Uitvoeringsorganisatie Infrastructuur en Energie - Financieel expert businesscases warmtenetten

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 4 dagen
130 Noord-Holland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

31 okt 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

9 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als financieel expert businesscases warmtenetten maak je onderdeel uit van het team Warmte Bestaande Bouw van het uitvoeringsprogramma Energie voor de Stad. Daarin werken we aan verschillende projecten in verschillende fasen. In alle projecten spelen betaalbaarheid, een goed verdienmodel, subsidies, financiële risico's (volloop) en werk-met-werk maken een belangrijke rol. Samen met woningcorporaties en warmtebedrijven zoeken wij naar mogelijkheden om warmtenetten in de stad aan te leggen. Op korte termijn moet op creatieve manieren gekeken worden naar mogelijkheden om de businesscases van de warmtenetten positief te maken. Het gaat hierbij zowel om de berekening van de opbrengstenkant (subsidies) als de kostenkant.

Jij helpt met deze creatieve inzichten door voorstellen te berekenen, eventueel ingebrachte businesscases na te rekenen/te beoordelen en ondersteund of verzorgd de financial close van de businesscase. Ook vertaal je landelijk beleid en landelijke subsidies naar gemeentelijk, en praktisch niveau. Dit vereist enerzijds goed inzicht in de kostendragende elementen behorend bij een warmtenet op specifieke locaties, maar ook kennis van subsidies (welke zijn beschikbaar, wat zijn de voorwaarden voor aanvragen, wat is er nodig om vast te stellen, etc.).
Daarnaast wordt er van je gevraagd om de gemeente op managementniveau te adviseren over financiële oplossingen voor lopende en toekomstige projecten. Al deze businesscases moeten opgenomen worden in investeringsvoorstellen en verantwoord worden aan de beleidskant/Raad. Daarnaast moeten de businesscases via flaps uitgelegd kunnen worden aan bewoners.

Werkzaamheden:

  • Opschrijven, be- en/of narekenen van financiële businesscases van te plaatsen warmtenetten;

  • Maken van haalbaarheidsstudies en investeringsvoorstellen specifiek op het gebied van warmtenetten door financiële analyses te maken en deze goed te communiceren;

  • Begeleiden, ondersteunen bij en afronden van financial closes van business cases;

  • Analyseren en evalueren van verschillende financiële scenario’s;

  • Omrekenen: met creatieve oplossingen business cases op andere manieren aanvliegen;

  • Het opstellen van financiële scenario’s;

  • Inlezen in, en narekenen van subsidies. Eventueel ondersteunen bij opzetten van subsidies ten behoeve van bewoners;

  • Adviseren op het gebied van warmtenetten;

  • Maken van factsheets;

  • Schrijven van diverse (beleid) stukken;

  • Schrijven en verdedigen van investeringsvoorstellen.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo/wo-diploma in de volgende richtingen (vereist voor het uitvoeren van deze functie): Financiën/Economie/Techniek.

    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in het zelfstandig opzetten en/of narekenen van business cases, waaronder het doorrekenen van scenarios binnen de energietransitie en het brengen tot financial close.

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met het opstellen en verdedigen van investeringsvoorstellen.

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met het verstrekkingsproces (aanmaken, aanvragen, vaststellen, beschikken, etc.) van subsidies binnen de energietransitie.

  • De aangeboden kandidaat heeft een relevant netwerk en/of achterban op het gebied van duurzaamheid en/of energie voor specialistische vragen.

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring in een (semi-) ambtelijke organisatie.
    20p

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met bestuurs- en beleidmakers.
    10p

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met warmteprojecten, waaronder in ieder geval warmtenetten.
    40p

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met het coachen van mensen/overdragen van kennis op het gebied van businesscases opstellen/berekenen/controleren.
    10p

  • Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 130,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Relatiebeheer
    5p

  • Initiatief
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collegas zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collegas, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie en onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom! De Uitvoeringsorganisatie Infrastructuur en Energie werkt aan complexe, risicovolle opgaven, zoals de energietransitie en de bereikbaarheid van de regio Amsterdam. Wij hebben focus, zijn experts in maatwerk en zijn resultaatgericht. Daarbij zijn we altijd op zoek naar innovatieve, toekomstbestendige oplossingen. Kenmerkend voor ons is dat we open zijn over het proces en bereid zijn om van gebaande paden af te wijken. Bij de Uitvoeringsorganisatie Infrastructuur en Energie (UIE) werken 175 enthousiaste collegas. UIE is een ambitieuze en nog jonge organisatie: we bestaan sinds 1 januari 2022 en groeien snel! Je stapt op precies het juiste moment bij ons in. Want diverse complexe projecten zijn al gestart terwijl we als organisatie nog volop in ontwikkeling zijn. Jij krijgt de ruimte om je eigen functie vorm te geven en om samen met je collegas te bouwen aan een stabiele en prettige werkomgeving. Waarin iedereen zich gehoord voelt en de eigen talenten optimaal kan ontplooien. Een uitdagende baan? Absoluut! Daarom werken we je goed in en introduceren je in het in- en externe netwerk.

Het programma Warmte Bestaande Stad (WBS)
Het programma Warmte Bestaande Stad (WBS) is onderdeel van het uitvoeringsprogramma Energie voor de Stad (EvdS), dat de regie voert op de energietransitie. Binnen WBS werk je nauw samen met ongeveer 30 collegas. Maar we groeien snel, want er staan nu al zon 20 uitdagende warmteprojecten op de rol voor de komende jaren en we hebben de ambitie meer en meer projecten toe te voegen. Wat ons team kenmerkt? Onze gedrevenheid om oplossingen te zoeken, partijen te verbinden en stap voor stap aan te pakken. We werken met ongeveer 100 collegas binnen EvdS in meerdere programmas. Wat we gemeen hebben is ons enthousiasme en de drive om onze mooie stad te verbeteren! Als programmateam van de gemeente zijn wij een spil tussen woningcorporaties, warmteleveranciers, bewoners (VVEs) en landelijke politiek. Wij faciliteren afstemming tussen al deze verschillende partijen en ondersteunen hen met onze expertise en mogelijkheden, binnen elke potentiele projectfase: Van kans tot en met uitvoering. Projecten kunnen in scope varieren van het reserveren van een locatie voor een toekomstig warmteoverdrachtstation tot en met het renoveren van gebouwen en de realisatie van warmtenetten in de omgeving. Daarnaast werken wij nauw samen met andere aspecten die de energietransitie raken, zoals de elektriciteitsvoorziening en opwekking. Al deze aspecten komen terug in de functie zoals voorgelegd.

Gespreksinformatie

Planning interviews
Z.s.m. na sluiting

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Werklocatie: Entrada, 600, 1114AA, AMSTERDAM-DUIVENDRECHT

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur