwachting dat de teammanager het merendeel van de werkdagen (minimaal 3) aanwezig is in Wijdemeren.

Planning
De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op 5 juni 2025, met een mogelijke uitloop op 10 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk 3 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de ZZP'er

  • De gemeente Wijdemeren vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Wijdemeren komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

  • Het aangeboden uurtarief is van toepassing op de gehele loopduur van de opdracht (inclusief verlengingen).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur