Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Uitvoerend secretaris Commissie Omgevingskwaliteit Utrecht (COU)

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 19 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

2 feb 2027

Uren per week:

25 - 36

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief 95Opdracht uren 25 - 36

Omschrijving

Als uitvoerend secretaris ben je verantwoordelijk voor een breed scala aan taken binnen het secretariaat van de Commissie Omgevingskwaliteit. Samen met de secretaris, de uitvoerend secretarissen, een planbehandelaar en een secretariële ondersteuner vorm je dit bureau. Je hoofdtaken omvatten het zelfstandig voorbereiden, organiseren en ondersteunen van tweewekelijkse vergaderingen van de commissie (in afwisseling met de huidig uitvoerend secretaris), evenals het zelfstandig adviseren over welstands- en monumentenzaken bij complexere bouwplannen, waaronder die in de gebiedsontwikkeling Merwede. Een klantvriendelijke en oplossingsgerichte aanpak staat hierbij centraal, met een streven naar vroege integratie van adviserende en toetsende taken in het proces. In deze rol draag je wezenlijk bij aan de kwaliteit en uitstraling van de stad Utrecht.

Wat gaat de kandidaat doen binnen het project?
  • Het toetsen van bouwplannen en zelfstandig adviseren over het bereiken of in standhouden van een 'goede Omgevingskwaliteit'. Meer specifiek op het terrein van welstand en monumenten bij zowel de complexere bouwplannen als bij de veel voorkomende bouwplannen.
  • Overleg met architecten, aanvragers en interne stedenbouwkundigen om te komen tot haalbare plannen. Je licht adviezen van de commissie toe en denkt mee in mogelijke oplossingsrichtingen.
  • Namens het secretariaat deelnemen aan zogenaamde Omgevingstafels.
  • Het voorbereiden van vergaderingen van de Commissie Omgevingskwaliteit (samen met de andere uitvoerend secretarissen).
  • Ondersteuning van de (onafhankelijke) Commissie Omgevingskwaliteit in haar advisering aan het college over aanvragen voor bouwplannen en gebiedsontwikkeling.
  • Je formuleert goed onderbouwde adviezen van de Commissie Omgevingskwaliteit.
  • Je neemt, namens het secretariaat van de commissie, deel aan de verschillende Kwaliteitsteams (Merwede, Beurskwartier etc.) en je draagt bij aan de toetsing van bouwplannen in deze gebieden.

Eisen

  • Een opleiding op het gebied van architectuur aan een technische universiteit of Academie voor Bouwkunst.
  • Werkervaring als (uitvoerend) secretaris van een welstandscommissie of een commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
  • Je kan bouwtekeningen en ontwerpen analyseren en hebt kennis van het vergunningsproces (Omgevingswet).

Wensen en competenties

Competenties
  • Je kunt snel afwegingen maken, tegenstrijdige belangen verbinden en hebt oog voor zowel kwaliteit als haalbaarheid.
  • Je kunt helder adviseren in woord en geschrift. Je kunt ingewikkelde informatie omzetten in heldere boodschappen.
  • Je hebt overtuigingskracht en je staat sterk in je schoenen.
  • Je hebt een goed organiserend vermogen en werkt graag samen in een divers en krachtig speelveld, waarbij je actief de verbinding legt met relevante spelers binnen en buiten de organisatie en integraal werkt.
  • Je bent ambitieus en leergierig en bent graag onderdeel van een doorontwikkeling van het denken over, en werken aan omgevingskwaliteit.

Organisatie en team

Als uitvoerend secretaris ben je verantwoordelijk voor een breed scala aan taken binnen het secretariaat van de Commissie Omgevingskwaliteit. Samen met de secretaris, de uitvoerend secretarissen, een planbehandelaar en een secretariële ondersteuner vorm je dit bureau.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland in de week van 12-01-2026. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek vindt fysiek plaats.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Met mogelijke opties tot verlenging.

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen: In het geval van een directe zzp'er zal het contract voor 25uur zijn. In het geval van een zzp'er via bureau/DGA of detachering zal het contract 25-36uur zijn.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr