Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior Juridisch adviseur

Rading 1, 1231 KB Loosdrecht, Nederland

Sluit over 6 dagen
Onbekend 24 tot 32 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

15 okt 2025

Omschrijving

Opdracht

In deze opdracht werk je voornamelijk als 2e-lijnsadviseur voor de verschillende afdelingen en beantwoord je algemene juridische vragen c.q. (strategische) advisering. Je zult begrijpen dat de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht daarbij de absolute basis vormt. Tevens fungeer je als sparringpartner voor de juridisch adviseur en begeleid je deze collega waar nodig. Denk aan onderwerpen als subsidierecht, opstellen van regelgeving en aan onderwerpen als onderwijshuisvesting, verkeerswetgeving, nadeelcompensatie, gemeenschappelijke regelingen enz. Als gemeente hebben we ook graag expertise op gebied van privaatrecht in huis. Als je dat meebrengt is dat een plus. Zo niet: we zoeken iemand die op z'n minst onze huisadvocaat de juiste vragen kan stellen en waar nodig op die inhoud kan sparren. Van jou verwachten we dus ook een brede kijk op het juridische werkveld. Liever zie je de grote lijnen en adviseer je in die geest. Kortom: maak je makkelijk verbinding, weet jij snel verbanden te leggen en adviseer je in duidelijke taal? Dan weet je zeker dat je in deze opdracht op je plek zult zijn.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Rechten;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als juridisch adviseur in een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met de Algemene wet bestuursrecht en Gemeentewet;
  • Een maximum uurtarief van 110,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in Nederlands recht;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als senior juridisch adviseur binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven of herschrijven van regelgeving;
  • Bereid om iedere week twee dagen fysiek op het gemeentehuis van Wijdemeren te werken.

Competenties

  • Uitstekende adviesvaardigheden;
  • Teamplayer;
  • Communicatief sterk (zowel mondeling als schriftelijk);
  • Resultaatgericht;
  • In staat om verwachtingen, behoeften en wensen te vertalen naar de best passende oplossing.

Organisatie en team

Organisatie

Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor zo'n 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continu in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega's elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer en voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel. Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in de Gooi- en Vechtstreek, tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend! De belangrijkste taakgebieden van het cluster Juridische Zaken (JZ) zijn: 2e-lijns juridische advisering (afdelingen, directie en bestuur), het fungeren als secretariaat van de commissie bezwaarschriften, behandeling van Woo-verzoeken en klachten. Daarnaast is JZ nauw betrokken bij harmonisatie van regelgeving en andere juridische aangelegenheden in het kader van de ophanden zijnde fusie met de gemeente Hilversum.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen

beoordeelt de CV's op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de organisatie worden voorgelegd

beoordeelt de CV's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CV's van de kandidaten die door zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op maandag 27 oktober of woensdag 29 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 23 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands;
  • Minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: bij voorkeur inzetbaar en aanwezig op dinsdagen en donderdagen maar er kan veel in overleg.

Overige informatie

De gemeente Wijdemeren vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Wijdemeren komt werken. In de marktuitvraag wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten is. Het aangeboden uurtarief is van toepassing op de gehele loopduur van de opdracht (inclusief verlengingen).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 16 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 17 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 21 oktober 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur