Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 mei 2026Publicatiedatum:
30 sept 2025De gemeente Wassenaar zoekt tijdelijke versterking op het gebied van financiële advisering en coördinatie van de P&C-documenten. Er is behoefte aan een ervaren professional die concernbreed kan optreden als financieel sparringpartner voor management, bestuur en de overige financieel adviseurs.
Doel van de opdracht
De opdracht is gericht op het vervullen van de rol van accounthouder financiën voor het bestuur, m.n. de portefeuillehouder Financiën,, het coördineren, opleveren en inhoudelijk bijdragen aan Planning & Control-producten en het sparren met de overige financieel adviseurs. M.i.v. 2025 werkt de gemeente met een nieuw financieel systeem, iFinanciën van PINK. Op dit vlak moeten ook nog enkele doorontwikkelingen worden gerealiseerd. Affiniteit met systeemontwikkeling is daarom een pré.
Tijdige en kwalitatieve inbreng in- en coördineren en opleveren van - Planning & Control-producten (kadernota, begroting, voor- en najaarsnota, jaarrekening).
Financieel strategisch advies aan management, portefeuillehouder en bestuur.
Verzorgen en realiseren van de juiste rapportages tbv coördinatie en bewaking van budgetten.
Voorzitten van het financieel adviesoverleg.
Actualiseren en implementeren van financieel beleid.
Verbinding en afstemming met concern control, financieel adviseurs, strategisch adviseurs, beleidsadviseurs en administratie.
Doorontwikkeling van het P&C-gedeelte van het financieel systeem (m.n. P&C-documenten en rapportages).
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Minimaal een afgeronde hbo-opleiding;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als senior financieel adviseur bij een overheidsorganisatie;
Per november beschikbaar voor 24 uur per week.
Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als senior financieel adviseur bij een gemeente (25 punten);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met financiële beleidsadvisering en het opstellen van de P&C producten binnen een gemeente, benoem waar deze is opgedaan (20 punten);
Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met de gemeentelijke wet en regelgeving (BBV), benoem waar dit is opgedaan (15 punten);
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het financieel systeem iFinanciën van PINK. Benoem duidelijk in het cv waar dit is opgedaan (15 punten);
Uiterlijk 1 november 2025 beschikbaar voor 24 uur per week (15 punten);
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met optimalisatie of herinrichting van P&C-documentatie en rapportages binnen een gemeentelijk of vergelijkbaar financieel systeem, licht dit duidelijk toe in een aparte alinea van het cv (10 punten).
Flexibiliteit
Analytisch
Oplossingsgericht en besluitvaardig
Politieke en bestuurlijke sensitiviteit
De gemeente Wassenaar is een kleine, bijzondere gemeente in Zuid-Holland met ongeveer 27.000 inwoners. De gemeente heeft een diverse bevolking, een groene omgeving en een unieke werkcultuur gebaseerd op de kernwaarden respectvol, verantwoordelijk, samen en omgevingsgericht.
De gesprekken bij de gemeente Wassenaar zijn gepland op maandag 13 oktober 2025 van 14.00 uur tot 17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 9 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag, dinsdag en donderdag
Overige informatie
Wassenaar zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
Een harde vereiste is dat de opdrachtnemer niet meer dan twee opdrachten, waar deze huidige opdracht tevens onder valt, gedurende de inhuurperiode heeft lopen. Geacht wordt om de uren genoemd in de arbeidstijdenwet te handhaven.
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Wassenaar mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Wassenaar. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).