Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Juridisch adviseur grondzaken (deta-vast)

Laan 19, 1741 EA Schagen, Nederland

Sluit over 11 dagen
111 20 Noord-Holland

Begindatum:

15 nov 2025

Einddatum:

15 nov 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

14 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wat ga je doen? De juridisch adviseur grondzaken is een onmisbare schakel in onze ruimtelijke opgaven. Je adviseert over complexe juridische vraagstukken op het snijvlak van grondbeleid, gebiedsontwikkeling en vastgoed. Je werk is afwisselend en raakt zowel beleid als uitvoering.

Werkzaamheden:
  • Je adviseert het college, collegas en projectteams over juridische aspecten van grondbeleid en gebiedsontwikkeling en indien nodig over vastgoedvraagstukken.
  • Je toetst ruimtelijke en vastgoedplannen aan relevante wet- en regelgeving, zoals de Omgevingswet, Wro, BW en aanbestedingsregels.
  • Je vestigt, waar nodig, de Wet Voorkeursrecht Gemeenten
  • Je stelt complexe overeenkomsten op, zoals anterieure overeenkomsten, samenwerkings- en gronduitgiftecontracten, en borgt de juridische kwaliteit.
  • Je begeleidt verwervings- en verkooptrajecten van gemeentelijke gronden en opstallen, inclusief het opstellen van huur-, koop-, erfpacht- en opstalovereenkomsten.
  • Je denkt juridisch mee in projecten en gebiedsontwikkelingen, signaleert risicos en kansen en draagt oplossingsrichtingen aan.
  • Je ondersteunt de (senior) adviseur grondzaken bij juridische vraagstukken en contractvorming.

Eisen

  • Een afgeronde hbo-opleiding Recht, bij voorkeur met specialisatie in privaatrecht, vastgoedrecht of omgevingsrecht. (Dit wordt door het CV aangetoond.)
  • Werkervaring met grondzaken, gebiedsontwikkeling of vastgoed, bij voorkeur binnen een (decentrale) overheid of vergelijkbare omgeving. (Dit wordt door het CV aangetoond.)
  • Kennis van de relevante wet- en regelgeving (Omgevingswet, BW, Wvg, Aanbestedingsrecht) of bereidheid snel deze kennis eigen te maken.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde wo-opleiding Recht, bij voorkeur met specialisatie in privaatrecht, vastgoedrecht of omgevingsrecht is een pre.

Competenties

  • Pro-actief
  • Communicatief sterk
  • Goede samenwerkingspartner

Organisatie en team

Bij indiensttreding Gemeente Schagen zijn de arbeidsvoorwaarden o.a:

  • Een vast dienstverband voor 20 uur per week
  • Afhankelijk van opleiding en werkervaring is je salaris maximaal 6343,= bruto per maand bij een 36-urige werkweek (schaal 11 jan.2026, CAO Gemeenten)
  • Een Individueel Keuze Budget (IKB) van in totaal 18,65% (inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering) die naar eigen keuze ingezet kan worden, bijv maandelijkse uitbetaling, of inzetten voor bijv extra verlof, aanschaf fiets, afbetalen studieschuld.
  • Pensioenopbouw bij ABP, waarvan de gemeente 70% betaald
  • Reiskostenvergoeding woon-werkverkeer en bij thuiswerken een thuiswerkvergoeding

De volledige CAO is te lezen via: Cao Gemeenten 2025-2027 - Cao Gemeenten

Gespreksinformatie

De interviews staan gepland in week 45.

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het interview wordt de kandidaat onder andere getoetst op de gewenste competenties en de mate van geschiktheid voor de uit te voeren werkzaamheden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde: Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht dient rekening te worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is). Geinteresseerde ZZP-ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.

Na maximaal 1 jaar kan gemeente Schagen de kandidaat kosteloos overnemen.

Referentie vereist

Weging:

  • Prijsdeel: 25 %
  • Opleiding Kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding Recht met specialisatie in privaatrecht, vastgoedrecht of omgevingsrecht: 15 %
  • Opleiding Kandidaat heeft een afgeronde WO-opleiding Recht met specialisatie in privaatrecht, vastgoedrecht of omgevingsrecht: 15 %
  • Werkervaring Kandidaat heeft relevante werkervaring met grondzaken, gebieds-ontwikkeling en/of vastgoed binnen een (decentrale) overheid: 10 %
  • Werkervaring Je hebt kennis van de relevante wet- en regelgeving (Omgevingswet, BW, Wvg, Aanbestedingsrecht) of bent bereid je hier snel in te verdiepen: 10 %
  • Interview: 25 %
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur