Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Voorschoten
Logo van Gemeente Voorschoten

Beleidsadviseur Wonen

Gemeente Voorschoten

Leidseweg 25, 2252 LA Voorschoten, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Je bent een enthousiaste en ondernemende hands-on beleidsadviseur wonen, die zich wil inzetten om de kwaliteit van Wonen te behouden en de volkshuisvesting verder te bevorderen in de gemeente Voorschoten. Samen met je collega's zorg je dat het aantrekkelijke woon- en leefklimaat in Voorschoten gehandhaafd blijft. Je zorgt ervoor dat er sprake blijft van een gevarieerd woningaanbod en diversiteit aan woningtypen, zodat de gemeente aantrekkelijk blijft voor een brede groep inwoners. Daarbij wordt vooral ingezet op het verbeteren van de slagingskans op de woningmarkt van starters, jonge gezinnen, senioren en middeninkomens. Het behoud van de ruimtelijke kwaliteiten van de gemeente is daarbij randvoorwaarde.

Samenwerken is het sleutelwoord, zowel met andere beleidsvelden, gemeenten en woningbouw corporaties binnen de regio. Je bekijkt welke rol de gemeente past om het woonklimaat te bevorderen. Je houdt uiteraard ook rekening met de belangen van de inwoners.

Je adviseert de bestuurders van de gemeente en vindt het leuk om in het politieke krachtenveld te opereren. Je bent creatief en ziet kansen om het vestigingsklimaat te versterken. Je doen en laten is altijd gericht op een hogere kwaliteit voor de gemeente.

Daarnaast ben je verantwoordelijk voor:

  • Opstellen en uitvoeren van de gemeentelijke woonvisie;
  • Opstellen en evalueren van verordeningen en beleidsinstrumenten;
  • Vertalen van (lokale) wetgeving in het woonbeleid van de gemeente;
  • Maken van prestatieafspraken met corporaties;
  • Aanspreekpunt voor een aantal woningbouwcorporaties en ondersteuning bij regulier bestuurlijk overleg;
  • Vertegenwoordiging van de gemeente in regionale samenwerkingsverbanden t.b.v. de woonverdeling

in het woonkerngebied;

  • Uitwerken woonzorgbeleid ten aanzien van de combinatie 'wonen en zorg',
  • Adviseren bij ruimtelijke ontwikkelingen t.b.v. een uitgebalanceerd woningaanbod voor de verschillende doelgroepen;
  • Verzorgen van de provinciale planregistratie.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsmedewerker/beleidsadviseur wonen binnen een gemeente;
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • Uiterlijk per 12 januari 2026 beschikbaar voor 36 uur per week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur binnen het fysiek domein van een gemeente (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als beleidsmedewerker/beleidsadviseur wonen binnen een <30.000 inwoners gemeente (25 punten);
  • Minimaal een afgeronde WO-bachelor opleiding in de richting van ruimtelijke ontwikkeling / planologie of bestuurskunde (15 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als vertegenwoordiger van de gemeente in regionale samenwerkingsverbanden t.b.v. de woonverdeling (25 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen; kan complexe woonvraagstukken, regionale verdelingsvraagstukken en ruimtelijke ontwikkelingen duiden en vertalen naar concreet beleid.
  • Overtuigingskracht & bestuurlijke sensitiviteit; begrijpt het politieke krachtenveld, kan standpunten helder onderbouwen en bestuurders overtuigend adviseren.
  • Samenwerkingsvaardigheden; effectief samenwerken met woningcorporaties, collega-beleidsvelden, regio-partners en inwoners; verbindend optreden in regionale samenwerkingsverbanden.
  • Communicatieve vaardigheden (mondeling & schriftelijk); in staat beleidsdocumenten, woonvisies, verordeningen en adviezen helder en begrijpelijk op te stellen en te presenteren.
  • Strategisch denken; ziet kansen voor versterking van woon- en vestigingsklimaat en kan lange-termijnontwikkelingen meenemen in beleid en uitvoer.
  • Creativiteit en probleemoplossend vermogen; denkt in mogelijkheden, ontwikkelt nieuwe instrumenten en oplossingen voor woningmarktuitdagingen.

Organisatie en team

We werken vanuit onze drie kernwaarden: vakkundig, betrouwbaar en in eenvoud. Dit betekent onder andere dat we goede dienstverlening leveren, afspraken nakomen, efficiënt werken en zaken niet onnodig ingewikkeld maken. We werken op onderdelen opgavengericht en in samenwerking met inwoners, ondernemers en andere samenwerkingspartners.

We vinden het belangrijk dat onze medewerkers goed in hun vel zitten en het naar hun zin hebben. Je krijgt daarom bij ons de kans om je talenten veelvuldig in te zetten. Er is een prettige, informele werksfeer en we bieden veel ruimte om jezelf te ontwikkelen.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor

Stap 3: in de beoordeling.
Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 4: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de vijf (5) geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek 

Stap 5: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente Voorschoten zijn gepland op 23 december 2025 van 11:00 uur tot 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk in de loop van 22 december bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner

administrtieve partner brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in principe 5 dagen, er is flexibiliteit

Overige informatie

De gemeente Voorschoten zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr